Uutisarkisto

Mitä on edunvalvonta? Tarvitsemmeko me motoristit sitä?

Meillähän on kaikki hyvin

Voimme ajaa edelleen moottoripyörillä, ilman tiekohtaisia MP-ajokieltoja. Saamme vaihtaa edelleen moottoripyörään tarvikevaraosan niin halutessamme, samoin voimme vaihtaa moottoripyörään muutkin renkaat kuin rekisteriotteessa on mainittu tai pakoputken, eikä meidän tarvitse edelleenkään määräaikaiskatsastaa moottoripyöriämme.

Voisihan se olla näinkin: Meillähän on kaikki hyvin

Maksamme vuosittaisen käyttömaksun, moottoripyöriemme tehoja rajoitetaan, vain CE merkityt varaosat ovat sallittuja. Ajoamme rajoitetaan eri aikoina eri kaupungeissa tai ajo kielletään kokonaan. Emme muuta tai korjaa moottoripyöriämme itse ja käytämme moottoripyörät vuosittain määräaikaiskatsastuksessa. Tieinfrassa ja sen suunnittelussa ei huomioida motoristeja tieliikennekäyttäjinä tai motoristien liikenneturvallisuus on ihan toissijainen asia.

”Meillähän on kaikki hyvin” on vain pintaraapaisu niistä asioista mitä motoristien edunvalvonnalla on saavutettu tähän mennessä.

 

Onko tarvetta motoristien etujärjestölle? Vai tyydymmekö siihen mitä meille annetaan, pyytämättä?

Syksyllä 2012 järjestettiin ensimmäinen motoristikenttää yhteen kokoava edunvalvonta- aivoriihi. Tilaisuudessa avattiin keskustelua moottoripyöräilijöiden edunvalvonnan tulevaisuudesta, miten sitä halutaan tulevaisuudessa hoidettavan, mitä haluttu edunvalvonnan taso vaatii ja miten näihin vaatimuksiin olisi mahdollista päästä. Motoristikunta myös SMOTOn ulkopuolella on nähnyt SMOTOn ja edunvalvonnan arvon ja merkityksen. Uusia ajatuksia ja toimintamalleja on syntymässä. Pitkään hajanaisena ollut motoristikenttä on alkanut ymmärtää, että voimia tulee käyttää yhteistyön edistämiseen. SMOTOn toimintaa on järkeistetty ja luotu selkeämpiä toimintatapoja, sekä SMOTOn roolia tunnustettuna motoristien edunvalvojana saatu vahvistettua merkittävästi.

SMOTOn syyskokouksessa 2014 hyväksyttiin SMOTO 2020 -visio ja strategia.

 

Nyt on aika vakavasti pohtia, kuinka moottoripyöräilijöiden edunvalvonta tulevaisuudessa järjestetään niin, että työhön on käytettävissä riittävästi resursseja. Nykyisellään SMOTOn toiminta ja sitä myötä edunvalvonta on vapaaehtoisesti ja korvauksetta ammattitaitoaan, osaamistaan ja aikaansa siihen käyttävien aktiivien varassa. Motoristien edunvalvonnan resurssipulaan on saatava ratkaisu tavalla tai toisella.

Elokuussa 2015 pidetyssä kerhokonferenssissa keskusteltiin laajasti SMOTOn tulevaisuudesta ja päädyttiin arvioon siitä:

  • SMOTO jatkaa toimintaansa nykyisellä tavalla. Pienentyvien resurssien ja jäsenmäärän myötä toiminta hiipuu vähitellen olemattomaksi.
  • Mikäli jatketaan toimintaa nykyisellä tavalla, voidaan SMOTOn toiminta lopettaa yhdistyksen omalla päätöksellä jo lähitulevaisuudessa.
  • Käynnistetään SMOTO 2020 -vision pohjalta kehitysohjelma, johon panostetaan sekä henkilö- että taloudellisia resursseja.

 

PÄÄTÖS, tarvitaanko SMOTOa tulevaisuudessa pitämään huolta motoristien edunvalvonnasta ja kaksipyöräiseen liikkumismuotoon liittyvästä kotimaisesta laaja-alaisesta ja vastuullisesta asiantuntijuudesta, TEHDÄÄN NYT syyskokouksessa 17.10.2015 Pieksämäellä.

 

SMOTO tarvitsee aktiivisen ja osallistuvan jäsenistön.

Tulevaisuuden tekeminen on nyt aloitettu.