Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Suomen Motoristit ry: Moottoripyörien ajoneuvoverosta on luovuttava, koska sillä on merkittävät haittavaikutukset alaan ja työllisyyteen

Kukkia kypärässä.

Suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvoja Suomen Motoristit eli SMOTO julkisti päivitetyn kannanoton hallituksen aikeisiin laittaa moottoripyörät ajoneuvoveron piiriin.

SMOTO vaatii, että moottoripyörien ajoneuvoveron valmistelusta luovutaan. Vero voi tuottaa valtiolle vain vähäiset tulot ja nettomääräisesti verotulot moottoripyöräilystä voivat jopa vähentyä. Verolla olisi merkittävät haittavaikutukset moottoripyöräilyyn liittyvälle kaupankäynnille, elinkeinoille ja työllisyydelle.

Suomen Motoristit ry perustelee vaatimusta seuraavasti:

– Ajoneuvoverolain veroperusteiden mukaan laskettu moottoripyörien ajoneuvoveron verokertymä olisi enintään 13 milj. euroa vuodessa. Veron käyttäytymisvaikutukset kuitenkin supistaisivat verokertymää nopeasti.

– Moottoripyörien ajoneuvoveron välittömät kustannusvaikutukset (veron määrä, rekisteri-ilmoitukset ja vakuutusmaksujen kallistuminen) johtaisivat kulutuskysynnän supistumiseen niin, että alan kaupankäynnistä poistuisi vuosittain lähes 30 milj. euron suuruinen summa ja sen seurauksena menetettäisiin lähes 100 työpaikkaa.

– Moottoripyörien ajoneuvovero johtaisi pidemmällä aikavälillä moottoripyöräilyn suosion vähenemisen myötä moottoripyöräkaupan (uudet ja käytetyt ajoneuvot, huoltopalvelut, varusteet ja tarvikkeet) supistumiseen mahdollisesti niin, että taloudellisissa vaikeuksissa oleva toimiala menettäisi lopulta kaiken kaikkiaan sadan miljoonan euron liikevaihdon ja sen myötä useita satoja työpaikkoja.

– Kaupankäynnin supistumisen vuoksi valtio menettäisi uusien moottoripyörien myynnistä kerättäviä auto- ja arvonlisäverotuloja, käytettyinä maahantuoduista moottoripyöristä kerättäviä autoverotuloja, huolto-, varaosa-, varuste- ja tarvikekaupan arvonlisäverotuloja sekä työllisten ansiotuloveroja. Odotettavissa olevan myynnin supistumisen myötä verotulojen vähenemä olisi vähintään useita miljoonia euroja ja mahdollisesti kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Veron fiskaalinen nettovaikutus voi olla negatiivinen.

– Moottoripyörien ajoneuvovero heikentäisi liikenneturvallisuutta ja hidastaisi ympäristötavoitteiden toteutumista moottoripyöräkannan uudistumisen hidastuessa.

Mikäli moottoripyörien ajoneuvoveron valmistelua jatketaan, Suomen Motoristit ry vaatii, että:

– Veron ominaispiirteet määritetään moottoripyöräilyn jatkuvuutta ja elinkeinoja mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla.

– Lisäksi vero tulee kytkeä oikeudenmukaisesti ajoneuvoveron perusveron veroperusteisiin, eli ajoneuvon ominaispäästöihin ja päiväkohtaiseen veron maksuun; muut veroperusteet olisivat summittaisia ja syrjiviä suhteessa henkilö- ja pakettiautojen käyttäjiin.

– Yli 30 vuotta vanhat moottoripyörät ja kevytmoottoripyörät on vapautettava verosta.

– Haittavaikutusten minimoimiseksi moottoripyörien autoveroa tulee alentaa tai se pitää poistaa kokonaan.

Suomen Motoristit ry (SMOTO) on vuonna 1989 perustettu suomalaisten motoristien, moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin, joka valvoo ja edistää suomalaisten motoristien etuja.

SMOTOon kuuluu jäsenkerhojen kautta ja henkilöjäseninä noin 17 000 motoristia.

Koko SMOTOn kannanotto on luettavissa allaolevasta linkistä.

suomen-motoristit-ry-moottoripyo%cc%88rien-ajoneuvoveron-pa%cc%88ivitetty-vaikutusarvio-21092016