Uutisarkisto

SMOTOn Mobility Testin tulokset: moottoripyörä ja mopo nopeimmat ruuhkaliikenteessä

Tulokset puoltavat moottoripyöriä ja mopoja suosivan liikennejärjestelmän kehittämistä.

Suomen Motoristit ry:n Helsingissä suorittama Mobility Test osoitti yksiselitteisesti, että liikenteen sujuvuus moottoroituja kaksipyöräisiä ajoneuvoja käytettäessä on paljon parempi kuin nykyinen lähinnä henkilöautoja suosiva liikennejärjestelmä.

Testin tulosten perusteella Suomen Motoristit ry ehdottaa, että bussikaistojen käyttö sallitaan jatkossa myös moottoripyörille mopojen ja polkupyörien lisäksi koko kaupunkiliikenteen paremman sujumisen nimissä.

– Tarvitaan lisää parkkipaikkoja kaksipyöräisille ja mahdollisuus muuta liikennettä tai jalankulkua häiritsemättä pysäköidä moottoripyörät jalkakäytävälle. Ruuhkien pienentämiseksi ja liikenteen sujuvoittamiseksi sekä kaksipyöräisten määrän kasvattamiseksi voitaisiin moottoripyörien verotusta keventää sekä rakentaa niille omat sisääntuloväylät kaupunkien sisääntuloihin, muistuttaa Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen.

Mobility Test Helsinki suoritettiin 12 kilometrin mittaisella reitillä Konalasta Helsingin keskustaan Kampin linja-autoaseman läheisyyteen. Reitti kuljettiin tiistaiaamuna kello 07.30, jolloin työmatkaliikenne on vilkkaimmillaan. Testiaamun liikenne osoittautui kuitenkin odotettua hiljaisemmaksi.

Ajoneuvoina olivat henkilöauto, sähkömoottoripyörä, moottoripyörä, moposkootteri, sähköpolkupyörä (25km/h) sekä linja-auto.

Helsingin testissä sähkömoottoripyörä ja mopo selvisivät reitistä nopeimmin. Nämä ajoneuvot käyttivät reittiin 28 minuuttia. Henkilöauto käytti 34 minuuttia ja linja-auto 40 minuuttia.

– Ajokauden aikana mopon tai moottoripyörän käyttö säästää työpäivässä useita kymmeniä minuutteja autoon verrattuna, lisäksi liikenteen kokonaispäästöt pienenevät radikaalisti, Marja Kuosmanen muistuttaa.

– Ero korostuu moottoripyörän hyväksi, mitä pidemmästä kaupunkiin sisääntulomatkasta on kysymys.

Helsinki Mobility Testissä moottoripyörä, mopo sekä sähköpolkupyörä ovat järkeviä ja nopeita liikkumismuotoja kaupunkialueilla. Mopon sekä sähköpolkupyörän etuna on mahdollisuus käyttää ajaessa bussikaistaa, mikä nopeutti liikkumista huomattavasti. Moottoripyörän etu taas kasvaa sitä mukaa, mitä pidempi matka sisääntuloväyliä joudutaan kulkemaan.

Keskustan alueella kävi selväksi, että kaistojen jakaminen polkupyörällä, mopolla sekä moottoripyörällä oli käytännössä mahdotonta kapeiden kaistojen sekä autoilijoiden ajoradan käyttökulttuurin vuoksi.

Mobility Testin reitti laadittin siten, että se oli mahdollisimman tasapuolinen kaikille liikennemuodoille. Kaikki ajoneuvot myös noudattivat nopeusrajoituksia.

– Moottoripyöräily on ratkaisu ei ongelma, Marja Kuosmanen päättää.

Youtube-linkki videokoosteeseen: https://www.youtube.com/watch?v=xmR1ElntES8