Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutta MP-ajokorttikoetta testaamassa: käsittelykoe ei onnistu kaikilla pyörillä – SMOTOn epäilyt osoittautuvat oikeiksi

Testit alkamassa.

Viime keväänä Suomen Motoristit ry. (SMOTO) uutisoi olevansa ihmeissään motoristien kohtelusta ajokorttiuudistuksen osalta. Koulutusta vähennettäisiin osana normien purkua, mutta vaatimustasoa nostettaisiin tutkintojen osalta. Juuri käsittelykokeen tiukennus sai SMOTOn asiantuntijoilta arvostelua (linkki juttuun tässä). Muutokset astuivat voimaan 1.7 ja saamamme palautteen pohjalta näyttäisi siltä, että SMOTOn arvio osoittautui oikeaksi. Käsittelykoe on osin liian vaativa aloittelevalle motoristille. Kärsijöinä ovat olleet erityisesti naiskuljettajat sekä tietyntyypisen pyörän hankkineet motoristit.

– Lupasimme seurata tilannetta ja palata asiaan mikäli arviot osoittautuvat oikeiksi, toteaa SMOTOn asiantuntija Veli-Pekka Ratinen. – Aloitimme konkreettiset toimenpiteet jo viime vuoden puolella pääkaupunkiseudun ajoratahankkeen muodossa. Saimme yhdessä Vantaan kaupungin sekä Vantaan moottorikerhon kanssa sovittua Vantaa Lavakoon suljetun alueen, jossa mopon sekä moottoripyörän käsittelytehtäviä pääsee omatoimisesti harjoittelemaan. Radan aitaus valmistui viime viikolla, ja ajoharjoittelu siellä käynnistyy lähiaikoina. Heti radan valmistuttua kutsuimme Mp-alan ammattilaisia tutustumaan alueeseen sekä uusiin käsittelytehtäviin.

Alan toimijoita ihmetytti tehtävien vaativuus ja se, ovatko ne tarkoituksenmukaisia. Onko fokus tekemisessä oikeissa asioissa? Päätimme mennä asiassa vielä syvemmälle ja kutsuimme radalle MP-kouluttajia, uusia sekä kokeneita motoristeja sekä lehdistön edustajia. Pyysimme samalla Trafilta tilastoja suoritetuista tutkinnoista kuluneelta kaudelta, mutta emme jostain syystä ole niitä vielä saaneet.

Uuden korttikokeen mukaiset radat.

Tapahtumassa erityishuomion sai nuori motoristineito, jolla oli ajokokemusta kevytmoottoripyörillä harjoitusluvalla yli 2000 km ja useampi sata kierrosta harjoittelua karting-radalla. Ajo sujuu mutta käsittelykokeesta hän ei pääse läpi. Tutustuimme häneen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilammen sekä Motorg ry:n motoristikouluttaja Mikko Kallion johdolla. Totesimme, että hänen ajopelinsä, 2-tahtinen Aprilia RS125 kyykkypyörä, on todella haastava ajoneuvo uudessa hidasajo-pujottelutehtävässä. Ammattilaiset saivat kyseisellä pyörällä tehtävät suoritettua, mutta helppoa se ei heillekään ollut.

– Mielestäni nykyinen pyöränhallinta ajokokeessa on osaamistasoltaan verrattavissa jopa Suomen Moottoripyöräkouluttajien, SMOK ry:n kouluttajatesteihin. Hidasajoympyrät eivät noin tiukkana palvele tieliikennekelpoisuusmittareina. Samoin mielestäni kitka on otettava huomioon väistö- ja jarrutehtävissä. Ajoradan ollessa märkä nopeuksien on oltava alempia. Nykyisessä käsittelykokeessa keskitytään liikaa annettuihin lukemiin eikä oppilaan ajoneuvonhallintakykyihin, Mikko Kallio pohtii.

Kaikilla moottoripyörillä ei vain ole mahdollista selvittää uuden testiradan vaatimuksia. Ammattilaisillekin radan läpipääsy tuotti kuvanmukaisella pyörällä vaikeuksia.

– Tässä tullaan tilanteeseen, jossa käsittelykokeeseen pitäisi hommata sitä tarkoitusta palveleva ajoneuvo, toteaa Ratinen. – Havaitsimme myös esimerkiksi, että matkaenduro sähkövaihteistolla ja lähtökohtaisesti kaikki kyykkypyörät eivät ole mahdollisia ajovälineitä käytettäväksi käsittelykokeessa aloittelevalle motoristille.

Pitääkö tulevaisuudessa hankkia moottoripyörä sillä perusteella, mikä sopii paremmin ajokorttitehtäviin vai omiin tarpeisiin? Yleistyyko käsittelypyörien vuokraus? Palveleeko se liikenneturvallisuutta? Näihin saamme varmasti tulevaisuudessa vastauksen. Nyt jäämme odottelemaan lehdistön raporttia tapahtumasta ja mietitään sitten, miten tämän asian kanssa jatketaan. Edunvalvonta jatkuu SMOTOn perusarvoista kiinni pitäen, Ratinen kertoo.

Motorgin kouluttaja Mikko Kallio.

– Ehdotamme seuraavia muutoksia: Tutkinnonvastaanottajille koulutusta moottoripyörienhallinnasta ja heille myös jonkin tasoinen käytännön osaamisen näyttö kaksipyöräisen hallinnasta. Myös jarrutustehtävän tulisi tapahtua maantienopeudella joko kokeessa tai opetusvaiheessa. Näin tuleville kuljettajille syntyisi käsitys paremmin reaktio- ja pysähtymismatkasta normaali matkustusnopeuksilla, Motorg Ry:n Mikko Kallio puolestaan toteaa.

– On eriskummallista, että vaikka (moottoripyöräilijän) yleisin onnettomuustyyppi on suistuminen, sen ehkäisyyn ei kuljettajia valmistella yhtään, Kallio ihmettelee.

Testirataa Vantaalla.

Odotamme Trafin dataa ajokorttitutkinnoista vielä tätä kirjoittaessa ja palaamme aiheeseen tarkemmin myöhemmin. Ajokorttilain muutoksessa painotettiin tutkinnon merkitystä ja annettiin uusia vapauksia moottoripyörän ajamisen teorian ja käytännön opetteluun. SMOTOn mielestä käsittelykoe on nykyisellään liian vaativa ja sen lisätty vaatimustaso ei tee aloittelevasta motoristista parempaa liikenteessä. Tietty käsittelyn osaamistaso on toki syytä olla, mutta liikenteessä pärjäämiseen vaikuttavat aivan muut asiat, mm. pyörän hallinta ajonopeuksilla, kuljettajan asenne, tarkkaavaisuus, ennakointi ja reagointi.