Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Lisäävätkö eurooppalaiset toimenpiteet myös moottoripyöräilyn turvallisuutta?

FEMAn pääsihteeri Dolf Willigers on kirjoittanut blogin aiheesta ”Will European measures mean more safety for motorcyclists?”. Tässä se on suomennettuna.

Liikenneturvallisuus ei uusimpien eurooppalaisten tutkimusten mukaan näyttäisi olevan paranemassa. Vuodesta 2013 lähtien kuolonuhrien määrä ei ole enää vähentynyt ja vuoden 2016 tilastojen mukaan sekä kuolonuhrien että vakavien loukkaantumisten määrä on kasvanut.

Tieliikenneturvallisuus ei näyttäisi olevan Brysselin tasolla tärkeimpiä aiheita, eikä erityisesti ja moottoristien ja muiden moottorikäyttöisten kaksipyöräisten turvallisuus. Myöskään 6.4.2018 pidetyssä YK:n yleiskokouksessa, jossa aiheena oli ”Maailmanlaajuisen liikenneturvallisuuden parantaminen”. moottoripyörät saivat vähän tai eivät lainkaan huomiota ja lopullisessa päätöslauselmassa ne mainittiin vain muutamalla rivillä.

Tässä ei sinänsä ole mitään uutta, moottoripyörien turvallisuus ei ole isossa osassa minkään kokouksen esityslistalla. Päätöksentekijöille moottoripyöräilijät ovat harvinainen rotu, joka käyttää haisevia ja äänekkäitä koneitaan lähinnä vain vapaa-ajallaan. Ja näinhän se on, monet meistä käyttävät pyöriään lähinnä vapaa-ajallaan, mutta turvallisuus on meille silti tärkeä asia. Ja on myös paljon niitä, joille moottoripyörä, tai usein skootteri, on päivittäinen liikkumisväline. Joskus taloudellisten syiden johdosta, tai koska julkinen liikenne ei kata päivittäisiä liikkumistarpeita, tai koska autolla kulkeminen on liian aikaa vievää. Monet myös pitävät pyörällä ajamisesta enemmän kuin autolla tai julkisilla kulkemisesta.  Syistä riippumatta moottoripyöräilijöillä on oikeus saman tasoiseen turvallisuuteen kuin kaikilla muilla tienkäyttäjillä.

Viimeksi kuluneiden viikkojen aikana liikenneturvallisuus on yhtäkkiä noussut puhutuksi aiheeksi.  Ja siihen on syynä uusi jalankulkijoiden turvallisuutta koskeva asetus, joka julkaistaan ​​14. toukokuuta 2018. Nämä määräykset koskevat lähinnä autonvalmistajia, niissä määrätään lähitulevaisuudessa vaadittavista uusista turvallisuutta lisäävistä ominaisuuksista. Asetuksessa mainittuja ominaisuuksia ovat muun muassa ajonvakausjärjestelmät, automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit kuorma- ja linja-autojen osalta.

Mitä nämä uudet lait sitten tuovat tullessaan. Euroopan komission laaja-alaisessa raportissa määritettiin 55 jalankulkijoiden turvallisuusmääräyksiin sisältyvää kohtaa. Euroopan komission Euroopan parlamentille ja neuvostolle laatimassa raportissa luetteloa on supistettu 18 toimenpiteeseen, jotka on sisällytettävä yleisiin ja jalankulkijoita koskeviin turvallisuusmääräyksiin. Alla luettelo kaikista ehdotetuista toimenpiteistä. Ajoneuvoluokituksessa moottoripyörät kuuluvat L-luokkaan, henkilöiden kuljettamiseen tarkoitetut ajoneuvot kuuluvat M-luokkaan, tavarankuljetusajoneuvot N ja perävaunut O-luokkaan.

  • Automaattinen hätäjarrutus (AEB), liikkuvan eston havaitseminen autoille (M1) ja pakettiautoille (N1 )
  • Hätäjarrutustilmaisin
  • Älykäs nopeussäädin
  • Kaistavahti autot (M1) ja pakettiautot (N1)
  • Kuljettajan ajokunnon valvonta henkilöautot (M1) pakettiautot (N1) bussit (M2, M3) ja raskaat tavarankuljetusajoneuvot (N2 ja N3)
  • Turvavyön käytön muistutin
  • Suora kohtaamisonnettomuustestaus autot (M1) ja pakettiautot (N1)
  • Sivutörmäyssuojaus autot (M1) ja pakettiautot (N1)
  • Peräänajotestit autot (M1) ja pakettiautot (N1)
  • Alkolukkovalmius
  • Onnettomuustilanteen rekisteröintilaitteet autot (M1) ja pakettiautot (N1)
  • Rengaspaineen valvonta, kaikki ajoneuvot lukuun ottamatta pieniä perävaunuja
  • Kojelautakamerat bussit (M2, M3) ja raskaat tavarankuljetusajoneuvot (N2 ja N3)
  • Kuorma-autojen sivusuojaus raskaat ajoneuvot (N2 ja N3)
  • CNG-bussien paloturvallisuus:(M2 ja M3)
  • Palontorjunta busseille: (M2 ja M3)
  • Takakamerat kaikki ajoneuvot lukuun ottamatta pieniä perävaunuja.

Kuten tuosta näkyy, moottoripyörille ei ole suunniteltu toimenpiteitä. Mutta yleiset turvallisuus- ja jalankulkijoiden turvallisuusmääräykset ovat tärkeitä myös moottoripyöräilijöille, useat ehdotetut toimenpiteet ovat tarkoitettu moottoripyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi Euroopan parlamentti laati oman raporttinsa ja Euroopan parlamentin jäsenet kuuntelivat meitä. Kuitenkin odotusten mukaisesti haavoittuvalla tienkäyttäjällä (tienkäyttäjät, joita ei suojaa auton kori), tarkoitetaan jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä.

”Euroopan parlamentti hyväksyi vaatimuksemme, jonka mukaan autojen hätäjarrutusavustajan on havaittava myös moottoripyörät.”

Raportissa mainitaan myös moottoripyörät ja Euroopan parlamentti hyväksyi vaatimuksemme, jonka mukaan autojen hätäjarrutusavustajan pitää havaita moottoripyörät. Euroopan parlamentti haluaa myös turvallisempia keskikaideratkaisuja erityisesti moottoripyöräilijöiden näkövinkkelistä ja vaatii toimenpiteitä nykyisten kaiteiden korjaamiseksi. Toinen moottoripyöräilijöille tärkeä seikka on raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja linja-autojen näkyvyyden kehittäminen. Törmäystä vaimentava kolarisuojaus uusille kuorma-autoille sekä edessä ja takana. Euroopan parlamentti haluaa moottoripyöriin automaattisen onnettomuusilmaisimen (eCall). Euroopan komissio on jo tehnyt töitä viimeksi mainitun eteen, mutta toimivaa ja luotettavaa järjestelmää, ei ole vielä kehitetty.

Lopullinen versio yleisistä turvallisuus- ja jalankulkijoiden turvallisuussäännöistä julkaistaan toukokuun puoleen väliin mennessä. Emme tiedä vielä mitä se tuo tullessaan. Moottoripyörät havaitsevaa hätäjarrutusjärjestelmää raportissa ei mainita, mutta Euroopan parlamentti on nimenomaisesti pyytänyt sen mukaan ottamista. Parempi yliajosuojaus, taka- ja etutörmäyssuojaus ja parempi näkyvyysvaatimus tulevat lähes varmasti olemaan mukana säännöissä. Tieinfrastruktuuri (turvallisemmat keskikaiteet) ei varsinaisesti kuulu yleisiin turvallisuus- ja jalankulkijoiden turvallisuutta koskevan säännöstön soveltamisalaan, mutta jossain muodossa nekin olisi hyvä saada mukaan. Myös eCall moottoripyöriin on yleisten turvallisuus- ja jalankulkijoiden turvallisuusmääräysten soveltamisalan ulkopuolelle, mutta asia on jo Euroopan komission asialistalla.

Lähde Dolf Willigers, FEMA, http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/04/18/european-measures/