Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

VI Motoparlamentti: ”Valtiovarainministeriön virkamiesten kyettävä todistamaan SMOTOn väitteet mp-veron negatiivisesta tuotosta vääriksi”

Keskiviikkona 9.11. järjestettiin Helsingissä VI Motoparlamentti, mihin oli kutsuttu mukaan mp-alan tärkeimmät toimijat ja viranomaiset. Parlamentti käsitteli kolmea aihetta: moottoripyöriä osana liikennejärjestelmää, aiotun mp-ajoneuvoveron vaikutuksia sekä kouluttajakoulutuksen ja vapaaehtoisen ajotaitokouluttamisen kehittämistä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VI Motoparlamentti aluillaan.

Eniten keskustelua herätti hallituksen kaavailema moottoripyörien ajoneuvovero. Eduskunnan liikennejaoston puheenjohtaja Markku Eestilä (kok) totesi verosta, ettei oikein ymmärrä sitä.
– Minusta valtiovarainministeriön virkamiesten pitää kyetä osoittamaan SMOTO:n selvityksensä perusteella esittämä väittämä veron negatiivisesta vaikutuksesta vääräksi, mikäli vero aiotaan toteuttaa, Eestilä totesi.

SMOTO:n erikoisasiantuntija Aki Lumiaho kokosi loppupuheenvuorossaan paneelin tulokseksi verojen osalta sen, että veron laadintavaiheessa sen laajempia vaikutuksia tai seurauksia ei ole pohdittu lainkaan. Ongelmaksi koettiin myös se, että verotus ei kohdistu liikenteeseen vaan omistamiseen, mikä kohtelee moottoripyöriä eriarvoisesti muihin ajoneuvolajeihin verrattuna. Vaikuttaa siltä, että verosta on tulossa niin tiukka, että ajoneuvon rekisteristä poistaminen ei riitä, vaan se pitää hävittää ja siitä olla todistus, ennen kuin verosta voi vapautua.

Erityisenä ongelmana parlamentti piti sitä, että veron seurauksena ihmisillä ei ole varaa uusia pyöriään, vaan he tekevät matkaa vanhalla kalustolla, jolloin he eivät pääse osallisiksi uusista teknisistä turvallisuusratkaisuista, kuten ABS-jarruista ja luistonestosta yms.

Muilta osin parlamentti totesi, että moottoripyörät on jo suurelta osin hyväksytty osaksi liikennejärjestelmää, mutta kohtaajien asenne ja käyttäytyminen saattaa vaihdella sen osalta, miten motoristia kohdellaan liikenteessä.

Koulutus todettiin monelta osin tärkeäksi: kortti on lupa ajaa, mutta ajamisen osaaminen kertyy vuosien ja koulutuksiin osallistumisen myötä.

Panelistit totesivat yksimielisesti, että moottoripyörien katsastusta ei tarvita. Monipuolinen lähestymistapa ja kuljettajien kouluttaminen sekä motoristiystävällisten teiden rakentaminen ovat tehokkaampia tapoja parantaa moottoripyöräilyn turvallisuutta.

Tutkimustietoa kaivataan rajusti lisää. Naturalistinen tutkimus voisi olla vertailuryhmineen hyvä keino selvittää, miten koulutus vaikuttaa ajoturvallisuuteen.

Motoparlamentti koostui Suomen Motoristit ry:n asiantuntijoiden osallistujille pitämästä luento-osuudesta sekä parlamenttiin kutsuttujen asiantuntijajäsenten kolmesta erillisestä paneelista.

Palaamme VI Motoparlamenttiin vielä myöhemmin tarkemmin.