Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

POP Vakuutus
Liity jäseneksi
Seuraa Instagramissa
Motukka

Tekemästämme selvityksestä käy ilmi, että pölynsidonta-ainetta käytetään motoristeille hengenvaarallisella tavalla – Mika Pellisen kaatuminen kuvaava

Kuva: Mika Pellinen

Suomen Motoristit Ry. teki kesäkuussa 2018 kyselyn pölynsidontaan käytetyn kalsiumkloridiliuoksen vaikutuksista moottoripyöriin. Keväällä uutisoitiin useista tapauksista, joissa ko. ainetta oli käytetty koko ajoradalla pelkän kadun reunan sijaan tai ainetta oli käytetty väärällä seossuhteella.

Kyselyn tulokset olivat yllättäviä ja ongelman laajuuden tulisi herättää tien- ja kadunpitäjät huomioimaan myös moottoripyörät ja mopot. Kyselyyn vastanneista n. 50 kuljettajasta 10 kuljettajaa oli kaatunut ja 30 kuljettajaa joutunut vaaratilanteeseen aineen aiheuttaman liukkauden takia. Moottoripyörän kärsimien vahinkojen lisäksi 8 kuljettajaa ja 2 matkustajaa olivat saaneet onnettomuudessa henkilövahinkoja. Eli vahingot olivat kokonaisuudessaan kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja.

Viranomaisten asennoituminen omituista

Monet olivat liukkauden havaittuaan ottaneet yhteyttä tien- tai kadunpidosta vastaaviin. Näiden asenne vaihteli asiallisesta suhtautumisesta täyteen hiljaisuuteen. Usein tapahtunut laitettiin urakoitsijan syyksi.

Urakoitsijoiden ohjeistus ja valvonta on tien- tai kadunpidosta vastaavilla. Näyttää siltä, että ainetta käytetään väärin ja sitä levitetään mm. liikenneympyröihin ajolinjalle. Tien- ja kadunpidosta vastaavien tulisi ohjeistaa urakoitsijat käyttämään ainetta oikein ja myös valvoa työtä.

Mikäli 40 jalankulkijaa tai pyöräilijää vuodessa liukastuisi aineeseen ja 10 heistä loukkaantuisi, aineen käyttö todennäköisesti kiellettäisiin. Nyt ainetta saa vapaasti levittää ajoradoille moottoroitujen kaksipyöräisten liukasteeksi.

Motoristit maksavat vakuutuksissa

Vahingoista koituvan laskun maksavat kaikki motoristit vakuutusmaksujen muodossa. Vain harva vahingon kärsinyt vie asian niin pitkälle, että hakisi vahingon aiheuttajalta korvauksia ja vielä harvempi on niitä saanut.

– Suomen Motoristit Ry näkee erittäin huolestuttavana asiana sen, että moottoripyöriä ja motoristeja ei automaattisesti oteta huomioon tienhoidossa. Asiaan reagoidaan – jos reagoidaan – vasta, kun motoristit ovat itse älähtäneet asiasta ja silloinkin reagointi vaihtelee asiallisesta epäasialliseen. Pahimmillaan kyse on motoristien hengellä leikkimisestä, SMOTOn varapuheenjohtaja ja edunvalvontajohtaja Jari Kielinen toteaa.

Mika Pellinen kaatui keväällä ”jäisellä” tiellä

Mika Pellinen on motoristi, joka aiemmin tänä keväänä kaatui moottoripyörällään kyytiläisensä kanssa kalsiumkloridilla käsitellyllä tiealueella. Hänen kokemuksensa tapahtuneesta on valaiseva esimerkki siitä, miten vaarallisen huomaamatonta aine on, ja miten äkkiä pyörä voi näennäisesti syyttä kaatua.

– Tie näytti erittäin hyvältä ja juuri pestyltä. Siinä ei ollut hiekkaa eikä mitään, joten liukkaus yllätti täydellisesti. Tien pinta oli kuin jäätä, Mika Pellinen ihmettelee.

Korvaukset yllättäen vakuutuksista

– Urakoitsija ja Vantaan kaupunki olivat tunnustaneet heti ja todenneet, että he maksavat. Liikennevakuutusyhtiö ei kuitenkaan saa lain mukaan hakea rahoja edellämainituilta Eli motoristit maksavat nämäkin vakuutuksissaan. Vain kaskon osuus on haettavissa tienpitäjiltä, kertoo Pellinen.

– Ajovarusteet puolestaan menevät kotivakuutuksesta, niiden osalta vakuutusyhtiö voi hakea korvauksia tienpitäjältä.

Poliisin suhtautuminen ihmetytti

– Paikalle tullut poliisipartion vanhempi konstaapeli ei edes noussut autosta, vaan totesi vain, että ”kausi pitäisi aloittaa myöhemmin”. Vieressä autotkin sutivat ja liukuivat samalla tiellä. Lisäksi poliisi totesi, että ”kaikki nää tiet on tälläsiä”. Kysymys kuuluukin, että miksi poliisi ei ollut puuttunut asiaan jo ennen kuin tälläistä tapahtuu koska tiesivät liukkaudesta, ihmettelee Pellinen.

Kaikkiaan kuusi henkilöä on hakenut korvauksia Vantaan kaupungilta kalsiumkloridin vuoksi kaatumisista.

– Motoristien bonusten menetys on oma lukunsa. Ne ovat asiana vielä auki, mutta jos menevät, urakoitsijalta voi periaatteessa hakea korvauksia menetetyistä bonuksista, mutta miten nekin sitten lasketaan on suuri kysymysmerkki, Mika Pellinen pohtii.

Kuvaa klikkaamalla saat suurennoksen jossa näkyy eturenkaaseen jäänyt kalsiumkloridiliuos. Huomaa samalla, että tienpinta näyttää täysin normaalilta! Kuva: Mika Pellinen