Uutisarkisto

Posts by Erkki Mäki

Prätkällä Töihin -päivässä keskityttiin myös suomalaisen kaupunkiliikenteen tilaan

SMOTON asiantuntija Veli-Pekka Ratinen.

Viime perjantain Prätkällä Töihin -päivä oli kelin puolesta harmaa, mutta se avattiin erittäin mielenkiintoisella tiedotustilaisuudella, jossa keskityttiin suomalaisen kaupunkiliikenteen tilaan Suomen Motoristit ry:n tekemän Mobility Testin pohjalta.

Tilaisuus oli MP-alan yhteistyöforumin, MCF:n, eli Motorcycle Cooperation Forumin käsialaa, ja siinä olivat puhujina SMOTOn Veli-Matti Ratinen, moottoripyöräkauppiaiden puheenjohtaja Mikko Summa sekä eurokansanedusta Petri Sarvamaa (kok) ja kansanedustaja, eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Markku Eestilä (kok) sekä Eduskunnan mp-kerho Arkadian puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Suutari (kok). Viimeisen puheenvuoron sai mp-tutkija Janne Saarikoski, joka tekee tutkimusta tulevaisuuden moottoripyöräilystä.

Mikko Summa: Mp-myynti hyvässä jamassa

Mikko Summa, Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja, Harley-Davidson, kertoi, että tilaisuus on ensimmäinen, jonka Motorcycle Cooperation Forum järjesti. Yhteistyö sai alkunsa hallituksen moottoripyöräverokaavailujen vastustamiseksi.

– Meillä oli tarve saada aikaan vahva mp-alan edunvalvoja, joka on proaktiivinen lainsäätäjän suhteen. Kaikkien meidän tavoitteena on myös alan koulutuksen ja osaamistason kehittäminen. Haluamme yhteisellä näkyvyydellä viedä tehokkaasti mp-alaa eteenpäin, Mikko Summa kertoi. – Tämä on meidän ensimmäinen yhdessä järjestämämme tapahtuma ja varmuuden vuoksi samaan aikaan Helsingissä ja Tampereella.

Summa myös selvitti Mp-kaupan tilaa, joka alkuvuoden spurtin jälkeen otti huhtikuussa vähän takapakkia ilmeisesti huonojen kelien vuoksi.

– Alkuvuosi näytti hyvältä, kääntymisen merkkejä näkyi jo viime vuoden loppupuolella. Sitten huhtikuun kylmyys vaikeutti, ja jäimme rekisteröintiluvuivsta. Alalla on kuitenkin sellainen kutina, että tilanne näyttää ihan mukavalta, Summa jatkoi.

Veli-Pekka Ratinen ja SMOTO: Liikkuvuustutkimus paljasti mopon ja moottoripyörän nopeimmiksi ruuhkaliikenteessä

Veli-Pekka Ratinen sai toisen puheenvuoron, jossa esitteli Suomen Motoristit ry:n tekemää liikkuvuustestiä, Mobility Testiä, jossa noin 12 kilometrin reitillä Helsingin aamuruuhkaliikentessä ajettiin sama reitti kuudella eri ajoneuvolla. Tarkoituksena oli selvittää, mikä ajoneuvoista on nopein ruuhkaliikenteessä. Kulkuneuvot lähtivät matkaan samasta paikasta suurin piirtein yhtä aikaa, ja moottoripyörä sekä mopo olivat nopeimpia. (Linkki tutkimuksesta kertovaan juttuun tässä).

– Tällaista tutkimusta Suomessa ei ole koskaan aiemmin tehty. Kerran aiemmin sitä on yritetty toteuttaa FEMA:n mallin mukaan, mutta silloin ei saatu tuloksia aikaiseksi. Tavoitteenamme oli selvittää, millaisia erityispiirteitä suomalaisessa ja helsinkiläisessä liikkumisessa on. Esimerkiksi sähköpyörä pärjäsi tutkimuksessa hyvin siksi, että valoissa joutui seisomaan jopa minuutin, jolloin sähköpyörä ehti saada kiinni edellämenijät, Ratinen selvensi.

– Splittauksen eli lane splittingin tulkitsimme juridisesti niin, että Kehä I:stä esimerkiksi on laitonta ajaa kaistojen välissä, kun liikennejono kulkee, mutta sitten kun jono seisoo, niin polkupyörät ja mopot voivat ajaa oikealta puolelta, moottoripyörät puolestaan vasemmalta valoissa kärkeen. Poliisin tulkinta eri puolilla Suomen saattaa olla toisenlainen.

Splittauksessa kävi kuitenkin ilmi, että sitä ei pysty käyttämään: mopot ja polkupyörät eivät kaupungissa mahdu oikealta ohi, koska kaistat ovat niin kapeat, ja moottoripyörät taas eivät mahdu, koska tilaa ei oikein ole, ja kulttuurinen asia on se, että sitä ei myöskään anneta, Ratinen valaisi.

– Helsingissä on tällä hetkellä 11 moottoripyöräparkkia, joissa on yhteensä 67 ilmaista moottoripyörien pysäköintiruutua. Jos niitä olisi enemmän, ja bussikaistojen käyttö olisi moottoripyörille sallittua, niin moottoripyöriä ja skoottereita olisi varmasti enemmän. Yksi tutkimuksen tuloksista on, että jalankulun, pyöräilyn ja autoilun välissä on gäppi, johon pitäisi ajatella myös sähköpolkupyöriä ja pieniä moottoripyöriä. Tulevaisuudessa voi olla, että liikkuminen on aivan erilaista.

Ratinen myös muistutti, että jos autoilu onkin turvallisempaa, niin työikäisten moottoripyöräillä kaupungissa liikkuvien onnettomuustilastot ovat pienet, ja autot puolestaan saastuttavat huomattavasti enemmän.

Petri Sarvamaa kannustaa edunvalvontaan

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa kunnostautui aikanaan EU:n pohtiessa katsastuspakkoa moottoripyöräilijöille. Tai ainakin hän itse epäili sitä syyksi siihen, miksi oli saanut kutsun tilaisuuteen puhumaan.

– Moottoripyöräily on sen takia kiinnostava, että se on osa liikennettä, liikkumista ja liikennepolitiikkaa. Se on tärkeämpi, kuin mikä painoarvo sille annetaan ja tahtoo jäädä lapsipuolen asemaan. Hyvällä liikennepoliittisella ohjauksella se voisi vaikuttaa myönteisesti sekä talouteen että ympäristöön.

– EU:n vinkkelistä moottoripyöräilyn nykytilanne on varsin lyhyt tarina. Vuoden 2014 jälkeen ei ole säädetty mitään moottoripyöräilyyn liittyvää vuoden 2014 tyyppihyväksyntäasetuksen jälkeen. Vuonna 2015 muistiota päivitettiin – vedettiin yleisiä linjoja sen suhteen, mitä liikennepolitiikassa olisi tarkoitus tehdä, Sarvamaa selvensi.

– Vuoden 2014 eurovaalien jälkeen maailmanpolitiikka on ollut sekavassa tilassa. Sen vuoksi Euroopan liikennepolitiikka on jäänyt sivuun, kuten moni muukin asia. 31.5. tuli isohko tulevaisuuteen vaikuttava esitys komissiosta. Siinä käsitellään tienkäyttömaksujen lainsäädäntöä. Siinä ei ole vielä mitään mainintaa moottoripyöristä. Vuoteen 2025 mennessä tavoitteena on yhtenäinen eurooppalainen tiemaksukäytäntö, jossa ovat mukana paketti- ja henkilöautot. Jäsenmaat päättävät itse, lähtevätkö mukaan vai eivät.

– Mikä on sitten moottoripyörien kohtalo tienkäyttömaksujen osalta? Nyt käytäntö on kirjava ympäri Euroopan. Se, että moottoripyörä on vielä katveessa, on hyvä puoli asiassa, sillä se on hyvää etsikkoaikaa SMOTOlle, Sarvamaa painotti. – Kannustan olemaan mahdollisimman paljon mukana ja läsnä EU-edunvalvonnassa. Pitää olla hereillä, millä ehdoilla asiaa saadaan jatkossa harrastaa.

– Liikennepolitiikassa kultaisia ohjenuoria ovat ympäristö, turvallisuus sekä kolmantena talous. Viimemainittu on vaikeammin hahmotettava, koska siinä on monia ulottuvuuksia.

– Tämä Mobility Test on erinomainen. Tuloksena on konkreettista selväkielistä tekstiä mitä Brysselissä ymmmärretään. On oltava hereillä ja etukäteen aktiivinen, jolloin saa aikaan asioita yhdessä muiden kanssa, kuten esimerkiksi FEMA:n kautta, Sarvamaa kehotti.

– EU:ssa on 35 miljoonaa moottoripyörää ja mopoa ja EU:n väestöstä jo 70% asuu kaupungeissa. Kannustan meitä kaikkia yhdessä viemään tätä viestiä eteenpäin: moottoripyörä ja mopo ovat loistava ekovaihtoehto kaupunkiin, Sarvamaa päätti.

Markku Eestilä haluaisi poistaa autoveron

Kansanedustajat Markku Eestilä (kuvassa vasemmalla) ja Eero Suutari.

– Moottoripyörällä ajamisesta on tullut mieleeni, että autolla voi tehdä virheen, pelti vain vähän kolisee, mutta moottoripyörällä puolestaan ensimmäinen virhe voi olla myös se viimeinen. On surullista, että suomalainen liikennekulttuuri on yhden asian juttu: nopeusvalvonta ja ylinopeuksien poistaminen on se ainoa, mitä tehdään, Eestilä arvioi.

– Pitäisi enemmän pohtia, mistä isossa kuvassa liikenneturvallisuus koostuu? Sen lähtökohtana on koulutus, ja nimenomaan asennekoulutus. Väärin käytettynä autot ovat moottoripyörien tappovälineitä. On opittava kunnioittamaan moottoripyöriä.

– Tieliikennelain 23 pykälässä puhutaan tilannenopeudesta sekä oman ajoneuvon tuntemisesta. Ennen puhuttiin tulevan tilanteen ennakoimisesta. Meidän pitäisi myös olla keskittyneitä ajamiseen, kun olemme matkassa autolla tai moottoripyörällä. Katseen pitää pysyä tiessä ja peileissä.

– Tässä korostuu myös turvavälien merkitys. Erityisesti autoilijoiden olisi ymmärrettävä, että moottoripyöräilijät ovat tasaveroisia tekijöitä liikenteessä.

– Koska kukaan ei ole seppä syntyessään, niin ajoharjoittelun merkitys on suuri. Suomessa on olemassa joitakin kymmeniä ratoja, jotka mahdollistavat vapaaehtoisen harjoittelun, ja ne ovat erittäin tärkeitä moottoripyöräilevälle yhteisölle. Kaikki lähtee siitä, että hallitsee moottoripyörän tai auton hyvin eri tilanteissa, jarrutustekniikka on tässä yksi olennaisimmista asioista.

– Asian toinen puoli on lainsäädäntö ja verotekijät. Esimerkiksi mitä vanhempi auto- ja mp-kanta, sitä vaarallisempaa on ajaa. Erityisesti uusissa autoissa on uutta teknologiaa, jota vähitellen on tullut myös moottoripyöriin. Yksittäisenä kansanedustajana minulla on jo pitkään ollut se näkökulma, että autovero pitäisi poistaa, sillä uudet autot ovat paljon turvallisempia ja lisäksi ne saastuttavat vähemmän. Kaksipyöräiset eivät puolestaan saastuta niin paljon kuin autot, aikanaan moottoripyöräilyä harrastanut Markku Eestilä kertoo.

Eero Suutari patistelee ajoharjoitteluun

– Olin isäni Jawan kyydissä paljon aikanaan, ja minulla on ollut moottoripyörä vuodesta 1973 lähtien. Joka kevät pistos on samanlainen: pyörä odottaa Kainuussa, ja kilometrejä tulee vuosittain noin 15 000. Olen ehtinyt ajaa jo yli 500 000 kilometriä, ja hauskaa on se, että moottoripyöräillessä ikä ei paina samalla tavalla kuin autoillessa.

– Huolissani olen siitä, että moottoripyörien keski-ikä Suomessa on 18 vuotta. Se tarkoittaa sitä, että tyypillinen moottoripyörä on vuosimallia 1999. 90-luvun moottoripyörät ovat tosi turvattomia uusimpiin pyöriin verrattuna: kun hyppäät sellaisen selkään uuden pyörän jälkeen, tiedät, että museopyörästä on kysymys.

– Minusta liikenteen turvallisuus on ykkösasia myös moottoripyöräillessä. Suomi on hoitanut hyvin katsastusasiaa, se on erikoistapaus, ja siinä SMOTO on tehnyt erittäin hyvää työtä. Tekninen vika aiheuttaa korkeintaan prosentin vakavista loukkaantumisista tai kuolemaan johtaneista mp-onnettomuuksista. 20 kuollutta per vuosi silti tietysti edelleen liikaa.

– Joka kevät kannattaa tehdä ajoharjoittelua uudestaan ja uudestaan sekä katsoa, mikä on hiekkatilanne kaduilla ja teillä. 70-luvulla puhuttiin, että moottoripyörä on huono liikenneväline, koska aiheutti paljon kuolemia. Moottoripyöristä tehtiin ei niin hyväksyttyjä, se vain ei ”ollut aikuisen miehen työväline”. Isäni ajoi työmatkat moottoripyörällä 60-luvulla, 70-luvulla niitä ei voinut ajaa, kun nyt taas uskalletaan kertoa, että käydään moottoripyörällä töissä, Eero Suutari selventää.

MP-tutkija Janne Saarikoski uskoo moottoripyöräilyn hauskuuskertoimeen

MP-tutkija Janne Saarikoski

Janne Saarikoski nauroi tulleensa itse paikalle vuoden 1999-mallisella moottoripyörällä – kunniakkaasti.

– Moottoripyöräilijä tarvitsee turvallisesti ajaessaan ennakointia, ja sitä kaipaa myös koko mp-ala. Suomalaista moottoripyöräilyä ei ole kovin paljoa tutkittu, joten aloin tehdä väitöskirjaa aiheesta. Tutkimuksen työnimi on ”Prätkä 2040”, Tampereen Teknisessä korkeakoulussa työskentelevä Saarikoski kertoi.

– Tutkimuksen tavoitteena on luoda visio siitä, mitä moottoripyöräily voisi olla silloin. Siitä on hyötyä sekä itse alalle että myös päätöksiä tekeville virkamiehille.

– On villi ajatus, että tänä vuonna syntyvistä lapsista kukaan ei välttämättä aja autoa itse vuonna 2040. Ja toinen kysymys on se, että saako, onko enää mahdollista ajaa moottoripyörällä vuonna 2040?

– Mitä muutoksia on tulossa; miten digitalisaatio vaikuttaa mukavuuteen, kuskin opastukseen, ajovakauteen ja jarruttamiseen. Millä tavalla moottoripyörän lisääntyvä älykkyys on hyväksyttävää, ja miten tieto kuljettajalle välitetään?

– Entä mikä on sähkömoottoripyörän tilanne? Suomalaiset eivät tunnu lämpiävän edes sähköautolle, entä sitten sähkömoottoripyörille? Itse uskon vahvasti sähkömoottoripyörien tulevaisuuteen, Saarikoski paljastaa.

Oma lukunsa ovat myös moottoripyöräilijöiden osaamistarpeet tulevaisuudessa.

– Koulutusta ollaan ajokorttiasetuksen muutoksessa leikkaamassa rajusti. Teoriaa jää pois, samoin ajokoulutusta. Vuonna 2040 kuljettajan osaamistaitovaatimukset ovat erilaisia kuin esimerkiksi kytkimen käyttö nyt.

– Toinen mielenkiintoinen kysymys on motoristien ja robottiautojen tilanne. Miten moottoripyörät sopivat mukaan sekaliikenteeseen, vai kielletäänkö niiden käyttö?

– Toisaalta on puhuttu moottoripyöräilyn Fun Factorista: ajonautintoa haluavia riittää varmasti jatkossakin. Kaikkien kyselyjen mukaan moottoripyöräilyä harrastetaan sen takia, että se on kivaa. Jos tilanne jatkuu samanlaisena, niin moottoripyöräilyn tulevaisuus on taattu, tutkija Janne Saarikoski uskoo.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi SMOTOn markkinointivastaava Marko Saarinen.

Kuvagalleria tiedotustilaisuudesta ja koeajotapahtumasta:

« 1 annettu 3 »

Suomen Motoristit ry on huolissaan kasvavan peurakannan moottoripyöräilijöille aiheuttamista riskeistä

Hirvi- ja peuraeläinonnettomuuksien määrä sekä loukkaantuneet ja kuolleet 2003-2015

Suomessa tapahtuu noin noin 1808 hirvionnettomuutta ja 3659 peurakolaria, eli yhteensä 5467 hirvieläinonnettomuutta vuosittain, mutta moottoripyöräilijöiden osuus näistä onnettomuuksista on arvoitus, sillä niitä ei erikseen tilastoida.

Tieliikenneonnettomuuksissa peurojen kanssa loukkaantuu kuitenkin vuosittain useita kymmeniä ihmisiä. Peuraonnettomuudet ovat niin yleisiä, että 2015 poliisi linjasi, että se käy peurakolaripaikalla vain silloin, kun onnettomuudessa on tapahtunut henkilövahinkoja tai olosuhteet muutoin edellyttävät sen läsnäoloa.

Liikennevirasto tilastoi poliisin ilmoituksen perusteella teillä tapahtuneet törmäykset hirvien sekä peurojen ja kauriiden (valkohäntä-, kuusi- ja metsäpeura sekä metsäkauris) kanssa. Onnettomuudet jaotellaan hirvi- ja peuraonnettomuuksiin, joihin sisältyvät kaikki pienten hirvieläinten kanssa tapahtuneet onnettomuudet.

Moottoripyöräilijä on kaksipyöräisenä ja suojakuorettomana paljon heikommassa asemassa peuraeläinten kanssa tapahtuvissa törmäyksissä kuin autoilijat.

Suomen Motoristit ry. muistuttaakin kaikkia moottoripyöräilijöitä siitä, että peuroista varoittavat merkit on syytä ottaa tosissaan ja ajaa erityisen varovaisesti peurojen esiintymisalueilla.

Toiseksi Suomen Motoristit ry on sitä mieltä, että peurojen määrää voitaisiin riistanhoidollisesti vähentää. Eri asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen on selvinnyt, että kaatolupien lisääminen olisi nopein tapa vähentää peurakolareiden riskiä.

Kauriit ja peurat ovat osallisina useissa kolareissa, eniten Uudellamaalla ja Varsinais-Suomen alueella, missä niiden kanta on tiheimmillään. Niillä ei ole ruuhka-Suomessa luonnollisia vihollisia, joten kantojen viimeaikainen kasvu on pahentanut ongelmaa dramaattisesti.

Peurakantojen kasvun myötä seuraa myös peurakolareiden määrän kasvu.

Muita keinoja peurojen aiheuttamien liikenneonnettomuusriskien pienentämiseen ovat esimerkiksi riista-aidat, mutta tiheän asutuksen alueella niiden vaikutus on rajallinen.

Suomen Riistakeskuksen mukaan hirvieläinten metsästys voisi myös alkaa aiempaa aikaisemmin eli 1.9. lukien vahinkojen estämistarkoituksessa. Valkohäntäpeuran vahtimismetsästyksellä voitaisiin maatalousvahinkojen lisäksi vähentää paikallisesti myös liikennevahinkoja, koska metsästystä voitaisiin harjoittaa muillakin alueilla kuin pelloilla. Tämä mahdollistaisi metsästyksen tehostamisen vahtimalla erityisesti vilkkaasti liikennöityjen teiden läheisyydessä jo syyskuun alusta lähtien, millä voitaisiin pienentää kantaa paikallisesti jo alkusyksystä vilkkaasti liikennöityjen teiden ja siten valkohäntäpeurojen liikennevahinkojen kannalta riskialttiimmilla alueilla.

Hyväntekeväisyys-Rautaperseajo syöpälasten hyväksi elokuussa – osallistu!

IBA Finland järjestää 5. – 6.8.2017 Hyväntekeväisyysajon, jonka ajotarkastusmaksujen tuotto käytetään Oulun yliopistollisen sairaalan syöpälasten hyväksi. Konkreettisena tavoitteena on 150 rautaperseajoa kyseisenä viikonloppuna. Tämä mahdollistaa osaston hankkimaan käyttöönsä tarvitsemansa kipupumpun. Rahasumma saadaan kokoon näiden ajojen ajotarkastusmaksujen tuoton luovuttamisesta hyväntekeväisyyteen.

Rautaperseajo? Mikä se sitten on? Vähintään 1000 mailin (=1609km) pituinen matka-ajo jonka aikaraja on 24h. Ajoreitti todistetaan kuitein ja ajosuoritus tarkastetaan ja hyväksytään IBA Finland ry. yhdistyksen toimesta.

Rautaperseajo ei ole kilpailu eikä kilvanajo, vaan ennalta suunniteltu matka-ajo, joka suoritetaan yhdistyksen sääntöjen mukaisesti, turvallisesti ja vastuullisesti tietyssä tavoiteajassa. Ajosuoritus tulee dokumentoida yhdistyksen sääntöjen mukaan.

Vuosittain suomalaiset ajavat eri pituisia ja vaativuudeltaan eri tasoisia Rautaperseajoja n.750kpl.

Hyväntekeväisyysajo toteutetaan “Superviikonloppuna”, jolloin Rautaperse- kuljettajilla on yksi “pakollinen” kuittipiste Porissa, josta he saavat ajoonsa yhden ylimääräisen kohdekäyntitodistuksen.

Eri puolelta Suomea starttaaville kuljettajille on tarjolla valmiiksi suunniteltuja reittejä, joista ensikertalainenkin löytää itselleen sopivan.

Superviikonlopun tapahtumia voi seurata yhdistyksen nettisivuilla ja Facebookissa.

– Tervetuloa mukaan matkaan, ajamaan, seuraamaan, olemaan mukana, toivottaa IBA Finlandin puheenjohtaja Pekka Autio.

IBA Finland ry on moottoripyöräkerho, joka on Suomessa valtuutettu tarkastamaan ja hyväksymään rautaperseajoja. IBAF on myös SMOTO:n jäsenkerho.

Kevät tulee – nyt on motoristin aika poistaa ruosteet ajotaidosta!

Lumet häviävät teiltä kiihtyvää vauhtia ja kelit lämpiävät, mutta kannattaa muistaa pari asiaa: talven jäljiltä ajotaidot ovat ruosteessa ja kaipaavat lämmittelyä. Lisäksi autoilijat ovat unohtaneet moottoripyöräilijöiden olemassaolon, eivätkä näe näitä liikenteessä. Mikä avuksi?

Suomen Motoristit ry. eli SMOTO ei  järjestä moottoripyöräilijöille ruosteenpoistoa, mutta monet jäsenkerhoistamme ja  moottoripyöräkerhot järjestävät, joten niiden sivustoja ja jäsentiedotteita on syytä seurata silmä tarkkana.

Mikäli ehdit ajamaan jo ennen kursseja, niin omaehtoista ajoharjoitteluakaan ei kannata unohtaa. Markettien ja oppilaitosten parkkipaikat silloin, kun niillä ei ole muuta käyttöä, ovat sopivia paikkoja rauhalliseen harjoitteluun.

Katsastusasemien yhteydessä voi myös olla pienimuotoinen ajoharjoittelurata. Jos, niin voit käydä kysymässä, saako sitä käyttää aukioloajan ulkopuolella.

Olennaista on, että on käytettävissä paikka, jossa muun liikenteen häiritsemättä pystyy harjoittelemaan ajamista: kääntymistä, jarruttamista, hidasajoa, sekä mitä muuta järkevissä rajoissa mieleesi tulee.

Liikenteen seassa ensimmäiset kilometrit, jopa ensimmäiset sadat kilometrit menevät pyörään totutteluun sekä sen muistamiseen, miten kaikki taas tapahtuukaan, ja miten ympäristöön kannattaa reagoida.

Ohjaaminen ja tasapaino sekä muun liikenteen havainnointi palautuvat pikku hiljaa kilometrien karttuessa. Kauden alussa yllätyksellisiä tilanteita teillä ovat aiheuttamassa mm. routavauriot, hiekoitussora, muun liikenteen tottumattomuus pyöriin, sekä mahdolliset varjoisten alueiden jäätyneet tiet. Myös pien- ja isommatkin eläimet sekä sisäkaarteiden irtosora lisäävät omat haasteensa liikenteeseen.

Nyt kun aiottu moottoripyörävero saatiin torpattua kovan vääntämisen jälkeen, niin hyvä tapa palkita oma panoksesi asiassa on mennä ennakoivan ajon tai ruosteenpoistokoulutukseen. Se yhdessä omaehtoisen harjoittelun kanssa takaa turvallisempia kilometrejä kesälle!

Ja muistathan myös huoltaa moottoripyöräsi ennen tien päälle lähtöä ja varmistaa, että kaikki hallintalaitteet toimivat normaalisti.

Omat valinnat ovatkin tärkeä osa motoristin turvallisuutta.  Liikenneturvallisuus syntyy yhteistyöllä ”Tiedä mitä teet, huomioi muut tiellä liikkujat ja riskit. Ennakoi”, toivoo SMOTO.

Suomen Motoristit ry rakentaa moottoripyöräkouluttajille aktiivista koulutusjärjestelmää – kouluttajakunta vahvasti mukana työssä

Suomen Motoristit ry (SMOTO) rakentaa moottoripyöräkouluttajille uutta koulutusohjelmaa. Kouluttajapoluksi nimetyn ohjelman tavoitteena on tarjota kouluttajille ja kouluttajaksi aikoville nykyistä paremmat valmiudet toimia moottoripyöräkouluttajina, ja aktivoida heidät kehittämään itseään myös varsinaisen kouluttajakoulutusjakson jälkeen.

Uusi kouluttajakoulutusmalli koostuu joukosta päivän mittaisia kursseja, jotka voi suorittaa yhden ajokauden aikana. Ajo- ja liikenneopetuksen lisäksi koulutus sisältää johdanto-osan, kouluttajien opetustaitoihin perehdyttävän kurssin sekä tekniikkaa käsitteleviä kursseja. Peruskoulutusjakso päättyy kouluttajatesteihin. Tämän jälkeen on mahdollista osallistua jatkokursseille, joiden puitteissa kouluttajat voivat parantaa omia kouluttajavalmiuksia eri aihepiirien mukaisesti.

– Motorg ry on ollut keskeisesti mukana määrittelemässä suomalaisen moottoripyöräkouluttajakoulutuksen seuraavaa vaihetta tässä SMOTOn johtamassa työryhmässä. Tarve mp-kouluttajakoulutuksen uudistamiselle on ollut olemassa jo pitkään, ja työryhmän tulosten myötä saamme vihdoinkin mp-kouluttajakoulutukseen lisää kaivattua leveyttä ja syvyyttä. Kouluttajakoulutuksen sisältö ja sen laatu ovat avainasemassa, kun moottoripyöräilijöille tarjottavan ajokoulutuksen laatua, monimuotoisuutta ja vaikuttavuutta halutaan kehittää, kiteyttää koulutusvastaava Mikko Kallio Motorg ry:stä.

Nykyisin vapaaehtoiseksi moottoripyöräkouluttajakouluttajaksi voi kouluttautua Liikenneturvan ja Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n (SMOK) kursseilla. Vuosittain koulutetaan noin 30 uutta vapaaehtoista mp-kouluttajaa. Lisäksi liikenneopettajan erikoisammattitutkintoon liittyvää valinnaista moottoripyöräkouluttajakoulutusta tarjotaan Hämeen Ammatti-instituutissa Riihimäellä ja Jyväskylän liikenneopettajaopistossa.

Nykymuotoisessa vapaaehtoisessa mp-kouluttajakoulutuksessa ongelmaksi on nähty koulutuksen suppeus sekä kouluttajan jääminen liian usein yksin kouluttajakoulutusvaiheen jälkeen.

– Osa uusista kouluttajista tippuu pois koulutustoiminnasta ennen kuin se oli kunnolla alkanutkaan, koska heillä ei ollut tilaisuutta päästä koulutusjakson jälkeen kokeneempien kouluttajien ohjaukseen. Vuosittain koulutetaan noin 30 uutta vapaaehtoista moottoripyöräkouluttajaa, mutta siitä huolimatta ajokoulutuksiin on ollut vaikeuksia löytää osaavia kouluttajia, kertoo SMOKin kouluttajatestit suorittanut Janne Tervola, joka toimii monissa mp-yhdistyksissä kouluttajana.

Uudessa kouluttajapolussa koulutuksen laajuutta on kasvatettu nykyisiin vapaaehtoisiin kouluttajakursseihin verrattuna. Lisäksi koulutukseen osallistuvilla on tukenaan tutorkouluttaja koko peruskoulutusvaiheen ajan, ja haluttaessa myös sen jälkeen.

Moottoripyöräkouluttajien koulutuksen nykytilanteessa kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa toivotulla tavalla. MP69:n kouluttajista monet ovat SMOKin kouluttajatestien läpäisseitä, ja siksi kerhomme kouluttajien jatkuva kehittyminen ja kouluttautuminen ovat meille tärkeitä. Kouluttajapolun myötä on mahdollista saada Suomen moottoripyöräkoulutus yhtenäiseksi ja kehittää mp-kouluttajien ammatillista osaamista. Tällöin mp-kurssille saapuva motoristi saa laadukasta koulutusta kouluttajaorganisaatiosta riippumatta. MP69 uskoo moottoripyöräilijöiden jatkokoulutuksen parantavan liikenneturvallisuutta, kertoo MP69:n varapuheenjohtaja ja pitkän linjan mp-kouluttaja Markku Ahlsten.

SMOTOn noin sadasta jäsenkerhosta monet ovat kokeneet ongelmaksi vaikeudet kouluttajien ja koulutettavien kohtaamisessa. Suomessa on noin 200 000 moottoripyörän omistajaa ja haltijaa. Moottoripyöräilijöiden jatkokoulutuksiin osallistuvia arvioidaan olevan vain noin 400-600 henkilöä vuosittain.

– SMOTO on aloittanut kerätä vapaaehtoisista mp-kouluttajista kouluttajarekisteriä, johon jokainen koulutettu mp-kouluttaja voi ”ilmiantaa” itsensä. Näin saadaan pienellä vaivalla suuri hyöty kouluttajia tarvitseville kerhoille, avasi tilanteen alkuaskeleita SMOTOn it-asiantuntija Keijo Salakari.

SMOTO uskoo, että moottoripyöräilijöiden jatkokoulutus parantaa liikenneturvallisuutta. Kun tavallisten motoristien kouluttajille annetaan entistä paremmat välineet kouluttamiseen, se koituu kaikkien motoristien ja tiellä liikkujien hyödyksi.

Kouluttajapolun pyrkimyksenä on ensi vaiheessa nostaa testattujen kouluttajien vuotuinen määrä kaksinkertaiseksi. Kun päteviä kouluttajia on enemmän, voi erilaisiin koulutuksiin osallistuvien motoristien määrä nousta noin kolminkertaiseksi eli yli 1 500 motoristiin vuosittain. Silti se olisi vain noin 10 % vuosittain moottoripyöräkortin saaneiden määrästä.

Kouluttajapolun kehittämisessä ovat olleet merkittävässä asemassa Moottoripyöräkerho 69 ry, Motorg ry ja Suomen moottoripyöräkouluttajat ry sekä lukuisa joukko johtavia vapaaehtoisia mp-kouluttajia.

  

”SMOTOn arpoja on helppo myydä yhteisen hyvän nimissä”

Ari Puontin mielestä SMOTOn arpojen myyminen on helppoa, hauskaa ja vielä sopivasti hyödyllistäkin.

Kuten joka kevät, SMOTOn arvat ovat jälleen tilattavissa, myytävissä ja ostettavissa. Jututimme kahta viime vuonna palkittua arpamyyjää siitä, miten vaativaa se on, ja vastaus oli, että homma on helppoa ja mukavaa. – Ihmiset ovat tottuneet jo odottamaan meiltä, että ”joko niitä arpoja saa, ja samoin kaikki ymmärtävät, että rahat menevät yhteiseen hyvään,” hehkuttavat Pekka Lankinen ja Ari Puonti. ”Ja on muistettava, että palkinnot ovat tosi hyvät”.

Arpoja painetaan vuosittain vain 4000 kappaletta, joten mahdollisuus pääpalkintoon eli tuliterään jopa 17 000 euron hintaiseen moottoripyörään on kympin hintaisella arvalla melko iso. Lisäksi muita voittoja on luvassa kasapäin.

Viime vuonna arpoja eniten myyneet palkittiin ensimmäisen kerran ja palkitseminen on kirjattu myös tämän vuoden toimintasuunnitelmaan. Siinäpä arpakauppiaille lisäporkkanaa.

– Tämä SMOTOn arpojen myyminen on helppoa, hauskaa ja vielä sopivasti hyödyllistäkin, kertoo porilainen Ari Puonti. – Missä tahansa onkin, SMOTOn arvat eivät juuri esittelyä kaipaa. Ennemmin aletaan kysellä, että missäs ne arvat oikein ovat?

– Parasta tässä on, että pääsee ihmisten kanssa juttelemaan, tämä on helppo tapa lähestyä. Samalla puhutaan monista muistakin asioista kuin vain arvoista. Juttua yleensä riittää sekä aiheesta että aiheen vierestä, toteaa Puonti ja samaa sanoo myös hämeenlinnalainen Pekka Lankinen.

– MP-messuilla arpoja on tietenkin erityisen helppo saada kaupan, koska kaikki ovat yhteisen asian parissa liikenteessä Lankinen toteaa.

– Arpoja ei tarvitse edes erikseen ryhtyä myymään, vaan riittää, että ne ovat mukana, ja silloin tällöin ottaa ne esille. Toki minäkin olen näitä myynyt jo useampana vuonna, joten porukka osaa myös jo kysellä asiasta. Tuntevat, että tuon näköinen jamppa se on, joka niitä myy, myhäilee Puonti.

– Ja oikein tutut tietävät, että tuo on taas myymässä niitä arpoja, niin että osaavat väistää, Lankinen nauraa. – Mutta missä tahansa motoristeja on enemmän koolla, vaikka ajoreissulla kahvilla, siellä on hyvä myydä. Kun itselläkin on ajoasu yllä, on helppoa napata toista motoristia hihasta kiinni.

Pekka Lankinen uskoo kaikkien muistavan, miten iso SMOTOn panos moottoripyörien veron kaadossa oli. Asian kertomisella pystyy motivoimaan ja selventämään, miten iso merkitys edunvalvontatyöllä on.

Molemmat miehet ovat sitä mieltä, että palkinnot, myös ”lohdutus”sellaiset ovat hyvät. Ainoa murhe asiassa on se, että varsinkin arpojen tullessa myyntiin tuntuu, että arvonta on kaukana. Se suoritetaan 10.8.

– Hienointa tässä on se, että arvan tuotot menevät yhteisen hyvän, SMOTOn toiminnan tukemiseen. Sitä kautta ne koituvat kaikkien motoristien hyödyksi. Kaikki moottoripyöräilijät varmaan noteerasivatkin sen, miten suuren työn Suomen Motoristit ry teki moottoripyörien käyttöveron kaatamiseksi, Lankinen ja Puonti pohtivat.

– Yllättävää on, että joskus vielä tulee vastaan ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet arvoista tai SMOTOsta. Yllätys siksi, että se on itselleni jo niin tuttua, Lankinen sanoo. – Joskus pitääkin myydä itse asia ensin. Toki nyt luulisi kaikkien muistavan, miten iso SMOTOn panos moottoripyörien veron kaatamisessa oli. Ainakin sen asian kertomisella pystyy motivoimaan ja selventämään, miten iso merkitys edunvalvontatyöllä on.

SMOTOn arvat ovat myynnissä 3.2. – 2.8.2017. Lisää asiasta SMOTOn sivuilla täällä.
Arpoja voi tilata myös internetin kautta. Lisäksi arpoja kannattaa kysellä jäsenkerhojen SMOTO yhteyshenkilöiltä.  Arpojen tuotto menee lyhentämättömänä SMOTOn toiminnan tukemiseen.

Voitot
Vuoden 2017 arpajaisissa päävoittaja valitsee jonkun seuraavista vaihtoehdoista
Ducati Scrambler Icon Red 2017
Honda CB500X
Honda CB650F
Honda NC750X DCT
HD 2017 XL883L Sportster Low
HD 2017 XL883N Sportster Iron
HD 2017 XL1200X Sportster Fortyeight Black
HD 2017 XL1200C Sportster Custom Black
HD 2017 XL1200C Custom Limited Black
Suzuki DL650A (2017)
Suzuki DL650XA (2017)
Suzuki GSX-S750A (2017)
Suzuki GSX-S1000A (2017)
Suzuki AN650ZA (2017)
Yamaha XSR700 ABS (2016)
Yamaha XSR900 ABS(2016)
Yamaha MT-09 ABS(2017)
Mikäli päävoittaja valitsee päävoitoksi moottoripyörän, jonka arvo on alle 12 800€, erotus katetaan palkintoon liitettävällä varustepaketilla.

Lisäksi lukuisia muita voittoja:
1 kpl 100€ Eurobiker verkkokaupan lahjakortti
1 kpl 150€ Hanx lahjakortti
1 kpl Helsinki – Tallinna – Helsinki risteily, 2 henkilöä, Luxe-hytti
1 kpl Linna-hotelli kahden hengen majoituslahjakortti
5 kpl Bike vuosikertaa
4 kpl Kopteri vuosikertaa

 

SMOTOn panos edunvalvojana suuri: Mp-verolakiesitys vedetään pois – Hallitus twiittasi pelin seis

Tänään keskiviikkona 15.2.2017 mediassa levisi hartaasti odotettu tieto: pääministeri Juha Sipilä ja muut hallitustahot ilmoittivat vihdoin ettei moottoripyörille ja veneille esitettyä vuosiveroa toteuteta.

Kyse on isosta yhteistä kamppailusta veroa vastaan, jossa samalla puolen ovat olleet SMOTO, moottoripyöräkauppiaat sekä moottoripyörien maahantuojat.

Kaikkien näiden osapuolten argumentaatio on perustunut SMOTOn asiantuntijoiden tekemälle arviointi- ja selvitystyölle verosta ja sen vaikutuksista.

SMOTO kertoi ensimmäisenä, että veron tuotto jää negatiiviseksi, että se perustuu vääriin olettamuksiin veron tuotoista, että se aiheuttaa pyöräkannan pienentymistä ja kerrannaisvaikutuksia sekä moottoripyörä- että matkailualalle, polttoainekauppaan ja vakuutuksiin, johtaen pahimmillaan jopa satojen työpaikkojen menetyksiin ja konkursseihin. Sama käsitys asiasta vallitsi myös venealalla.

SMOTOn asiantuntijat ja yhdistyksen hallituksen edustajat ovat tehneet väsymättä työtä syyskuusta lähtien osoittaakseen, miksi veroa ei kannata toteuttaa. He ovat keskustelleet poliitikkojen, kansanedustajien ja virkamiesten kanssa kaduilla ja konttoreissa tehden sitä parasta, mitä motoristi voi omalta järjestöltään odottaa: uupumatonta edunvalvontatyötä meidän kaikkien motoristien parhaaksi.

Tilanne vaikutti hetkittäin epätoivoiselta, mutta tänään saimme vahvistuksen sille, että päätöksentekoon vaikuttamisessa tieto voittaa luulon ja kansalaisten laaja aktiivisuus noteerataan politiikassa.

Motoristien kannalta hallituksen ilmoitus tuli viime tinkaan. Moottoripyörien ajokauteen valmistautuminen on alkamassa, moottoripyöräkaupan sesonki on pian päällä ja kunnallisvaalit ovat käynnistymässä.

Viimeinen puoli vuotta oli kipeä kokemus, mutta siihen ei kannata jäädä piehtaroimaan. Katse talliin, ja pyörä ajokuntoon valmiiksi odottamaan kesän seikkailuja.

SMOTO huolehtii edunvalvonnastasi myös tulevissa verokeskusteluissa.

Suomen Motoristit ry:n puolesta suuri kiitos kaikille veroasiaan myötämielisesti vaikuttaneille.

Puheenjohtaja
Marja Kuosmanen

Motoristien hermoja venytetään veron osalta loppuun saakka – hallitus riitelee veneverosta

Aiotut vene- ja moottoripyöräverot herättävät edelleen keskustelua hallituksessa. Siinä missä kokoomuksen ja keskustan eduskuntaryhmät ovat kertoneet valmiutensa luopua kummastakin, perussuomalaiset pitävät kiinni veneverosta.

Kokoomuksen valtiovarainministeri Petteri Orpo näkee, että verot on käsiteltävä samalla kertaa ja samalla tavalla. Asiasta on kehkeytynyt riitaa hallituksen sisällä.

Lisää aiheesta sanomalehti Kalevan sivuilla täällä.

Veneiden ja moottoripyörien verolakiesitykset joutuivat lainsäädännön arviointineuvostoon

Valtioneuvoston kanslian nettisivuilla (vnk.fi/arviointineuvosto) ilmoitetaan, että lainsäädännön arviointineuvosto ottaa käsittelyynsä moottoripyörille ja veneille esitetyt verolait. Neuvoston verolakiesityksistä laatimat arviot toimitettaneen lainvalmistelijoille muutaman viikon sisällä.

Lainsäädännön arviointineuvosto on pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman mukaisesti joulukuussa 2015 perustettu poliittisesti riippumaton itsenäinen elin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esityksistä ja niiden vaikutusarvioinneista. Neuvoston tavoitteena on lisätä lainvalmisteluun sisältyvien taloudellisten vaikutusarviointien laatua ja kehittää yleistä lainvalmistelukulttuuria. Arviointineuvoston professoritasoisella jäsenistöllä on mm. verolainsäädännön ja taloustieteiden vahvaa asiantuntijuutta.

Suomen Motoristit ry:n lausunnossa hallituksen esitykseen kevyiden moottoriajoneuvojen verolaista nimenomaan korostettiin lakiluonnoksen merkittäviä puutteita kotitalouksiin, elinkeinoihin, työllisyyteen ja valtiontalouteen kohdistuvien taloudellisten vaikutusten arvioinneissa. Puutteet edellyttävät vähintään lakiesitysten palauttamista pidempään valmisteluun. Odotamme erityisellä mielenkiinnolla arviointineuvoston lausuntoa ja sen vaikutuksia lainvalmistelun sisältöön ja kulkuun.

Emme tiedä, käsitteleekö lainsäädännön arviointineuvosto juuri sen moottoripyöriä koskevan lakiesitysversion, kuin mille valtiovarainministeriö pyysi lausuntoja 16.1. päättyneellä kannanottokierroksella, vai onko lakiesityksen luonnosta sittemmin muutettu tai täydennetty.

Ottaen huomioon arviointineuvoston työskentelyn vaatiman ajan sekä joulukuussa julkaistuun lakiesitykseen sisältyneet lainsäädännölliset ongelmat ja taloudellisten vaikutusarviointien puutteet voidaan olettaa, että hallituksen kevätohjelmassa esitetty aikataulu lakiesitysten tuomisesta eduskuntaan viikolla 8 ei onnistu. Suotavaa olisi, että viimeistään hallitusohjelman puoliväliriihessä vapun tienoilla hallitus toteaisi moottoripyörä- ja veneveroja koskevissa lakiesityksissä olevan niin paljon ongelmia, että lakien valmistelusta voidaan luopua.

Verolaki ja kuntavaalit

Moottoripyöriä ja veneitä koskevilla verolakiesityksillä tulee väistämättä olemaan vaikutuksia pian alkavissa kuntavaaleissa siitä huolimatta, etteivät verolakien valmistelu ja täytäntöönpano kuulu kunnallisen päätöksenteon piiriin.

Verolakien sisällyttäminen hallitusohjelmaan ja sittemmin tapahtunut lakiesitysten valmistelu ovat herättäneet kansalaisten keskuudessa huomattavaa mielenkiintoa hallituspuolueita ja niiden edustajia kohtaan. Lakiesitysten voittopuolisesti aikaansaamalla närästyksellä on jo ollut ja tulee olemaan vaikutuksia kansalaisten äänestyskäyttäytymiseen myös kuntapolitiikan tasolla. Osa verolakien takana seisovista kansanedustajista on ehdokkaana kuntavaaleissa. Hallituspuolueiden vastuu verolakien valmistelusta vaikuttaa joka tapauksessa äänestettävän puolueen valintaan, ja asetelma voi johtaa jopa äänioikeuden käyttämättä jättämiseen.

Hallituspuolueiden johdolla on vain hetki aikaa vetää moottoripyöriä ja veneitä koskevat verolakiesitykset pois valmistelusta! Vain sillä tapaa kuntavaaleissa katutasolla käsiteltävistä teemoista voidaan siivota pois sinne kuulumattomat verolakikysymykset. Vetoamme puolueiden johtoportaan järkeen. Älkää tehkö kuntavaaleista moottoripyörä- ja veneverovaaleja!

Suomen Motoristit ry

Suomen Motoristit MP17-messuilla: Lähetä kansanedustajalle mp-vuosiveroa vastustava postikortti!

Motoristin ääni kuuluu kauas kuntavaaleissa. Kuka sinua äänestää? Sano siis EI mp-verolle.

Suomen hallituksen valmistelema moottoripyörien vuosivero etenee eduskuntaan kiireiseksi merkittynä asiana viikolla 8. Voimme vielä vaikuttaa tulevaan. Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) osastolla voit lähettää veroa vastustavan kortin valitsemallesi kansanedustajalle. Vaadi, että verolakiesityksestä luovutaan. Vaadi, että jos verolaista ei voida luopua, sen tulee olla oikeudenmukaisesti malliltaan samanlainen kuin henkilöautojen ajoneuvoveron perusvero.

Valmiiksi painettuja kortteja jaetaan kaikkina messupäivinä SMOTO:n osastolla 6f78.

Suomen Motoristit ry ja koko motoristikunta ovat erittäin huolissaan. Verolakia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn siitä huolimatta, että vero on valtiontaloudellisesti hyödytön, ja sillä on mm.
elinkeinoja haittaavia ja työttömyyttä lisääviä vaikutuksia.

Vero siinä muodossa kuin se jätettiin lausuntokierrokselle, kohtelee moottoripyöräilijöitä eriarvoisesti autoilijoihin verrattuna.

Suomen Motoristit ry. on suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvontajärjestö. Tärkein osa edunvalvontatyötä on vaikuttaminen asioihin niiden valmisteluvaiheessa. SMOTO tekee tätä työtä talkoilla ja käyttämällä harkitusti eri alojen asiantuntijoita.

Tätä työtä olemme tehneet myös mp-vuosiveron vastustamisessa. Olemme jättäneet verolakiluonnoksesta lausuntomme 13.1.2017 ja vaatineet, että veron valmistelusta luovutaan. Suurin osa lausunnoista vaati samaa.

Suomen Motoristit ry vetoaa motoristeihin ja järkeviin kansalaisiin. Aikaa on enää muutama viikko. Pitäkää huoli siitä, että tuntemanne poliitikot ja puolueketju paikalliselta tasolta valtakunnalliselle tasolle tietävät kantamme ja miten se määrittää äänestyskäyttäytymisesi. Moottoripyörien vuosiverosta on luovuttava yksiselitteisesti haitallisena lakihankkeena!

Tulkaa messuosastollemme keskustelemaan verosta ja muistakin asioista. Ja lähettäkää kansanedustajallenne postikortti.