Uutisarkisto

Suomen Motoristit ry.: ”Hallitus on päättänyt tehdä kerralla selvää koko mp-alasta”

Suomen hallitus alkaa tietojemme mukaan käsitellä lakiesitystään mp- / veneverosta jo tällä viikolla ja veroa ollaan nuijimassa nopeutetulla käsittelyllä väkisin läpi heti vuodenvaihteen jälkeen.

Suomen Motoristit ry (SMOTO) ottaa kantaa pääministeri Sipilän hallituksen aikeeseen ja muistuttaa, että verossa on useita arveluttavia ongelmia. Lisäksi SMOTO ihmettelee, miksei maan hallitus kuule asiantuntijoita veropäätöksessä tai keskustele motoristien edunvalvojien, moottoripyörämaahantuojien eikä moottoripyöräkauppiaiden kanssa verovalmistelun lähtökohdista.

Ensinnäkin vero iskisi tavallisiin suomalaisiin: tyypillinen motoristi on 46-vuotias ammattikoulun käynyt keski- tai pienituloinen mies.

Se huonontaisi lisäksi moottoripyöräalan maahantuonnin, kaupan ja palveluiden elinkeinon harjoittamisen mahdollisuuksia ja lisäisi työttämyyttä sekä vähentäisi näiden kaikkien kautta kokonaisverokertymää. Vero ei saavuta sille asetettua fiskaalista tavoitetta yksinäänkään, saati edellä mainittujen kerrannaisvaikutusten vuoksi.

Juridisesti arveluttavaa on se, että vero ei noudata ajoneuvoveron sisällöllisiä periaatteita, vaan perustuu pelkkään moottoripyörien omistamiseen eikä käyttöön. Veron määräytymisen suuruuden perusteena ei myöskään käytetä ajoneuvoveron mukaisesti päästöjä.

Suomalainen mp-alan kauppa kituu, ja liikenteessä olevat moottoripyörät ovat keski-iältään hyvin vanhoja. SMOTOn tekemän kyselytutkimuksen ja yli 4000 vastauksen mukaan niiden keski-ikä on 18 vuotta. Vuotuinen useiden satojen eurojen vero olisi kohtuuton verotuskohteen arvoon verrattuna.

Vero kohtelee autoja ja moottoripyöriä eriarvoisesti myös siten, että moottoripyörien kohdalla maksu on kiinteä. Siinä ei ole päiväkohtaisuutta, eikä liikennekäytöstä poisto keskeytä veroa. Pyörä pitää viedä mahdollisesti hajottamolle ja näyttää romutustodistus, jos aikoo päästä verosta eroon. Se olisi jo skandaalimaista sinänsä, mutta mahdollisesti myös perustuslain takaaman omaisuudensuojan vastaista.

Koska veron joutuu maksamaan kaikista moottoripyöristä, se iskee erityisesti kauppaan ja niihin motoristeihin, jotka ovat panostaneet suomalaisen moottoripyöräkulttuurin säilyttämiseen kunnostamalla, entisöimällä ja säilyttämällä vanhoja moottoripyöriä.

SMOTO:n kanta on, että verosta on ehdottomasti kokonaan luovuttava.

Sen sijaan SMOTO tarjoaa ratkaisuksi moottoripyörien autoveron reipasta alentamista. Se kiihdyttäisi uusien moottoripyörien myyntiä, toisi lisää töitä ja sitä kautta alan verokertymät kasvaisivat luonnollisella tavalla suuremmiksi, suuremmiksi kuin mikä ajoneuvoveron fiskaalinen tavoite on.

SMOTO muistuttaakin, että nyt on jokaisella motoristilla mahdollisuus vaikuttaa: ota yhteyttä poliitikkotuttuusi, ja kerro hänelle, miten asia veron osalta oikeasti on.