Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
  • Tanskanen jälleen podiumille Pärnussa
    Niko Tanskanen johti suurimman osan Pärnussa lauantaina erittäin vaikeissa olosuhteissa ajetusta Superstock 600 -luokan kilpailusta. Maalissa nuorukaisen sijoitus oli kolmas. Kuva: Hinni Harju. Niko Tanskanen nousi toistamiseen Superstock 600 -luokan podiumille Road Racing SM -sarjan Pärnun osakilpailussa lauantaina. Sunnuntaina menoa haittasivat tekniset ongelmat. Road Racing SM -sarjan kolmas kilpailuviikonloppu järjestettiin Virossa, Pärnun liepeillä sijaitsevalla Auto24ring-radalla. Niko Tanskasen viikonloppuun mahtui raju kaato, hienon kilpailun päätteeksi saavutettu kolmas sija ja teknisiä ongelmia.Lauantain aika-ajossa Tanskanen kaatui rajusti ajettuaan radalle vuotaneeseen öljyyn, mutta oli sitä ennen onnistunut kellottamaan viidenteen lähtöruutuun oikeuttavan ajan.– Kaato oli todella pienestä kiinni. Jos linja olisi ollut viisi senttiä sivussa, mitään ei olisi tapahtunut. Öljyyn osuttuaan Niko sai pidettyä pyörän pystyssä niin kauan kuin rataa riitti, mutta nurmikolla se heitti kunnon voltit ja vaurioitui pahasti. Onneksi saimme sen korjattua ennen kilpailua, kertoo Sterkman Motorsport by HRP:n tiimipäällikkö Joni Hannula. Lauantain kilpailun aikana vettä saatiin runsaasti ja keli oli erittäin vaikea. Tanskanen otti toisesta rivistä erinomaisen lähdön ja ampaisi heti startista kärkeen. Johdettuaan yli puolet kilpailusta Tanskanen joutui kuitenkin Felix Nässin ja Kimi Patovan ohittamaksi. Yrittäessään pysyä kaksikon perässä Tanskanen oli jälleen erittäin lähellä kaatoa.– Tässä kohtaa Niko teki fiksusti, rauhoitti tahtia ja ajoi maaliin kolmannella sijalla. Taakse matkaa oli kuitenkin 30 sekuntia, joten tarpeettomien riskien välttäminen todella vaikeassa kelissä oli hyvä ratkaisu, Hannula kiittelee. Sunnuntain kilpailussa Tanskasen ajoa vaikeutti pyörän sähkövika. Tankokatkaisin oli ilmeisesti vaurioitunut lauantain kaadossa ja pyörän varikkorajoitin kytkeytyi kallistuksessa, mikä vaikeutti ajamista merkittävästi. Sunnuntaina tuloksena oli ongelmista huolimatta seitsemäs sija.– Epäilemme, että ongelman aiheutti vaurioituneeseen katkaisimeen päässyt vesi. Sunnuntaina ei jostain syystä ajettu warm upia, joten emme huomanneet vikaa ennen kilpailua. Onneksi Niko kuitenkin oivalsi, että nappia pohjassa pitämällä pyörä toimi normaalisti, Hannula toteaa.  Lopuksi Hannula toteaa, että Pärnun osakilpailussa järjestelyt eivät olleet sillä tasolla, jota Road Racing SM -sarjalta on totuttu odottamaan.– Järjestelyt eivät tuntuneet toimivan lainkaan, kaikki tehtiin hieman kuin vasemmalla kädellä. Aikataulut viivästyivät jatkuvasti ja rata oli huonossa kunnossa. Liekö ongelma ollut paikallisten kuljettajien vähäisen määrän aiheuttama motivaation puute, Hannula pohtii.Road Racing SM -sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Alastaron moottoriradalla 27.-28. heinäkuuta. Niko Tanskanen osallistuu Superstock 600 -luokkaan Sterkman Motorsport by HRP:n Suzuki GSX-R 600:lla. Lue lisää »
  • Markka Racingin kuljettajat kartuttivat pistetilejään Pärnussa
    Juha Kallio ajoi Pärnussa lauantaina kolmanneksi. Kuva: Timo Holländer. Markka Racingin kuljettajat keräsivät mukavasti pisteitä viime viikonloppuna haastavissa olosuhteissa ajetussa Road Racing SM -sarjan Pärnun osakilpailussa.  Road Racing SM -sarja jatkui 13.-14. heinäkuuta Pärnun Auto24ringillä. Markka Racingin kuljettajat Juha Kallio sekä Kalle Mäntysaari osallistuivat Superbike-luokkaan ja Roni Husso Star Service Cupiin. Kelien puolesta Viron kesäpääkaupunkina tunnettu Pärnu ei näyttänyt parhaita puoliaan, vaan sade toi viikonloppuun lisää haastetta.Haastavista olosuhteista huolimatta Markka Racingin kuljettajakolmikko onnistui kasvattamaan pistetilejään. Kallio ajoi Superbike-luokassa lauantaina kolmanneksi ja sunnuntaina neljänneksi, Mäntysaaren sijoitukset olivat kahdeksas ja yhdeksäs. Roni Husson sijoitus Star Service Cupin lauantain kilpailussa oli yhdeksäs, sunnuntaina Husso ei startannut uusintalähtöön.Juha Kallio:Perjantaina oli vain kolme lyhyttä ajokertaa, mikä ei riittänyt siihen, että olisimme saaneet pyörän hyväksi kuivalla kelillä ja aika-ajossa olin vasta kahdeksas. Minulle olikin eduksi, että molempien päivien kilpailut ajettiin sateella, sillä märällä ajaminen on enemmän tuurista kiinni. Eihän siinä tarvitse kuin pitää vauhti samana kuin kuivalla ja toivoa, että pysyy pystyssä. Jos onnistuu, on väkisinkin korkealla tuloksissa.Strategia toimikin ihan hyvin, tosin sunnuntain kilpailun olisi voinut ottaa startista lähtien hieman rajummin. Sunnuntaina ei ajettu warm upia, ja tuntui, että en saanut uusien renkaiden pintaa rikki lämmittelykierroksilla, ja ne vaikuttivat kilpailun alussa liukkailta. Kilpailun loppua kohden ajaminen alkoi sujua paremmin. Ja kaikkiaan viikonlopun tulokseen on oltava tyytyväinen.Kalle Mäntysaari:Treenit jäivät perjantaina aika vähiin, mutta saman verranhan muutkin ajoivat. Kilpailut olisi ollut kiva saada ajaa kuivalla, sillä rata oli hieman arveluttavassa kunnossa ja viikonlopun aikana tuli varsin paljon romua. Pyrin vain ajamaan ehjän viikonlopun ja keräämään tililleni varmat pisteet.Lauantain kilpailu oli ajollisesti parempaa ja suoritus oli aivan kelvollinen. Sunnuntaina jäin erään virolaisen kuljettajan perään jumiin, enkä päässyt hänestä järkevästi ohi, vaikka pariin kertaan kävin jo rinnallakin. Siinä pääsi edessä oleva ryhmä karkuun, enkä olisi heitä varmaan saanut kiinni, vaikka ohitus olisikin onnistunut.Nyt siirrän katseen jo Alastaron kotikisaan. Teemme pyörään muutoksia Alastaroa varten ja uskon, että niiden avulla voimme ottaa seuraavan askelen eteenpäin. Kotikilpailun ainoa tavoite on ajaa palkintokorokkeelle, vaikka se ei varmasti helppoa tule olemaan, sillä muitakin halukkaita podiumille epäilemättä on.Roni Husso:Perjantaina onnistuin saamaan aivan hyvän tuntuman rataan, vaikka treenejä ei ollut kovin paljon. Erityisesti perjantain viimeinen, sateessa ollut setti oli hyvä, sen sain ajaa käytännössä yksin. Aika-ajossa sain hyvän lähtöpaikan ja sateella ajettu kilpailu sujui mainiosti, maalissa olin yhdeksäs. Kierrokset loppuivat vähän kesken, edessä olisi ollut vielä pari ohitettavaa, mutta en ehtinyt saada heitä kiinni. Lauantaista jäi hyvä fiilis, sillä pääsin ajamaan hieman kilpaakin.Ennen sunnuntain kilpailua sain Juhalta vinkkejä starttiin ja pyörä irtosikin viivalta hyvin. Valitettavasti edessä olleen kuljettajan lähtö epäonnistui täysin, enkä ehtinyt väistää häntä ja jouduin keskeyttämään. En kuitenkaan kaatunut ja pyöräkin saatiin kuntoon. Kun kilpailu keskeytettiin, ajattelin pääseväni mukaan uusintastarttiin, mutta jostain syystä minua ei päästetty varikolta radalle. Syytä tähän ei saatu selville ja asia jäi hieman harmittamaan.Joka tapauksessa fiilis ajamiseen oli lauantaina mainio ja katseet onkin mukava kääntää kohti Alastaroa.Pärnun osakilpailun jälkeen Juha Kallio on Superbike-luokan pisteissä kolmantena ja Kalle Mäntysaaren sijoitus on kahdeksas, Roni Husson sijoitus Star Service Cupin pisteissä on 17. Road Racing SM -sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Alastaron moottoriradalla 27.-28. heinäkuuta. Lue lisää »
  • Kostamo voittoon Terlickossa
    Erno Kostamo nappasi viime viikonloppuna Terlickossa pitkään tavoittelemansa avausvoiton IRRC-sarjassa. Kuva: Milan Kubin. Erno Kostamo saavutti avausvoittonsa IRRC-sarjassa, kun vuorossa oli kauden kolmas, Tsekin Terlickossa järjestetty kilpailuviikonloppu.  IRRC-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu Tsekin Terlickossa tarjoili suomalaismenestystä, kun Superbike-luokan kärkikuljettajiin jo pitkään lukeutunut Erno Kostamo nosti viimein itsensä sarjan osakilpailuvoittajien joukkoon.Terlickoon oli ennustettu viikonlopuksi poikkeuksellisen haastavaa keliä. Onneksi synkimmät ennustukset jäivät toteutumatta, mutta erittäin epävakaa sää antoi omaa väriään kilpailulle.– En muista, että olisimme koskaan vaihtaneet näin paljon renkaita. Välillä ajettiin kuivan kelin renkailla, välillä saderenkailla, joskus taas välikelin kumeilla ja jopa sekarengastuksella, Kostamo kuvailee.Kelin asettamista haasteista huolimatta Kostamon viikonloppu lähti alusta alkaen hyvin liikkeelle. Lauantaina vuorossa olivat aika-ajot, joista ensimmäinen ajettiin märällä radalla. Lähtöjärjestys ratkaistiin kuitenkin toisessa, kuivalla kelillä ajetussa aika-ajossa, jossa Kostamo nappasi paalupaikan selvällä 1,3 sekunnin erolla seuraavaan.Sunnuntaiaamun kilpailussa viivalta parhaiten irtosi Davey Todd, mutta Kostamo sai kuitattua britin jo ensimmäisellä kierroksella. Heti kilpailun alussa todella kovia kierrosaikoja kellottanut Kostamo pääsi kärkeen noustuaan karkumatkalle siinä määrin helposti, että kuljettaja oli itsekin hieman ihmeissään.  – Parin kierroksen jälkeen näyttötaululla luki eroksi seuraavaan jo kaksi sekuntia. Ajattelin, ettei se voi mitenkään pitää paikkaansa. Aloinkin vilkuilla taaksepäin nähdäkseni, missä seuraavat tulevat. Kyllä näyttötaulu vaan paikkansa piti ja olin saanut revittyä kaulaa takana tuleviin, Kostamo nauraa.Kostamon etumatka kasvoi tasaisesti noin sekunnilla kierros toisensa perään ja mies tuli kilpailun kuluessa ajaneeksi uuden rataennätyksenkin. Enimmillään etumatkaa oli kuutisen sekuntia.– Lopussa otin vähän hönkää pois ja maalissa ero oli neljä sekuntia. Kisan aikana ei ollut mitään hankaluuksia, ja voitto tuli helpolla ajolla. Puskea kyllä piti aivan tosissaan, mutta täysin ilman riskiä. Kun fiilis pyörään ja tekemiseen on hyvä, saa hyviä tuloksia rennolla suorituksella, Kostamo pohtii.Sunnuntai-iltapäivän kilpailu keskeytettiin vain kahden ajetun kierroksen jälkeen onnettomuuden johdosta. Kuljettajat lähtivät kilpailuun kuivan kelin renkailla, mutta lämmittelykierroksen onnettomuuden aiheuttaman viivästyksen aikana alkoi sataa, mikä viivästytti starttia entisestään, kun pyöriin vaihdettiin sadekelin rengastusta.– Jos kilpailu olisi voinut alkaa ajallaan, olisimme ehtineet ajaa sen ennen sadetta. Nyt olosuhteet olivat todella vaikeat. Olin toisella sijalla, kun kilpailu keskeytettiin, Kostamo kertaa.Onnettomuuden ja heikkenevien olosuhteiden vuoksi kilpailua ei enää jatkettu ja toisesta lähdöstä jaettiin puolikkaat pisteet.– Rata on todella hankala sateella. Siellä on pikipaikkauksia sekä paljon katumaalauksia – jopa liikenteenjakajia on tehty maalaamalla – ja ne ovat todella liukkaita. Märällä ajettaessa pyörä tuntuu olevan koko ajan irti, Kostamo kertoo.Vaikka keli aiheuttikin haasteita viikonloppuun, on Kostamo tyytyväinen saavutettuaan kauan tavoittelemansa avausvoiton IRRC-sarjassa.– Pyörä pelaa nyt hienosti ja koko paketti on tänä vuonna ensimmäistä kertaa hyvin kasassa. Kun viikonloppuna ei tarvitse keskittyä kuin ajamiseen, näkyy se heti tuloksissa, Kostamo iloitsee.Superbike-luokkaan Naulankanta Motosportin BMW S 1000 RR:llä osallistuva Erno Kostamo on sarjapisteissä toisena, kun takana on kolme IRRC-sarjan kuudesta kilpailuviikonlopusta. Seuraavaa voittoaan Kostamo tavoittelee 26.-28. heinäkuuta, kun vuorossa on sarjan neljäs, Belgian Chimayssä järjestettävä kilpailuviikonloppu. Lue lisää »
  • Niki Tuuli: Aragonin Moto2-viikonloppu haastava
    Kuva: WSBK flat out / Ratchata Tanwira Viime viikonloppuna jatkettiin kisakautta Aragonissa Moto2-luokan Euroopan mestaruussarjan merkeissä. Emme saaneet ihan toivottua rytmiä päälle viikonlopun kuluessa ja kesätauolle lähdetään hieman tahmean viikonlopun jälkeen. Alla yhteenvetoa kauden neljännen Moto2-viikonlopun kulusta.  Perjantaista lähtien ajaminen oli hankalaa enkä saanut toivottua rytmiä päälle. Siitä huolimatta että yksittäisellä kierroksella saimme kellotettua ihan ok aikoja, ei ajamisessa ollut sellaista tasaisuutta että kovia kierroksia olisi saanut nakutettua useamman putkeen. Aragonin rata on haastava ajettava Moto2-pyörällä ja radalla hankaluudet korostuvat, jos omaa ajotyyliä ei saa istumaan paikoilleen. Harjoituspäivän perusteella oli ennustettavissa, että yhdellä nopealla kierroksella olemme kilpailukykyisiä ja lopulta lauantain aika-ajoista saimme kuitattua kakkosruudun Edgar Ponsin viedessä paalupaikan kohtuu erolla seuraaviin. Kisapäivään lähdettiin hieman kaksijakoisissa tunnelmissa, toisaalta vauhti oli kärkiryhmän tasolla, mutta edelleen meidän olisi löydettävä tasaisuutta kierroksiin, jotta kisassa olisimme mukana kärkitaistelussa. Sunnuntai valkeni Aragonissa epävakaissa olosuhteissa. Itselleni sopii valitettavan huonosti puolihullu keli, joten tilauksessa oli joko kunnolla sadetta tai sitten radan kuivuminen ennen kisastarttia. Ensimmäiseen lähtöön lähdettiin kuitenkin sekakelissä, mutta niin että alle laitettiin sadekelin renkaat. Tuntuman löytäminen ja luoton saaminen sadekelin renkaaseen kuivuvalla radalla on itselle todella vaikeaa ja kisasta tulikin sitten aikalailla selviytymistä kohti maalia, kun rata kuivui kisan edetessä. En pystynyt vastaamaan kärkiporukan vauhtiin ja maaliin tultiin paikalla yhdeksän. Harmi homma. Luulen, että täydessä vesikelissä olisimme olleet mukana kärkikamppailussa ja samalla se olisi tarjonnut mahdollisuuden ajaa Ponsia kiinni kokonaistilanteessa. Pettymykseen ei kuitenkaan auttanut jäädä vellomaan vaan katseet piti kääntää päivän seuraavaan lähtöön. Minulla on ollut Moto2-pyörällä hankaluuksia saada uutta rengasta toimimaan ja se tapahtui myös Aragonin toisessa lähdössä. Radan pito oli melko heikko ja siitä huolimatta että alussa mentiin kohtalaisen maltillista vauhtia, oli minulla hankaluuksia pysyä kärjen vauhdissa uusilla renkailla. Garzo ja Pons pääsivätkin hieman karkaamaan alkukierroksilla enkä onnistunut ajamaan kärkikaksikkoa kiinni vaikka oma tuntuma pyörään paranikin kisan kuluessa. Maaliin tultiin kolmospaikalla ja viiden sekunnin erolla kärkeen. Podiumille nouseminen on aina totta kai iloinen asia, mutta tavoitteet oli toki asetettu korkeammalle. Tästä lähdetään Moto2:n osalta syyskuun loppuun asti ulottuvalle kisatauolle ja sinä aikana pyritään treenaamaan ja kehittämään sellaisia osa-alueita, jotka tukisivat Moto2-pyörän ajamista siihen suuntaan miten sen kuuluisi mennäkin.  Kiitos sponsorit, tiimi, seuraajat ja vauhdissa mukana olevat. Kausi jatkuu omalta osalta seuraavan kerran 9.-11.8. Red Bull Ringillä Itävallassa MotoE-pyörän sarvissa. Palataan viimeistään silloin asiaan! – Niki #66 Lue lisää »
  • Paavilaisella vaikea viikonloppu Aragonissa
    Superstock 600-luokan EM-sarja jatkui tänä viikonloppuna kauden neljännellä kilpailutapahtumalla Espanjassa Aragonin radalla. Peetu Paavilainen kirjasi itselleen kilpailuista sijat neljä ja kolme vaikean viikonlopun päätteeksi.  Suomalaisella oli koko viikonlopun ongelmia pyöränsä säätöjen kanssa eikä Paavilainen yltänyt toivomaansa vauhtiin. Lauantain aika-ajon ensimmäisessä osiossa ajettu neljänneksi aika jäi nuorukaiselle voimaan eikä sijoituskaan muuttunut, joten Paavilainen starttasi sunnuntain kilpailulähtöihin neljännestä ruudusta. -Vaikea viikonloppu. Ensimmäisestä setistä ei aika parantunut eikä pyörää saatu paremmaksi vaikka tehtiin mitä muutoksia, mutta siihen nähden ihan kohtuulliset tulokset, Paavilainen kertoi viikonlopun jälkeen. EM-sarjassa on nyt seuraavaksi edessä kesätauko ja seuraavan kerran EM-pisteistä taistellaan syyskuun lopussa Jerezin radalla. Road racing SM-sarja jatkuu puolestaan heinäkuun lopulla Alastaron radalla. Lue lisää »
MPMAAILMA.FI
  • Tanskanen jälleen podiumille Pärnussa
    Niko Tanskanen johti suurimman osan Pärnussa lauantaina erittäin vaikeissa olosuhteissa ajetusta Superstock 600 -luokan kilpailusta. Maalissa nuorukaisen sijoitus oli kolmas. Kuva: Hinni Harju. Niko Tanskanen nousi toistamiseen Superstock 600 -luokan podiumille Road Racing SM -sarjan Pärnun osakilpailussa lauantaina. Sunnuntaina menoa haittasivat tekniset ongelmat. Road Racing SM -sarjan kolmas kilpailuviikonloppu järjestettiin Virossa, Pärnun liepeillä sijaitsevalla Auto24ring-radalla. Niko Tanskasen viikonloppuun mahtui raju kaato, hienon kilpailun päätteeksi saavutettu kolmas sija ja teknisiä ongelmia.Lauantain aika-ajossa Tanskanen kaatui rajusti ajettuaan radalle vuotaneeseen öljyyn, mutta oli sitä ennen onnistunut kellottamaan viidenteen lähtöruutuun oikeuttavan ajan.– Kaato oli todella pienestä kiinni. Jos linja olisi ollut viisi senttiä sivussa, mitään ei olisi tapahtunut. Öljyyn osuttuaan Niko sai pidettyä pyörän pystyssä niin kauan kuin rataa riitti, mutta nurmikolla se heitti kunnon voltit ja vaurioitui pahasti. Onneksi saimme sen korjattua ennen kilpailua, kertoo Sterkman Motorsport by HRP:n tiimipäällikkö Joni Hannula. Lauantain kilpailun aikana vettä saatiin runsaasti ja keli oli erittäin vaikea. Tanskanen otti toisesta rivistä erinomaisen lähdön ja ampaisi heti startista kärkeen. Johdettuaan yli puolet kilpailusta Tanskanen joutui kuitenkin Felix Nässin ja Kimi Patovan ohittamaksi. Yrittäessään pysyä kaksikon perässä Tanskanen oli jälleen erittäin lähellä kaatoa.– Tässä kohtaa Niko teki fiksusti, rauhoitti tahtia ja ajoi maaliin kolmannella sijalla. Taakse matkaa oli kuitenkin 30 sekuntia, joten tarpeettomien riskien välttäminen todella vaikeassa kelissä oli hyvä ratkaisu, Hannula kiittelee. Sunnuntain kilpailussa Tanskasen ajoa vaikeutti pyörän sähkövika. Tankokatkaisin oli ilmeisesti vaurioitunut lauantain kaadossa ja pyörän varikkorajoitin kytkeytyi kallistuksessa, mikä vaikeutti ajamista merkittävästi. Sunnuntaina tuloksena oli ongelmista huolimatta seitsemäs sija.– Epäilemme, että ongelman aiheutti vaurioituneeseen katkaisimeen päässyt vesi. Sunnuntaina ei jostain syystä ajettu warm upia, joten emme huomanneet vikaa ennen kilpailua. Onneksi Niko kuitenkin oivalsi, että nappia pohjassa pitämällä pyörä toimi normaalisti, Hannula toteaa.  Lopuksi Hannula toteaa, että Pärnun osakilpailussa järjestelyt eivät olleet sillä tasolla, jota Road Racing SM -sarjalta on totuttu odottamaan.– Järjestelyt eivät tuntuneet toimivan lainkaan, kaikki tehtiin hieman kuin vasemmalla kädellä. Aikataulut viivästyivät jatkuvasti ja rata oli huonossa kunnossa. Liekö ongelma ollut paikallisten kuljettajien vähäisen määrän aiheuttama motivaation puute, Hannula pohtii.Road Racing SM -sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Alastaron moottoriradalla 27.-28. heinäkuuta. Niko Tanskanen osallistuu Superstock 600 -luokkaan Sterkman Motorsport by HRP:n Suzuki GSX-R 600:lla. Lue lisää »
  • Markka Racingin kuljettajat kartuttivat pistetilejään Pärnussa
    Juha Kallio ajoi Pärnussa lauantaina kolmanneksi. Kuva: Timo Holländer. Markka Racingin kuljettajat keräsivät mukavasti pisteitä viime viikonloppuna haastavissa olosuhteissa ajetussa Road Racing SM -sarjan Pärnun osakilpailussa.  Road Racing SM -sarja jatkui 13.-14. heinäkuuta Pärnun Auto24ringillä. Markka Racingin kuljettajat Juha Kallio sekä Kalle Mäntysaari osallistuivat Superbike-luokkaan ja Roni Husso Star Service Cupiin. Kelien puolesta Viron kesäpääkaupunkina tunnettu Pärnu ei näyttänyt parhaita puoliaan, vaan sade toi viikonloppuun lisää haastetta.Haastavista olosuhteista huolimatta Markka Racingin kuljettajakolmikko onnistui kasvattamaan pistetilejään. Kallio ajoi Superbike-luokassa lauantaina kolmanneksi ja sunnuntaina neljänneksi, Mäntysaaren sijoitukset olivat kahdeksas ja yhdeksäs. Roni Husson sijoitus Star Service Cupin lauantain kilpailussa oli yhdeksäs, sunnuntaina Husso ei startannut uusintalähtöön.Juha Kallio:Perjantaina oli vain kolme lyhyttä ajokertaa, mikä ei riittänyt siihen, että olisimme saaneet pyörän hyväksi kuivalla kelillä ja aika-ajossa olin vasta kahdeksas. Minulle olikin eduksi, että molempien päivien kilpailut ajettiin sateella, sillä märällä ajaminen on enemmän tuurista kiinni. Eihän siinä tarvitse kuin pitää vauhti samana kuin kuivalla ja toivoa, että pysyy pystyssä. Jos onnistuu, on väkisinkin korkealla tuloksissa.Strategia toimikin ihan hyvin, tosin sunnuntain kilpailun olisi voinut ottaa startista lähtien hieman rajummin. Sunnuntaina ei ajettu warm upia, ja tuntui, että en saanut uusien renkaiden pintaa rikki lämmittelykierroksilla, ja ne vaikuttivat kilpailun alussa liukkailta. Kilpailun loppua kohden ajaminen alkoi sujua paremmin. Ja kaikkiaan viikonlopun tulokseen on oltava tyytyväinen.Kalle Mäntysaari:Treenit jäivät perjantaina aika vähiin, mutta saman verranhan muutkin ajoivat. Kilpailut olisi ollut kiva saada ajaa kuivalla, sillä rata oli hieman arveluttavassa kunnossa ja viikonlopun aikana tuli varsin paljon romua. Pyrin vain ajamaan ehjän viikonlopun ja keräämään tililleni varmat pisteet.Lauantain kilpailu oli ajollisesti parempaa ja suoritus oli aivan kelvollinen. Sunnuntaina jäin erään virolaisen kuljettajan perään jumiin, enkä päässyt hänestä järkevästi ohi, vaikka pariin kertaan kävin jo rinnallakin. Siinä pääsi edessä oleva ryhmä karkuun, enkä olisi heitä varmaan saanut kiinni, vaikka ohitus olisikin onnistunut.Nyt siirrän katseen jo Alastaron kotikisaan. Teemme pyörään muutoksia Alastaroa varten ja uskon, että niiden avulla voimme ottaa seuraavan askelen eteenpäin. Kotikilpailun ainoa tavoite on ajaa palkintokorokkeelle, vaikka se ei varmasti helppoa tule olemaan, sillä muitakin halukkaita podiumille epäilemättä on.Roni Husso:Perjantaina onnistuin saamaan aivan hyvän tuntuman rataan, vaikka treenejä ei ollut kovin paljon. Erityisesti perjantain viimeinen, sateessa ollut setti oli hyvä, sen sain ajaa käytännössä yksin. Aika-ajossa sain hyvän lähtöpaikan ja sateella ajettu kilpailu sujui mainiosti, maalissa olin yhdeksäs. Kierrokset loppuivat vähän kesken, edessä olisi ollut vielä pari ohitettavaa, mutta en ehtinyt saada heitä kiinni. Lauantaista jäi hyvä fiilis, sillä pääsin ajamaan hieman kilpaakin.Ennen sunnuntain kilpailua sain Juhalta vinkkejä starttiin ja pyörä irtosikin viivalta hyvin. Valitettavasti edessä olleen kuljettajan lähtö epäonnistui täysin, enkä ehtinyt väistää häntä ja jouduin keskeyttämään. En kuitenkaan kaatunut ja pyöräkin saatiin kuntoon. Kun kilpailu keskeytettiin, ajattelin pääseväni mukaan uusintastarttiin, mutta jostain syystä minua ei päästetty varikolta radalle. Syytä tähän ei saatu selville ja asia jäi hieman harmittamaan.Joka tapauksessa fiilis ajamiseen oli lauantaina mainio ja katseet onkin mukava kääntää kohti Alastaroa.Pärnun osakilpailun jälkeen Juha Kallio on Superbike-luokan pisteissä kolmantena ja Kalle Mäntysaaren sijoitus on kahdeksas, Roni Husson sijoitus Star Service Cupin pisteissä on 17. Road Racing SM -sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Alastaron moottoriradalla 27.-28. heinäkuuta. Lue lisää »
  • Kostamo voittoon Terlickossa
    Erno Kostamo nappasi viime viikonloppuna Terlickossa pitkään tavoittelemansa avausvoiton IRRC-sarjassa. Kuva: Milan Kubin. Erno Kostamo saavutti avausvoittonsa IRRC-sarjassa, kun vuorossa oli kauden kolmas, Tsekin Terlickossa järjestetty kilpailuviikonloppu.  IRRC-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu Tsekin Terlickossa tarjoili suomalaismenestystä, kun Superbike-luokan kärkikuljettajiin jo pitkään lukeutunut Erno Kostamo nosti viimein itsensä sarjan osakilpailuvoittajien joukkoon.Terlickoon oli ennustettu viikonlopuksi poikkeuksellisen haastavaa keliä. Onneksi synkimmät ennustukset jäivät toteutumatta, mutta erittäin epävakaa sää antoi omaa väriään kilpailulle.– En muista, että olisimme koskaan vaihtaneet näin paljon renkaita. Välillä ajettiin kuivan kelin renkailla, välillä saderenkailla, joskus taas välikelin kumeilla ja jopa sekarengastuksella, Kostamo kuvailee.Kelin asettamista haasteista huolimatta Kostamon viikonloppu lähti alusta alkaen hyvin liikkeelle. Lauantaina vuorossa olivat aika-ajot, joista ensimmäinen ajettiin märällä radalla. Lähtöjärjestys ratkaistiin kuitenkin toisessa, kuivalla kelillä ajetussa aika-ajossa, jossa Kostamo nappasi paalupaikan selvällä 1,3 sekunnin erolla seuraavaan.Sunnuntaiaamun kilpailussa viivalta parhaiten irtosi Davey Todd, mutta Kostamo sai kuitattua britin jo ensimmäisellä kierroksella. Heti kilpailun alussa todella kovia kierrosaikoja kellottanut Kostamo pääsi kärkeen noustuaan karkumatkalle siinä määrin helposti, että kuljettaja oli itsekin hieman ihmeissään.  – Parin kierroksen jälkeen näyttötaululla luki eroksi seuraavaan jo kaksi sekuntia. Ajattelin, ettei se voi mitenkään pitää paikkaansa. Aloinkin vilkuilla taaksepäin nähdäkseni, missä seuraavat tulevat. Kyllä näyttötaulu vaan paikkansa piti ja olin saanut revittyä kaulaa takana tuleviin, Kostamo nauraa.Kostamon etumatka kasvoi tasaisesti noin sekunnilla kierros toisensa perään ja mies tuli kilpailun kuluessa ajaneeksi uuden rataennätyksenkin. Enimmillään etumatkaa oli kuutisen sekuntia.– Lopussa otin vähän hönkää pois ja maalissa ero oli neljä sekuntia. Kisan aikana ei ollut mitään hankaluuksia, ja voitto tuli helpolla ajolla. Puskea kyllä piti aivan tosissaan, mutta täysin ilman riskiä. Kun fiilis pyörään ja tekemiseen on hyvä, saa hyviä tuloksia rennolla suorituksella, Kostamo pohtii.Sunnuntai-iltapäivän kilpailu keskeytettiin vain kahden ajetun kierroksen jälkeen onnettomuuden johdosta. Kuljettajat lähtivät kilpailuun kuivan kelin renkailla, mutta lämmittelykierroksen onnettomuuden aiheuttaman viivästyksen aikana alkoi sataa, mikä viivästytti starttia entisestään, kun pyöriin vaihdettiin sadekelin rengastusta.– Jos kilpailu olisi voinut alkaa ajallaan, olisimme ehtineet ajaa sen ennen sadetta. Nyt olosuhteet olivat todella vaikeat. Olin toisella sijalla, kun kilpailu keskeytettiin, Kostamo kertaa.Onnettomuuden ja heikkenevien olosuhteiden vuoksi kilpailua ei enää jatkettu ja toisesta lähdöstä jaettiin puolikkaat pisteet.– Rata on todella hankala sateella. Siellä on pikipaikkauksia sekä paljon katumaalauksia – jopa liikenteenjakajia on tehty maalaamalla – ja ne ovat todella liukkaita. Märällä ajettaessa pyörä tuntuu olevan koko ajan irti, Kostamo kertoo.Vaikka keli aiheuttikin haasteita viikonloppuun, on Kostamo tyytyväinen saavutettuaan kauan tavoittelemansa avausvoiton IRRC-sarjassa.– Pyörä pelaa nyt hienosti ja koko paketti on tänä vuonna ensimmäistä kertaa hyvin kasassa. Kun viikonloppuna ei tarvitse keskittyä kuin ajamiseen, näkyy se heti tuloksissa, Kostamo iloitsee.Superbike-luokkaan Naulankanta Motosportin BMW S 1000 RR:llä osallistuva Erno Kostamo on sarjapisteissä toisena, kun takana on kolme IRRC-sarjan kuudesta kilpailuviikonlopusta. Seuraavaa voittoaan Kostamo tavoittelee 26.-28. heinäkuuta, kun vuorossa on sarjan neljäs, Belgian Chimayssä järjestettävä kilpailuviikonloppu. Lue lisää »
  • Niki Tuuli: Aragonin Moto2-viikonloppu haastava
    Kuva: WSBK flat out / Ratchata Tanwira Viime viikonloppuna jatkettiin kisakautta Aragonissa Moto2-luokan Euroopan mestaruussarjan merkeissä. Emme saaneet ihan toivottua rytmiä päälle viikonlopun kuluessa ja kesätauolle lähdetään hieman tahmean viikonlopun jälkeen. Alla yhteenvetoa kauden neljännen Moto2-viikonlopun kulusta.  Perjantaista lähtien ajaminen oli hankalaa enkä saanut toivottua rytmiä päälle. Siitä huolimatta että yksittäisellä kierroksella saimme kellotettua ihan ok aikoja, ei ajamisessa ollut sellaista tasaisuutta että kovia kierroksia olisi saanut nakutettua useamman putkeen. Aragonin rata on haastava ajettava Moto2-pyörällä ja radalla hankaluudet korostuvat, jos omaa ajotyyliä ei saa istumaan paikoilleen. Harjoituspäivän perusteella oli ennustettavissa, että yhdellä nopealla kierroksella olemme kilpailukykyisiä ja lopulta lauantain aika-ajoista saimme kuitattua kakkosruudun Edgar Ponsin viedessä paalupaikan kohtuu erolla seuraaviin. Kisapäivään lähdettiin hieman kaksijakoisissa tunnelmissa, toisaalta vauhti oli kärkiryhmän tasolla, mutta edelleen meidän olisi löydettävä tasaisuutta kierroksiin, jotta kisassa olisimme mukana kärkitaistelussa. Sunnuntai valkeni Aragonissa epävakaissa olosuhteissa. Itselleni sopii valitettavan huonosti puolihullu keli, joten tilauksessa oli joko kunnolla sadetta tai sitten radan kuivuminen ennen kisastarttia. Ensimmäiseen lähtöön lähdettiin kuitenkin sekakelissä, mutta niin että alle laitettiin sadekelin renkaat. Tuntuman löytäminen ja luoton saaminen sadekelin renkaaseen kuivuvalla radalla on itselle todella vaikeaa ja kisasta tulikin sitten aikalailla selviytymistä kohti maalia, kun rata kuivui kisan edetessä. En pystynyt vastaamaan kärkiporukan vauhtiin ja maaliin tultiin paikalla yhdeksän. Harmi homma. Luulen, että täydessä vesikelissä olisimme olleet mukana kärkikamppailussa ja samalla se olisi tarjonnut mahdollisuuden ajaa Ponsia kiinni kokonaistilanteessa. Pettymykseen ei kuitenkaan auttanut jäädä vellomaan vaan katseet piti kääntää päivän seuraavaan lähtöön. Minulla on ollut Moto2-pyörällä hankaluuksia saada uutta rengasta toimimaan ja se tapahtui myös Aragonin toisessa lähdössä. Radan pito oli melko heikko ja siitä huolimatta että alussa mentiin kohtalaisen maltillista vauhtia, oli minulla hankaluuksia pysyä kärjen vauhdissa uusilla renkailla. Garzo ja Pons pääsivätkin hieman karkaamaan alkukierroksilla enkä onnistunut ajamaan kärkikaksikkoa kiinni vaikka oma tuntuma pyörään paranikin kisan kuluessa. Maaliin tultiin kolmospaikalla ja viiden sekunnin erolla kärkeen. Podiumille nouseminen on aina totta kai iloinen asia, mutta tavoitteet oli toki asetettu korkeammalle. Tästä lähdetään Moto2:n osalta syyskuun loppuun asti ulottuvalle kisatauolle ja sinä aikana pyritään treenaamaan ja kehittämään sellaisia osa-alueita, jotka tukisivat Moto2-pyörän ajamista siihen suuntaan miten sen kuuluisi mennäkin.  Kiitos sponsorit, tiimi, seuraajat ja vauhdissa mukana olevat. Kausi jatkuu omalta osalta seuraavan kerran 9.-11.8. Red Bull Ringillä Itävallassa MotoE-pyörän sarvissa. Palataan viimeistään silloin asiaan! – Niki #66 Lue lisää »
  • Paavilaisella vaikea viikonloppu Aragonissa
    Superstock 600-luokan EM-sarja jatkui tänä viikonloppuna kauden neljännellä kilpailutapahtumalla Espanjassa Aragonin radalla. Peetu Paavilainen kirjasi itselleen kilpailuista sijat neljä ja kolme vaikean viikonlopun päätteeksi.  Suomalaisella oli koko viikonlopun ongelmia pyöränsä säätöjen kanssa eikä Paavilainen yltänyt toivomaansa vauhtiin. Lauantain aika-ajon ensimmäisessä osiossa ajettu neljänneksi aika jäi nuorukaiselle voimaan eikä sijoituskaan muuttunut, joten Paavilainen starttasi sunnuntain kilpailulähtöihin neljännestä ruudusta. -Vaikea viikonloppu. Ensimmäisestä setistä ei aika parantunut eikä pyörää saatu paremmaksi vaikka tehtiin mitä muutoksia, mutta siihen nähden ihan kohtuulliset tulokset, Paavilainen kertoi viikonlopun jälkeen. EM-sarjassa on nyt seuraavaksi edessä kesätauko ja seuraavan kerran EM-pisteistä taistellaan syyskuun lopussa Jerezin radalla. Road racing SM-sarja jatkuu puolestaan heinäkuun lopulla Alastaron radalla. Lue lisää »
MOTOUUTISET.FI