Uutisarkisto

SMOTO logo
Seuraa Facebookissa
Liity jäseneksi
Motukka

Motoparlamentti

2017

SMOTOn VII Motoparlamentti: Moottoripyöräilijät on otettava tasavertaisina mukaan älyliikenteen järjestelmiä kehitettäessä

SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen piti tilaisuuden avauspuheenvuoron.

Suomen Motoristit ry järjesti keskiviikkona 15.11.2017 Helsingissä VII Motoparlamentin, jonka pääteemana oli ”Moottoroitu kaksipyöräinen ajoneuvo ja älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen”.

VII Motoparlamentin osanottajia.

 

Käytävän keskustelun pohjana oli Suomen Motoristit ry:n eli SMOTOn vastikään julkistama lausunto älyliikenteestä motoristin silmin sekä FEMA:n pääsihteerin Dolf Willingerin etäyhteyden avulla pitämä aloituspuheenvuoro, missä hän selvitti älyliikenteeseen liittyviä aspekteja sekä millaisessa kehitysvaiheessa mennään.

– Asia on meille motoristeille tärkeä, sillä älyliikenteen kehitys etenee autoilun ehdoilla. Se on ymmärrettävää, sillä paineet siellä ovat suurimmat, mutta SMOTOlle on keskeistä, että moottoripyöräilijät ja muut motorisoidut kaksipyöräiset otetaan erityishuomioon haavoittuvana ryhmänä älyliikenteen järjestelmiä suunniteltaessa ja kehitettäessä, Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen muistuttaa.

VII Motoparlamentin asiantuntijaraadin jäseninä oli alan huippuasiantuntemusta edustavia virkamiehiä, poliitikkoja ja tutkijoita, lista nimistä jutun lopussa.

Jan Juslén toimi tilaisuuden moderaattorina.

Tilaisuuden vetäjänä toimi Liikenneviraston tieto-osaston johtaja Jan Juslén.

Tilaisuuden osallistujat kävivät tiivistä ja näkemyksellistä keskustelua aiheesta ja VII Motoparlamentin tulokset tiivisti Jan Juslén seuraavasti:

  • Älyliikenteen kehitys menee autoilu edellä
  • Parlamentin osallistujien toivomus on, että kaksipyöräiset moottoroidut ajoneuvot otetaan tasapuolisesti huomioon järjestelmiä kehitettäessä
  • On syytä muistaa, että sekaliikenne, jossa on mukana sekä älykkäitä että ”tyhmiä” ajoneuvoja, jatkuu ikuisuuteen
  • Verkottuneiden ajoneuvojen osalta olennaista on se, miten tieto saadaan kerättyä ja jaettua
  • Digitaalinen näkyvyys moottoripyörien osalta on järjestettävä siten, että autoilijat havaitsevat ympärillä olevat moottoripyörät
  • Kuljettajia avustavia järjestelmiä tulee uusiin pyöriin melko hyvää vauhtia, tämä pitää saada hyödynnettyä ajoneuvokannan uusiutumisena
  • Tulevaisuuteen on suhtauduttava ennakkoluulottomasti ja yhdessä tehden välttäen liian tiukkoja linjauksia
  • Motoristit pitävät vapaaehtoisuudesta, pakolla uusia järjestelmiä ei siis pidä ottaa käyttöön
  • Valtakunnallinen kaksipyörästrategia pitäisi laatia mitä pikimmin ja SMOTOn asiantuntijuutta kannattaa hyödyntää siinä
  • Kypärät suojaavat onnettomuustilanteessa ja niihin kehitetty äly puolestaan aikanaan estävät onnettomuustilanteiden syntymistä

– Älyliikenteen ratkaisuilla on myönteisiä vaikutuksia liikenteen turvallisuuteen, sujuvuuteen, liikennejärjestelmän kehittämiseen, tiedon ja tietopalvelujen tuottamiseen tienkäyttäjille. Tämän Motoparlamentin keskustelujen tulos osoittaa, että on hyvä edetä ratkaisujen kehittämisessä mahdollisimman avoimessa yhteistyössä ja muistaa pitää myös motoristien ja kaikkien moottoroitujen kaksipyöräisten asema mielessä, Marja Kuosmanen toteaa.

Linkki videoon: https://smoto.videosync.fi/2017-motoparlamentti

VII Motoparlamentin osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että moottoripyörät on otettava huomioon liikenteen älyjärjestelmien suunnittelussa.

VII Motoparlamentin asiantuntijaosallistujat:

Projektipäällikkö Ilkka Kotilainen, Liikennevirasto
Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Yli-insinööri Mikko Karhunen, Liikenne- ja viestintäministeriö
Asiantuntija Hannu Kyyhkynen, Kaupan liitto
Kansanedustaja Markku Eestilä, Liikennejaosto
Kansanedustaja Jukka Kopra, Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Kansanedustaja Jani Mäkelä, Mp Arkadian puheenjohtaja
Kansanedustaja Ari Jalonen, Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja
Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia-ammattikorkeakoulu
Johtaja Jussi Kaurola, Ilmatieteenlaitos
Älyliikenne-asiantuntija Kari Hanski, Ramboll Finland Oy

 

 

Pääteemana on tänä vuonna ”moottoroitu 2-pyöräinen ajoneuvo ja älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen”.

Kuvituskuva

Jatkamme moottoripyöräilyalan ShowCase-tilaisuutta paljon kiitosta saaneella live webcast-formaatilla.  Kuvaamme, tallennamme ja jaamme paneelikeskustelun netissä suorana. Katsojat voivat lähettää kysymyksiä ennen tilaisuutta ja sen aikana sosiaalisen median kautta.

Motoparlamenttiin olemme kutsuneet Suomen johtavat moottoripyöräilyalan viranomaiset ja toimijat.

MOTOPARLAMENTIN TEEMA, TAVOITE JA TAUSTAT

Motoparlamentin pääteemana on tänä vuonna ”moottoroitu 2-pyöräinen ajoneuvo ja älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen”.

Tavoitteemme on jatkaa jo edellisissä Motoparlamentissa luotuja pysyviä ja toimivia keskustelu- ja yhteistyösuhteita avaintoimijoiden kesken turvallisen moottoripyöräilyn kehittämiseksi ja suomalaisen moottoripyöräilyn edistämiseksi.

Paneelikeskustelun tausta-aineistona käytämme ” SMOTO – Älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen” joka löytyy tästä klikkaamalla. (PDF-tiedosto)

Mikäli sinua kiinnostaa joku asia älyliikenteessä motoristin kannalta, niin lähetä kysymyksesi paneelille osoitteeseen webmaster (at) smoto.fi. Esitämme parhaat kysymykset livelähetyksessä! Kysymyksiä voi laittaa vielä livelähetyksen aikanakin. Motoparlamentin Facebook-tapahtumassa voi myös keskustella aiheesta.

TILAISUUDEN TOTEUTUS

Motoparlamentti järjestetään 15.11.2017 Ravintola Metropol Hietaniemessä.

Se kuvataan suorana internettiin ja livelähetys alkaa klo. 12.00.                                               Linkki lähetykseen: https://smoto.videosync.fi/2017-motoparlamentti

Tilaisuuden aloittaa FEMAn (The Federation of European Motorcyclists’ Associations) pääsihteeri Dolf Willigers alustamalla paneelikeskustelun etäyhteyden kautta.

Puhetta johtaa Jan Juslén, Liikenneviraston tieto-osaston johtaja.

Paneelikeskustelun osallistujat:

Projektipäällikkö Ilkka Kotilainen, Liikennevirasto
Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Yli-insinööri Mikko Karhunen, Liikenne- ja viestintäministeriö
Asiantuntija Hannu Kyyhkynen, Kaupan liitto
Kansanedustaja Markku Eestilä, Liikennejaosto
Kansanedustaja Jukka Kopra, Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Kansanedustaja Jani Mäkelä, Mp Arkadian puheenjohtaja
Kansanedustaja Ari Jalonen, Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja
Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia-ammattikorkeakoulu
Johtaja Jussi Kaurola, Ilmatieteenlaitos
Älyliikenne-asiantuntija Kari Hanski, Ramboll Finland Oy


2016

Motoparlamentin pääteemoina olivat:

  • moottoripyörät osana liikennejärjestelmää
  • mp-veron vaikutukset
  • kouluttajakoulutuksen ja vapaaehtoisen ajotaitokouluttamisen kehittäminen

 

Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) järjestämä VI Motoparlamentti pidettiin Helsingissä Hotelli Seurahuoneella marraskuun yhdeksäntenä päivänä hyvällä menestyksellä. Mukaan oli kutsuttu mp-alan tärkeimmät toimijat ja viranomaiset. Käsiteltävänä oli kolme mielenkiintoista ja haastavaa aihetta, joista käytiin keskustelua hyvässä yhteisymmärryksessä.

Parlamentti käsitteli moottoripyöriä osana liikennejärjestelmää, aiotun mp-ajoneuvoveron vaikutuksia sekä kouluttajakoulutuksen ja vapaaehtoisen ajotaitokouluttamisen kehittämistä.

Paikalla olivat:

– Liikennejaoston puheenjohtaja Markku Eestilä, Eduskunta
– Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Liikennevakuutuskeskus
– Vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela, If-vakuutus Oy
– Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi Suomen Autokoululiitto ry
– Johtaja Jan Juslen, Liikennevirasto, Tieto-osasto
– Toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist, Suomen Moottoriliitto ry
– Johtava asiantuntija Annu Korhonen Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
– Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen, Poliisihallitus
– Tietojohtaja Juha Kenraali, Liikenteen Turvallisuusvirasto
– Koulutusohjaaja Toni Vuoristo, Liikenneturva
– Koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski, Liikenneturva
– Liikenneneuvos Leif Beilinson Liikenne- ja viestintäministeriö
– Puheenjohtaja Marja Kuosmanen, Suomen Motoristit ry

Puhetta pyöreässä pöydässä johtivat SMOTOn puolelta Juha ”Juupe” Tervonen, Tero Hannula ja Juho Levänen sekä Aki Lumiaho.

Tilaisuuden avasi SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen, jonka jälkeen se jatkui kolmella käsiteltävänä olevia asioita koskevalla alustuksella. Ne oli tarkoitettu antamaan riittävästi pohjaa varsinaiselle keskusteluosuudelle.

Tästä koko artikkeli Motoparlamentista 2016: https://www.smoto.fi/?p=4293

Youtube-videot 2016 Motoparlamentista:

Aki Lumiahon alustus: https://www.youtube.com/watch?v=liO_OgTo6gA&t=3s

Tero Hannulan alustus: https://www.youtube.com/watch?v=Gk8E_E43YxU&t=1s

Juha Tervosen alustus: https://www.youtube.com/watch?v=83J9MRM0Zyo&t=4s

Koko Motoparlamentti 2016: https://www.youtube.com/watch?v=D0xkug9lwPs&t=14s

———————————————————————————————————-

2015

Motoparlamentin pääteemana oli motoristien turvallisuus ja sen parantaminen

Pääteema on jaettu kolmeen moottoripyöräilyä koskettavaan aihealueeseen, josta kustakin on alustus ennen live webcast keskustelua:Englanti

  • Asenteet ja niiden vaikutus liikenteessä
  • Näkyminen ja huomatuksi tuleminen
  • Mistä ja miten oikea vertailukelpoinen tutkimustieto, kokonaiskuvan luomiseksi sekä päätöksenteon tueksi

Video paneelikeskustelusta  -> Tästä linkistä

Paneeli- ja keskustelutilaisuus oli 2.11.2015

Yksi osallistuja kustakin paikalla olevasta tahosta.

Alustukset (linkit videoihin):

  • Marja Kuosmasen tilaisuuden avauspuheenvuoro Tästä
  • MEP Merja Kyllösen alustus aiheesta: White Paper (MP -katsastus) Tästä
  • Liikenne- ja viestintäministeriön edustajan Kirsi Miettisen alustus aiheesta: Moottoripyörät osana liikennejärjestelmää – asenteiden vaikutus liikenneturvallisuuteen, moottoripyörien huomatuksi tuleminen ja tutkimustiedoista faktoja. Tästä
  • If:n edustajan Timo Vuorisen alustus aiheesta: Tyypillinen mp onnettomuus, niiden kehitys ja onnettomuuteen johtaneet todennäköiset syyt vakuutusyhtiön näkökulmasta. Tästä
  • Poliisin edustajan Samppa Holopaisen alustus aiheesta: Miten poliisi kokee ja näkee asenteet tieliikenteessä? Mitä pitäisi tehdä? Tästä
  • Trafin edustajan Marko Sillanpään alustus aiheesta: Moottoripyörien liikenneturvallisuuden tilannekuva? Mistä lähteistä ja mitä tietoa tarvitaan, että päästään onnettomuuksista toimenpiteisiin? Tästä

 

Alustusvideot nähtävillä ”soittolistana” YouTubessa osoitteessa

https://www.youtube.com/playlist?list=PL42vsqtyW47ecSp8KLrfI7Dha3rTKxBUA


Tästä tapahtuman Facebook sivulle

Artikkeli pidetyistä alustuksista ja keskustelusta, ennen videoitua paneelikeskustelua osoitteessa https://www.smoto.fi/?p=3423

Artikkeli videoidusta Motoparlamentti 2015 paneelikeskustelusta osoitteessa https://www.smoto.fi/?p=3441

Tästä linkistä pääset Motoparlamentti lehdistötiedotteeseen


Motoparlamenttiin osallistuivat Suomen johtavat moottoripyöräilyalan viranomaiset ja toimijat, siis tärkeimmät päätöksentekijät:

  • MEP Merja Kyllönen, joka on Euroopan parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunta TRAN:in jäsen
  • Liikenne- ja viestintäministeriön,  liikenteen turvallisuus ja automatisaatio, Liikennepolitiikan osasto, lainsäädäntöneuvos, yksikön johtaja Kirsi Miettinen
  • Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja Martti Korhonen 
  • Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen
  • Poliisihallituksen liikenneturvallisuusyksiköstä poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen
  • Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennesektorin päällikkö, ylikomisario Jussi Päivänsalo
  • Liikennevakuutuskeskuksen toimitusjohtaja Ulla Niku-Koskinen 
  • Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari 
  • Liikenneviraston ylijohtaja, väylänpito Mirja Noukka
  • Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää
  • If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n toimitusjohtaja Timo Vuorinen
  • Suomen Autokoululiitto ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi 
  • Suomen Moottoriliitto ry:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist
  • Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen

Tavoitteemme on saada moottoripyöräilyn arvoketjun avaintahot keskustelemaan rakentavasti motoristien liikenneturvallisuudesta, liikenneturvallisuuden parantamisen mahdollisuuksista ja moottoripyöräilyn tilasta Suomessa.

Kunnianhimoinen tavoitteemme on luoda Motoparlamentissa pysyviä ja toimivia keskustelu- ja yhteistyösuhteita avaintoimijoiden kesken. Keskustelun tausta-aineistona käytämme juuri tänä keväänä valmistuvaa Liikenneturva ry:n ja SMOTOn yhteistyössä tekemää motoristeille suunnattua liikenneturvallisuuskyselyn analysoituja tuloksia.

see us flyer_background photo


 

Liikenneturvallisuutta käsitteleviä artikkeleita:


Liikenneturvallisuutta käsitteleviä raportteja, tutkimuksia ja tilastoja:

Motoparlamentti 2015 taustat ver.2: Taustatietoja keskustelun pohjaksi (Motoristien liikenneturvallisuuskyselyn tulokset tulkintoineen)

Motoristien liikenneturvallisuuskyselyn tulokset (käsittelemätön raakadata): http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/smoto_ja_liikenneturva.pdf

Euroopan komission White Paper – Yhtenäistä Euroopan liikennealuetta koskeva etenemissuunnitelma – Kohti kilpailukykyistä ja resurssitehokasta liikennejärjestelmää: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:FI:PDF

Euroopan komission White Paper – Puolivälin arviointi; EU-parlamentin päätös 9.9.2015: White Paper – Puolivälin arviointi

OECD/ITF:n Moottoripyöräilyn turvallisuus-raportti 2014 RIDERSCAN – Suomi

RIDERSCAN – European Scanning Tour for Motorcycle Safety http://www.fema-online.eu/riderscan/-Home-

ACEM / The Motorcycle Industry in Europe – New road safety strategy

ACEM / The Motorcycle Industry in Europe – Protective Equipment for Riders

Nordisk Motorsykkel Råd 2012 / Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus; Pohjoismainen kannanotto: NMR 2012

VALTin raportit mopo- ja moottoripyöräonnettomuuksista ( —> teemaraportit): http://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raportit/onnettomuuksien-tutkinnan-raportit/

Trafi 2014 – Moottoripyöräkortti-uudistuksen vaikutukset: http://www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2014_tutkimukset/moottoripyorakorttiuudistuksen_vaikutukset

Liikenneturva – Tilastokatsaus: Moottoripyöräilijöiden henkilövahingot tieliikenteessä: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_moottoripyorailijoiden_henkilovahingoista.pdf

Liikenneturva – Ajankohtaiset tilastot: http://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittua/tilastot/ajankohtaiset-tilastot

Liikenneturvan selvitys 2014 ”Tarkkaamattomuus tieliikenteen turvallisuusongelmana – suomalaisten käsityksiä”

 Liikenneturva – Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Koulutus/mpopas.pdf

Moottoripyöräkerho 69 ry / Tommi Lumiaho: Moottoripyöräkouluttajien taitovaatimukset vapaaehtoisessa jatkokoulutuksessa – Nykytila ja kehitysehdotukset

 

 

 

(Kuva: Joanna Moorhouse/Eduskunta)

(Kuva: Joanna Moorhouse/Eduskunta)