Uutisarkisto

Suomen Motoristit: Hengenvaaralliset väärin jyrsityt urat odottavat paikkaustaan Alahärmässä – tienpitäjä reagoi moottoripyörille vaarallisiin kohtiin hitaasti

Suomen Motoristit on huolissaan tienpitäjän hitaasta reagoinnista vaarallisiin tienkohtiin

Virheellisesti jyrsityt tärinäraidat: tilalla urat. Keskiuran syvyyden mittarina tupakka-aski.

Alahärmässä Powerparkin huvipuiston kohdalla laskettiin valtatielle 19 päällyste, jonka jälkeen paikallisen SMOTOn jäsenkerhon väki totesi, että tien keskelle on tärinäraidan sijaan jyrsitty yhtenäinen syvä ura. Ura on pahimmillaan jopa senttimetrejä syvä, joten sadekelillä se saattaa aiheuttaa moottoripyöräilijän yllättävän vesiliirron

Uran olemassaoloa ei välttämättä huomaa, koska sellaista ei ole missään muualla, eikä se ole helposti havaittavissa. Ura on myös yli kämmenenleveyttä leveämpi eikä se ole säännönmuotoinen. Myös tien piennarviivat on jyrsitty samalla tavalla uralle.

Myös reunoihin on jyrsitty urat tärinäraitojen sijaan.

Lisäksi tien pinta on erittäin huonolaatuinen ja moneen kertaan paikattu sekä reikäinen Jepualle päin noin 20 kilometrin matkan.

Jäsenkerho ilmoitti tien vaarallisuudesta tienpitäjälle heinäkuun alkupuolella, mutta ei saanut asiasta koskaan mitään muuta palautetta kuin järjestelmän automaattisesti antaman. Siinä todettiin, että asia kirjataan tietojärjestelmään ja viesti välitetään eteenpäin.

Koska mitään konkreettista ei tapahtunut, jäsenkerho kertoi asiasta SMOTOlle, joka otti yhteyttä tienpidosta vastaavaan viranomaiseen. Sen jälkeen vasta tienpitäjäkin havahtui, ja korjauksia luvattiin.

Urat Alahärmässä.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen kunnossapitopäällikkö vastasi ja kertoi, miten tärinäraitoja jyrsitään sekä syitä miksi niitä tehdään. Samalla hän totesi, että ”Kyseessä olevalla kohteella on havaittu osittain vaatimuksista poikkeavia jyrsintäsyvyyksiä, jotka tullaan korjaamaan.”

Koska vastaus tuntui hieman erikoiselta, pyysimme tarkennusta asiaan, koska mitään tärinäraitoja ei kyseisellä tieosuudella ole olemassa, vaan pelkät syvät yhtenäiset urat.

Elyn vastauksessa uteluihimme uuden tekniikan soveltamisesta todettiin, ettei kohteessa ole kokeiltu sellaista. Ely toimitti asian eteenpäin alueen päällysteiden sekä tiemerkintöjen ylläpidosta vastaavalle projektipäällikölle, jonka luvattiin käyvän asiaa läpi tiemerkintäurakoitsijan kanssa.

Ura ja viivamaalaus.

Hänen vastauksessaan taas todettiin, että jyrsinnän tehnyt alihankintayritys oli ”saanut tehdasuuden jyrsinkoneen. Koneen jyrsinrummun leikkaustason säätöautomatiikka ei alkuun toiminut toivotulla tavalla. Ongelma saatiin sittemmin korjattua. Tason vaihtelu aiheutti muutamiin kohtiin joidenkin metrien matkalla vaatimuksista poikkeavaa jyrsintälaatua.

Virheelliset kohdat tullaan täyttämään päällystemateriaalilla ja merkinnät uusitaan laatuvaatimusten mukaiseen kuntoon loppukesän aikana.”

Viime viikolla suoritetun seurantakäynnin jälkeen SMOTOn edustaja voi todeta, että mitään ei ole tapahtunut, vaan tien keskiviivaa ja reunaviivoja osoittavat maalaukset on vedetty suoraan uriin, mikä suoraan pahentaa tilannetta, sillä maalaukset ovat liukkaat sateella.

– Suomen Motoristit ry. on suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvojana syvästi huolissaan tienpitäjän ja heitä ohjaavan viranomaisen hitaasta reagoinnista asiaan, toteaa SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen.

Virheellisesti tehty ura on luvattu paikata syksyn mittaan.

– Huolestuttavaa on ensinnäkin se, että kaksipyöräisen liikenteen huomioiminen liikenneympäristöä tehtäessä ja korjattaessa on lähes olematon. Eikä sekään anna hyvää kuvaa, että suomalaisten moottoripyöräilijöiden katto-organisaation eli SMOTOn pitää jyrähtää, että asiaan kunnolla vastataan.

Se, reagoidaanko asiaan lopulta, jää nähtäväksi. SMOTO pitää joka tapauksessa huolen siitä, että asiaa seurataan; korjataanko ongelmallinen tienkohta vai ei.

– Pelkonamme on, että vastaavia kohteita on muuallakin, tämä sentään onneksi nousi esille. Toivottavaa on, että myös muut moottoripyöräilijät ja moottoripyöräkerhot ilmoittaisivat, mikäli tällaisia vastaavia ”korjauksia” epäkuranteilla laitteilla on tehty, silloin voimme osoittaa korjaamisen tarpeen, Marja Kuosmanen kehottaa.

– Moottoripyöräilijälle sellainen tienkohta, joka nelipyöräiselle ei vielä ole vaarallinen, saattaa olla hengenvaarallinen.

– Liikenneympäristön merkitys moottoripyöräilijän turvallisuudelle on ensisijaisen tärkeä. Perusinfrastruktuurin kuntoon pitäisi voida luottaa. Tässä tilanteessa ongelman tekee poikkeuksellisen huolestuttavaksi se, että sen olemassaoloa ei välttämättä edes huomaa, Kuosmanen korostaa.

– Tienpitäjä ei myöskään reagoinut kunnolla, ennenkuin vasta kun edunvalvontajärjestö otti asiassa yhteyttä.

– Toivomme, että ura täytetään mahdollisimman nopeasti, jotta ongelma poistuu päiväjärjestyksestä.