Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
  • Marc Marquez ajoi Le Mansissa Hondan 300. kuninkuusluokan voiton
    Marc Marquez ajoi Le Mansissa Hondalle 300. kuninkuusluokan voiton. Kuva: motogp.com. Le Mansin harmaa taivas ei pudonnut kilpailijoiden niskaan, mutta haasteita keli aiheutti. Moto3-luokan kuningas oli John McPhee, kahdessa isommassa luokassa voittoon ajoivat Marquezin veljekset. Sunnuntaina ajettujen Le Mansin MotoGP-kilpailujen yllä leijui jatkuva sateen uhka. Sateelta säästyttiin, mutta haastavien olosuhteiden vuoksi erityisesti pienimmässä luokassa nähtiin monia erilaisia rengasvalintoja. Moto3-luokassa parhaan lähdön otti Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), jonka kanssa kärkiryhmän muodostivat Tony Arbolino (VNE Snipers), John McPhee (Petronas Sprinta Racing) ja Gabriel Rodrigo (Kömmerling Gresini Moto3), joille tekivät pian seuraa Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) sekä Andrea Migno (Bester Capital Dubai). Migno onnistuikin haastamaan kilpailun alkua hallinneen Suzukin, joka kuitenkin piti tiukasti kiinni kärkipaikastaan. Suzukin ajovirheen seurauksena tämä putosi kärjestä ja yrittäessään paikata sijoitustaan, kadotti takarenkaan pidon, eikä Tony Arbolinolla ollut mitään mahdollisuutta välttää törmäystä. Kärkisijasta kamppailemasta itsensä löysivät McPhee, Dalla Porta ja Migno, pian kärkitaisteluun tiensä nosti myös Kaito Toba. Aivan kilpailun lopussa Toba ja Canet osuivat yhteen säilyen kuin ihmeen kaupalla pystyssä, mutta samalla McPhee ja Dalla Porta pääsivät karkumatkalle. Dalla Porta ei kuitenkaan enää onnistunut haastamaan McPheetä. – Tiedän, että olen nopea, mutta pyörässä oli aiemmin ongelma, jota emme osanneet ratkaista ja tänä viikonloppuna olen kaatunut neljä kertaa. Aamulla teimme uuden setupin ja ilokseni pyörä toimi hienosti. Viikonlopun vaikeuksien jälkeen toiseen sijaan on oltava tyytyväinen, summasi Lorenzo Dalla Porta viikonlopun tunnelmia. – Olen todella iloinen sekä itseni että tiimin puolesta. Olen nopea ja olemme olleet varmoja, että se konkretisoituu ennemmin tai myöhemmin menestyksenä. En voisi olla iloisempi, sillä tämän voiton myötä harteiltani putosi suuri taakka, iloitsi viikonlopun ehdoton Moto3-tähti John McPhee. Positiivisen suorituksen tehnyt Red Bull KTM Ajon Can Öncü ajoi vaikeissa olosuhteissa maaliin sijalla 16, jääden uransa ensimmäisestä MM-pisteestä noin kahden sekunnin päähän. Moto3-luokan top-10: 1. John McPhee (Petronas Sprinta Racing) 2. Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) 3. Aron Canet (Sterilgarda Max Racing Team) 4. Gabriel Rodrigo (Kömmerling Gresini Moto3) 5. Andrea Migno (Bester Capital Dubai) 6. Kaito Toba (Honda Team Asia) 7. Celestino Vietti (SKY Racing Team VR46) 8. Kazuki Masaki (BOE Skull Rider Mugen Race) 9. Jakub Kornfeil (Redox PruestelGP) 10. Raul Fernandez (Sama Qatar Angel Nieto) Moto2-luokassa ruudukosta irtosi parhaiten Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) perässään EG 0,0 Marc VDS -tiimin kaksikko Alex Marquez ja Xavi Vierge, Jorge Navarro (Lightech Speed Up) ja Brad Binder (Red Bull KTM Ajo). Sarjapisteissä johdossa ollut Lorenzo Baldassarri (FLEXBOX HP 40) kaatui vieden Petronas Sprinta Racingin Mattia Pasinin mennessään, ja tilanteen seurauksena kärkiviisikko pääsi hieman karkuteille. Kärkeen nousivat Marquez ja Vierge samalla kuin 18. lähtöruudusta startannut Simone Corsi teki upeaa nousua kohti kärkeä. Corsi raivasi tiensä ensin ohi Lüthin, sitten Viergen ja alkoi ajaa Marquezia kiinni. Nousu kuitenkin päättyi kaatumiseen, ja Marquez huomasi olevansa turvallisessa puolentoista sekunnin johdossa. Kun vielä Fernandez ja Navarro keskittyvät selvittelemään kakkossijan kohtaloa, pääsi Marquez ajamaan helposti voittoon. Lopulta myös Navarro sai ajaa melko helpon tuntuisesti toiseksi. Red Bull KTM Ajon Brad Binder ajoi kauden parhaimpansa sijoittuen neljänneksi. Varaslähdöstä varikon läpiajorangaistuksen kuitannut Jorge Martin oli lopputuloksissa sijalla 20. – Olipa vaikea kilpailu. Emme ehtineet tehdä käyttämillemme renkaille säätöjä ja erityisesti radan 8. mutka oli todella haastava, en meinannut millään saada pyörää pysähtymään siinä. Siihen nähden, kuinka vaikea viikonloppu oli, on toiseen sijaan oltava tyytyväinen, totesi Jorge Navarro kilpailu jälkeen. – Olen todella tyytyväinen voittaessani ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Warm upissa käytin pehmeää rengasta, mutta päätimme valita kilpailuun kovemman seoksen, mikä oli selvästi oikea päätös, iloitsi puolestaan Alex Marquez. Moto2-luokan top 10: 1. Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) 2. Jorge Navarro (Lightech Speed Up)  3. Augusto Fernandez (FlexBox HP 40) 4. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) 5. Xavi Vierge (EG 0,0 Marc VDS 6. Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) 7. Enea Bastianini (Italtrans Racing Team) 8. Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) 9. Iker Lecuona (American Racing KTM) 10. Nicolo Bulega (SKY Racing Team VR46) MotoGP-luokan kilpailun alla edellisen Moto2-luokan kisan aikana parantunut sää näytti jälleen erittäin sateiselta, mutta keli pysyi kuitenkin kuivana. Draamaa nähtiin jo ennen lähtövaloja, kun Joan Mir (Suzuki Ecstar) ja Karel Abraham (Reale Avintia Racing) jarruttivat eturenkaansa alta lämmittelykierroksella. Mir ehti varikolta mukaan kilpailuun, mutta Abraham ei kerennyt ulos varikolta ennen johtavan pyörän ensimmäisen kierroksen täyttymistä. Lähdössä näytti hetken siltä, että Danilo Petrucci (Ducati Team) onnistuisi ottamaan kärkipaikan, mutta lopulta Repsol Honda -tiimin Marc Marquez taisteli itsensä vastustamattomasti ykköseksi. Pramac Racingin Jack Miller oli lähdön jälkeen kolmannella ja Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha) neljännellä sijalla. Millerin nousu ohi Petruccin kolmanneksi ilmeisesti vaikutti italialaisen keskittymiseen, sillä tämä teki pian ajovirheen, jonka seurauksena myös Rossi nousi Ducati-kuljettajan ohi. Hetken päästä Jack Miller onnistui siinä, mikä on tällä kaudella tuntunut lähes ylitsepääsemättömältä, nimittäin Marquezin ohituksessa. Miller sai ajaa yllättävänkin rauhassa johtopaikalla, kunnes Andrea Dovizioso (Ducati Team) alkoi lähestyä kärkikaksikkoa. Seurauksena Marquez haastoi Millerin ja siirtyi näyttävän kamppailun päätteeksi kärkeen. Dovizioso pääsi aivan Millerin kantaan kiinni. Aavistuksen Milleriä nopeampi Marquez oli karkaamassa, ja Dovizioso etsi kuumeisesti ohituspaikkaa, mutta se löytyi vasta, kun australialainen teki ajovirheen. Marquezin johto oli tuolloin jo lähes 3 sekuntia, joten voitto oli turvallinen. Miller putosi vielä yhden sijan, kun Petrucci onnistui nousemaan kolmanneksi ohi Millerin. Marc Marquezin voitto Le Mansissa oli Hondan 300. voitto ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa. Huomionarvoinen oli myös Pol Espargaron (Red Bull KTM Factory Racing) ajama KTM:n paras kilpailu – kuudenneksi sijoittunut Espargaro jäi vajaat kuusi sekuntia Marquezista. – Mahtavaa olla takaisin podiumilla vuoden tauon jälkeen. Alussa tein pari virhettä ja putosin, mutta tuntuma pyörään oli hyvä, joten päätin yrittää parhaani. Seuraavaksi ajetaan kotikilpailuni Mugellossa, joten tunnelma on nyt todella korkealla, iloitsi Danilo Petrucci. – Tuntuma pyörään oli outo perjantaista asti. Kierrosaika oli ihan hyvä, mutta luottoa pyörään ei ollut. Marc oli hieman minua nopeampi, mutta en halunnut ottaa riskiä vastatakseen hänen vauhtiinsa. Siihen nähden toinen on oikein hyvä sijoitus, mutta haluamme parempaa, totesi Andrea Dovizioso. –  Le Mans on muutenkin vaikea, mutta kylmyys teki siitä erityisen vaikean. En yleensä käytä pehmeää eturengasta, mutta tänään se oli ainoa vaihtoehto. Onneksi kaikki meni hyvin, kertasi Marc Marquez. MotoGP-luokan top-10:1.  Marc Marquez (Repsol Honda Team) 2. Andrea Dovizioso (Ducati Team) 3. Danilo Petrucci (Ducati Team) 4. Jack Miller (Pramac Racing) 5. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) 6. Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing) 7. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) 8. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) 9. Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol 10. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) Le Mansin täyselliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-sivulta. Seuraava MotoGP-kilpailu järjestetään 31.5.-2.6. Italian Mugellossa.   Lue lisää »
  • Kostamo keskeytyksestä huolimatta tyytyväinen North West 200 -kilpailuviikon antiin
    Vaikka lauantai ei sujunutkaan toivotulla tavalla, on Erno Kostamo tyytyväinen suorituksiinsa North West 200:ssa.Kuva: Milan Kubin. Vaikka Erno Kostamo joutui lauantaina keskeyttämään Superbike-luokan ensimmäisen kilpailun ja toinen peruttiin sateen vuoksi, on kiteeläinen erittäin tyytyväinen suorituksiinsa kilpailuviikon aikana. North West 200 -kilpailuviikon oli määrä huipentua lauantaina, mutta Pohjois-Irlannin harmaa ja sateinen sää oli kaikkea muuta kuin suosiollinen road racingille.– Jo aamulla päätimme, että jätämme Superstock-luokan kilpailun väliin huonon kelin ja tiukan aikataulun vuoksi, Erno Kostamo toteaa.Kelin lisäksi North West 200:n aikataulua myöhästytti myös sähköjohtoihin osunut helikopteri. Superbike-luokan kilpailu pääsikin käynnistymään vasta noin 4 tuntia aikataulusta myöhässä.– Matkalla lähtöruutuun pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa sadekelin säädöillä. Ajamamme muutaman tutustumiskierroksen aikana huomasin, että luistonesto ei toimi oikein, sillä se rajoitti tehoja suorallakin, Kostamo kertoo.Kisastartissa Kostamo jäi luistonestovian vuoksi aina suorilla, mutta sai kaarteissa paikattua tilannetta.– Sain ohitettua muiden muassa John McGuinnessin ja Horst Saigerin. Olin 10. sijalla, kun pitkän suoran päässä pyörä meni vikatilaan ja sammui, joten edessä oli keskeytys, Kostamo kertoo. Superstock-luokan kilpailun aikana ilma oli jo melko suosiollinen, mutta säätila kääntyi jälleen heikompaan ennen toista Superbike-luokan kilpailua.– Kun olimme ajaneet lämmittelykierrokset, kilpailun johto päätti, että kilpailu perutaan huonon sään vuoksi. Päätös oli hyvä, sillä muutamassa kohdassa rataa ollut uusi asfaltti oli todella liukasta. Kaikkein vaarallisin kohta oli kierroksen loppuvaiheilla sijaitseva Black Hill, jossa kaatui useampia kuljettajia, Kostamo toteaa.Vaikka North West 200 -kilpailuviikko päättyikin pieneen pettymykseen, Kostamo näkee suoriutumisensa kokonaisuutena positiivisessa valossa.– Vaikka Superbike-lähdössä tuli keskeytys, olin nostanut itseni jo kymmenen parhaan joukkoon. Ilman teknisiä murheita olisin voinut taistella vielä korkeammistakin sijoista. Kuivalla kelillä saavutin 11. sijan Superstockeissa puhtaasti ajamalla. Kun muistaa, että viivalla olivat kaikki maailman parhaat katuratakuskit, jo 20:n kärjessä oleminen lämmittää mieltä, Kostamo hehkuttaa. Kostamo kertoo, että kokemuksena äärimmäisen kovavauhtinen North West 200 tarjoaa katuratakuljettajalle aivan uuden referenssipisteen.– Tämän jälkeen IRRC-kilpailuissa ei enää ole sellaista paikkaa, jossa ei uskaltaisi vetää kaasu pohjassa. Pohdinkin, että North West 200 on tavallaan verrattavissa Päijänneajoon. Kun sen on käynyt ajamassa, SM-endurokilpailut eivät tunnu juuri missään, moottoripyöräurheilun monilahjakkuus Kostamo toteaa.Kostamon hyvät suoritukset herättivät mielenkiintoa tiimeissä ja mieheltä tiedusteltiin kiinnostusta osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna.– Heti Superstock-kilpailun jälkeen alkoi puhe seuraavasta kaudesta. Osaltaan se kuvastaakin rata- ja katuratapuolen eroa. Jos täällä ajaa hyvän tuloksen, ovat kaikki heti kiinnostuneita, mutta ratapuolella ei tallipaikka tunnu olevan varma, vaikka ajaisi kuinka hyvin, Kostamo pohtii.– Jos tulen ensi vuonna tänne uudelleen, on varmaa, että saavun paljon valmiimpana. Ensi kauden pohtimisen sijaan nyt kuitenkin tärkeintä on keskittyä täysillä Imatranajoon ja IRRC-kauden jäljellä oleviin kilpailuihin, Kostamo toteaa. Seuraavaksi Kostamo nähdään tositoimissa 14.-16.6. Imatranajossa, jossa mies osallistuu IRRC Superbike ja Open 1000 -luokan kilpailuihin. Lue lisää »
  • Marquez tasoihin Rossin kanssa paalupaikkojen määrässä
    Hurjasta yrityksestä huolimatta Marc Marquez ei saanut pidettyä pyöräänsä pystyssä Le Mansin aika-ajossa. Kaatuminen ei miehen paalupaikkaa estänyt. Kuva: Hans Anbergen / motogp.com Marc Marquez lähtee Ranskan MotoGP-kilpailuun paalupaikalta. Pienemmissä luokissa paalupaikalle haettiin vauhtia ensimmäisestä aika-ajosta.   Le Mansin MotoGP-kilpailun aika-ajot saatiin ajaa sateisen harmaassa tihkusateessa. Vaihteleva keli aiheutti vaikeuksia rengasvalintoihin ja tarjosi yllättäviä tilanteita. Moto3-luokan aika-ajojen sankari oli John McPhee (Petronas Sprinta Racing), joka nousi viimeisellä kierroksellaan ensimmäisen aika-ajon kärkeen. Toisessa aika-ajossa hän onnistui myös nostamaan itsensä kärkeen, joten skotista tuli ensimmäinen paalupaikalle noussut kuljettaja, joka on hakenut vauhtia ensimmäisestä aika-ajosta. Eturivin täydentävät VNE Snipers -tiimin Tony Arbolino ja Honda Team Asian Ai Ogura, jolle eturivin lähtöpaikka on uran ensimmäinen. Red Bull KTM Ajon Can Öncü aloitti ensimmäisen aika-ajon hyvässä vauhdissa, mutta kaatui session loppuvaiheessa. Turkkilaisen lähtöpaikka on 27. Moto3-luokan aika-ajon top-10: 1. John McPhee (Petronas Sprinta Racing) 2. Tony Arbolino (VNE Snipers) 3. Ai Ogura (Honda Team Asia) 4. Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse) 5. Gabriel Rodrigo (Kömmering Gresini Moto3) 6. Marcos Ramirez (Leopard Racing) 7. Niccolo Antonelli (SIC58 Squadra Corse) 8. Raul Fernandez (Sama Qatar Angel Nieto Team)* 9. Kaito Toba (Honda Team Asia) 10. Sergio Garica (Estrella Galicia 0,0) * * 12 lähtöpaikan rangaistus Myös Moto2-luokassa nähdään paalulla ensimmäisestä aika-ajosta noussut kuljettaja. Ensimmäisestä aika-ajosta noussut Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) nousi toisen aika-ajon kärkeen ja kaatui seuraavan kierroksen alussa. Lüthin kärkipaikalta pudottanut, niinikään ensimmäisestä aika-ajosta noussut Jorge Navarro (Lightech Speed Up) kaatui rajusti. Muut eivät onnistuneet haastamaan Navarron tai Lüthin aikoja, joten kaadoista huolimatta he säilyttivät asemansa kärkikaksikkona. Kolmanneksi nopein oli Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS). Red Bull KTM Ajon Moto2-kuljettajat  Brad Binder ja Jorge Martin olivat lunastaneet harjoitusaikojensa perusteella paikat suoraan toiseen aika-ajoon, lähtöpaikat 8 ja 13. Moto2-luokan aika-ajon top-10:1. Jorge Navarro (Lightech Speed Up) 2. Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) 3. Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) 4. Mattia Pasini (Petronas Sprinta Racing) 5. Xavi Vierge (EG 0,0 Marc VDS) 6. Andrea Locatelli (Italtrans Racing Team) 7. Lorenzo Baldassarri (FlexBox HP40) 8. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) 9. Lukas Tulovic (Kiefer Racing) 10. Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) MotoGP-luokan ensimmäisessä aika-ajoissa Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha) otti riskin ja lähti slickseillä kostealle radalle. Seurauksena oli session selkeä kärkiaika. Toisessa aika-ajossa sama ei toiminutkaan, vaan Tohtorin, hänen tiimitoverinsa Maverick Viñalesin ja Fabio Quartararon (Petronas Yamaha SRT) oli vaihdettava sadekelin kumeihin. Kärkiajan kellottanut Marc Marquez (Repsol Honda) kaatui, mutta nosti pyöränsä pystyyn ja jatkoi ajamista käymättä varikolla. Toisena oli Danilo Petrucci (Ducati Team)  ja kolmantena Jack Miller (Pramac Racing), kun sade alkoi kiihtyä. Saderenkailla radalle viimein päässyt Rossi onnistui parantamaan sijoitustaan, mutta Tohtorin oli tyytyminen viidenteen sijaan. Sateen kiihtyessä nähtiin myös useita kaatumisia, mekaanikoille iltapuuhia järjesti muun muassa Miller. Sarjapisteissä toisena oleva Alex Rins jatkoi heikkoja aika-ajoesityksiään ja lähtee kilpailuun vasta 19. lähtöruudusta. – Tänään oli todella vaikea päivä. Olen tyytyväinen tulokseen, mutta pyörän kanssa on vielä muutamia ratkaistavia ongelmia, kertoi Marquez aika-ajon jälkeen. Paalipaikkansa myötä Marquez nousi Rossin kanssa jaetulle toiselle sijalle paalupaikkojen määrässä, molemmilla paaluja on 55. Listan kärjessä on Mick Doohan 58 paalullaan. MotoGP-luokan aika-ajon top-10: 1. Marc Marquez (Repsol Honda Team) 2. Danilo Petrucci (Ducati Team) 3. Jack Miller (Pramac Racing) 4. Andrea Dovizioso (Ducati Team) 5. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) 6. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) 7. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) 8. Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team) 9. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) 10. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) Aika-ajojen täydelliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internetsivulta. Moto3-luokka käynnistää kilpailut Ranskassa, Le Mansin Bugatti Circuitilla sunnuntaina kello 12 Suomen aikaa. Lue lisää »
  • Kostamo ylitti omat odotuksensa North West 200:n Superstock-luokan kilpailussa
    Erno Kostamo debytoi North West 200:ssa upeasti Superstock-luokan 11. sijalla.Kuva: Demon Teerink Photography. Erno Kostamo pitää upeasti sujunutta North West 200:n avauskilpailua uransa kohokohtana. Alkukankeudesta huolimatta Erno Kostamo aloitti North West 200:n kilpailut ylittämällä jopa omat odotuksensa. Kiteeläisen viikko Pohjois-Irlannissa alkoi mollivoittoisesti, kun tiistaina ajetussa ensimmäisessä oikeassa harjoitussessiossa miehen pyörän rataspakka halkesi täydessä laukassa. Noin 300 km/h nopeudesta huolimatta teknisestä viasta selvittiin säikähdyksellä, mutta tärkeitä harjoituskierroksia jäi ajamatta.– Pitkän radan varresta ei haeta pyöriä, eikä aina kuskejakaan, jos sinne jää, joten Superbike-luokan treenien arvokkaat kierrokset jäivät minulta väliin. Tiistaina ainoa kokonaan ajamani harjoitus oli pienissä ryhmissä johtopyörien perässä ajettu tulokkaiden harjoitussessio, Kostamo kertoo.Harjoitukset eivät ottanet sujuakseen torstainakaan, sillä nopeimmalla kierroksellaan Kostamon pyörästä loppui polttoaine.– Onneksi bensa loppui alamäkeen, joten rullailin radan varren bensa-asemalle, jossa eräs Horst Saigerin fani tarjosi minulle pari litraa ysivitosta, jotta pääsin takaisin varikolle, nauraa Kostamo. Epäonnisinakaan treenit eivät menneet hukkaan, vaan Kostamo kertoo pudottaneensa kierrosaikaansa pari sekuntia joka sessiolla. Sama tahti jatkui torstai-illan Superstock-luokan kilpailussa, jossa 22. ruudusta startannut Kostamo otti erinomaisen lähdön ja pääsi heti kiinni hyvään rytmiin.– Lähtö oli yksi urani parhaimmista ja sain poimittua heti alussa useita sijoja. Kun vielä takaa tulevat karisivat pois perästä, sain kasvatettua vauhtiani omassa rauhassa, Kostamo kuvailee.Maalissa erinomaisen kilpailun ajanut Kostamo oli jopa omia odotuksiaan paremmalla 11. sijalla.– Onhan tämä uskomaton tulos, Kostamo iloitsee.– Vielä kun pari sekuntia saa pois kierrosajasta, niin lauantaina on mahdollisuus jopa seitsemänteen sijaan. Sen jälkeen vauhti on jo niin kovaa, että siihen en varmaan vielä tulokkaana pysty, Kostamo pohtii. Kilpailuna Kostamo pitää North West 200:aa erittäin haastavana.– Tämä on todella miehekäs paikka. Nyt tiedän, mitä oikeasti tarkoittaa, kun tonarilla ajetaan kutosella täysiä. On erittäin rajua ajaa 200 mailia tunnissa minuutin ajan, kun pyörä käy välillä ilmassa, mutta meno vain jatkuu. Ajaminen on fyysisesti todella rankkaa, sillä rata on erittäin epätasainen ja jaloilla joutuu jännittämään koko ajan, sillä muuten peli lähtee lapasesta. Myös rintapanssariin pitää panostaa, sillä tankki hakkaa jatkuvasti ilmoja pihalle. Ennakkoon hieman ihmettelin kilpailuviikon välipäiviä, mutta nopeasti sitä sai huomata, että kolme kertaa päivässä radalla on aika lailla maksimi. Siinä väsyy mies sekä fyysisesti että henkisesti ja on se kova paikka kalustollekin, Kostamo kuvailee. Perjantaina North West 200:n kalenterissa onkin kuljettajien ja kaluston huoltoa mahdollistava välipäivä, mikä Kostamo aikoo käyttää hyödykseen lauantaihin valmistautuessaan.– Kilpailun järjestäjän kunniaksi täytyy sanoa, että täällä on asiat hoituvat todella hyvin, sillä käytettävissä on muun muassa fysioterapeutit, kehuu Kostamo.Palautuminen tuleekin tarpeeseen, sillä lauantaina on edessä kolme kilpailulähtöä. Aamulla ajetaan Superbike-luokan kilpailu ja iltapäivällä vuorossa on Superstock-luokan toinen lähtö, ja lähes heti sen perään pääkilpailu, NW200 Superbike.– Kyllä se miestä kysyy. Kahden viimeisen kilpailulähdön välillä on 20 minuuttia, jonka aikana tankataan kuski ja pyörä – eihän siinä paljoa ehdi palautua, Kostamo pohtii.– Toistaiseksi tämä on ollut urani hienoin kilpailu. Myös Macau GP on upea tapahtuma, mutta täällä pääsee nauttimaan ajamisesta aivan eri tavalla. North West 200:n kilpailut alkavat lauantaina 18.5. kello 12.00 Suomen aikaa Supersport-luokan kilpailulla. Erno Kostamo kilpailee Superbike, Superstock sekä NW200 Superbike -luokkien kilpailuissa. BBC näyttää kaikki kilpailut suorina internet-lähetyksinä. Lue lisää »
  • Ajon tiimissä Le Mansin alla positiivinen mieliala
    Can Öncü odottaa Ranskan GP:tä malttamattomana. Kuva: Red Bull KTM Ajo. Red Bull KTM Ajo -tiimin kuljettajat Jerezin testien jälkeen hyvillä mielin kohti Le Mansin viikonloppua.  Viikonloppuna vuorossa on MotoGP-kauden toinen Euroopan osakilpailu, joka ajetaan kuuluisalla Le Mansin radalla Ranskassa. Red Bull KTM Ajo -tiimin Moto2-kaksikko Brad Binder ja Jorge Martin saapuvat Ranskaan motivoituneina Espanjan GP:n jälkeen Jerezissä ajettujen, hyvin sujuneiden testien jälkeen. Binderin vaikea viikonloppu Jerezissä päättyi viidenteen sijaan, mikä olikin paras saavutettavissa ollut sijoitus. Le Mansissa Binder voitti vuonna 2016, Moto3-mestaruuskaudellaan. Nyt Binder haluaa näyttää sekä omat että tiimin kyvyt Moto2-luokassa. Brad Binder: – Olen todella tyytyväinen Jerezin testeihin. Se, mitä viikonloppuna tapahtuu, jää nähtäväksi, mutta mieli on positiivinen. Tavoitteeni on saavuttaa viikonloppuna jälleen hyvä tuntuma pyörään, nyt meillä on käytettävissämme paljon aiempaa enemmän mahdollisuuksia. Muutamassa viime kilpailussa olemme pyrkineet pysymään kärjessä ja toivon, että nyt voimme hyödyntää kaikkea oppimaamme ja suoriutua entistä paremmin.  Jorge Martin joutui keskeyttämään kaaduttuaan kotikilpailussaan Jerezissä viisi kierrosta ennen maalia. Martin pitää Le Mansin radasta, joka sopii hänen ajotyylilleen. Lisäksi muistot Le Mansista ovat hyviä: kahdella edellisellä visiitillään Martin on päässyt starttaamaan kilpailuun paalupaikalta. Jorge Martin: – Odotan Ranskan GP:tä todella innolla ja erittäin motivoituneena. Pidän Le Mansista ja olen aina ollut siellä nopea. Jerezissä löysimme ratkaisuja, jotka paransivat pitoa ja vähensivät chatteringia, joten fiilis on positiivinen. Uskon, että testien ansiosta olemme tänä viikonloppuna entistä vahvempia ja saavutamme parempia tuloksia. Myös Ajon tiimin Moto3-luokan kuljettaja, nuori turkkilainen Can Öncü odottaa Le Mansin kilpailua innolla. Espanjan GP:ssä Öncü onnistui nostamaan sijoitustaan kahdeksalla sijalla ja positiiviset GP:n jälkeiset testit motivoivat jatkamaan hyvää kehitystä. Can Öncü:– En malta odottaa, että pääsen jälleen pyörän päälle Le Mansissa, sillä Jerezistä lähdimme hyvillä mielin. Toivottavasti kehitys jatkuu myös Ranskassa. Tunnen itseni hyvin valmistautuneeksi ja annan kaikkeni ollakseni korkeammalla tuloksissa. Vaikka hyvä lähtöruutu on tärkeä, on päätavoitteeni jatkaa uuden oppimista. MotoGP-kauden viides osakilpailu, Shark Helmets Grand Prix de France ajetaan Le Mansin Bugatti Circuit -radalla tulevana viikonloppuna 17.-19. toukokuuta 2019. Lue lisää »
MPMAAILMA.FI
  • Marc Marquez ajoi Le Mansissa Hondan 300. kuninkuusluokan voiton
    Marc Marquez ajoi Le Mansissa Hondalle 300. kuninkuusluokan voiton. Kuva: motogp.com. Le Mansin harmaa taivas ei pudonnut kilpailijoiden niskaan, mutta haasteita keli aiheutti. Moto3-luokan kuningas oli John McPhee, kahdessa isommassa luokassa voittoon ajoivat Marquezin veljekset. Sunnuntaina ajettujen Le Mansin MotoGP-kilpailujen yllä leijui jatkuva sateen uhka. Sateelta säästyttiin, mutta haastavien olosuhteiden vuoksi erityisesti pienimmässä luokassa nähtiin monia erilaisia rengasvalintoja. Moto3-luokassa parhaan lähdön otti Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), jonka kanssa kärkiryhmän muodostivat Tony Arbolino (VNE Snipers), John McPhee (Petronas Sprinta Racing) ja Gabriel Rodrigo (Kömmerling Gresini Moto3), joille tekivät pian seuraa Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) sekä Andrea Migno (Bester Capital Dubai). Migno onnistuikin haastamaan kilpailun alkua hallinneen Suzukin, joka kuitenkin piti tiukasti kiinni kärkipaikastaan. Suzukin ajovirheen seurauksena tämä putosi kärjestä ja yrittäessään paikata sijoitustaan, kadotti takarenkaan pidon, eikä Tony Arbolinolla ollut mitään mahdollisuutta välttää törmäystä. Kärkisijasta kamppailemasta itsensä löysivät McPhee, Dalla Porta ja Migno, pian kärkitaisteluun tiensä nosti myös Kaito Toba. Aivan kilpailun lopussa Toba ja Canet osuivat yhteen säilyen kuin ihmeen kaupalla pystyssä, mutta samalla McPhee ja Dalla Porta pääsivät karkumatkalle. Dalla Porta ei kuitenkaan enää onnistunut haastamaan McPheetä. – Tiedän, että olen nopea, mutta pyörässä oli aiemmin ongelma, jota emme osanneet ratkaista ja tänä viikonloppuna olen kaatunut neljä kertaa. Aamulla teimme uuden setupin ja ilokseni pyörä toimi hienosti. Viikonlopun vaikeuksien jälkeen toiseen sijaan on oltava tyytyväinen, summasi Lorenzo Dalla Porta viikonlopun tunnelmia. – Olen todella iloinen sekä itseni että tiimin puolesta. Olen nopea ja olemme olleet varmoja, että se konkretisoituu ennemmin tai myöhemmin menestyksenä. En voisi olla iloisempi, sillä tämän voiton myötä harteiltani putosi suuri taakka, iloitsi viikonlopun ehdoton Moto3-tähti John McPhee. Positiivisen suorituksen tehnyt Red Bull KTM Ajon Can Öncü ajoi vaikeissa olosuhteissa maaliin sijalla 16, jääden uransa ensimmäisestä MM-pisteestä noin kahden sekunnin päähän. Moto3-luokan top-10: 1. John McPhee (Petronas Sprinta Racing) 2. Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) 3. Aron Canet (Sterilgarda Max Racing Team) 4. Gabriel Rodrigo (Kömmerling Gresini Moto3) 5. Andrea Migno (Bester Capital Dubai) 6. Kaito Toba (Honda Team Asia) 7. Celestino Vietti (SKY Racing Team VR46) 8. Kazuki Masaki (BOE Skull Rider Mugen Race) 9. Jakub Kornfeil (Redox PruestelGP) 10. Raul Fernandez (Sama Qatar Angel Nieto) Moto2-luokassa ruudukosta irtosi parhaiten Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) perässään EG 0,0 Marc VDS -tiimin kaksikko Alex Marquez ja Xavi Vierge, Jorge Navarro (Lightech Speed Up) ja Brad Binder (Red Bull KTM Ajo). Sarjapisteissä johdossa ollut Lorenzo Baldassarri (FLEXBOX HP 40) kaatui vieden Petronas Sprinta Racingin Mattia Pasinin mennessään, ja tilanteen seurauksena kärkiviisikko pääsi hieman karkuteille. Kärkeen nousivat Marquez ja Vierge samalla kuin 18. lähtöruudusta startannut Simone Corsi teki upeaa nousua kohti kärkeä. Corsi raivasi tiensä ensin ohi Lüthin, sitten Viergen ja alkoi ajaa Marquezia kiinni. Nousu kuitenkin päättyi kaatumiseen, ja Marquez huomasi olevansa turvallisessa puolentoista sekunnin johdossa. Kun vielä Fernandez ja Navarro keskittyvät selvittelemään kakkossijan kohtaloa, pääsi Marquez ajamaan helposti voittoon. Lopulta myös Navarro sai ajaa melko helpon tuntuisesti toiseksi. Red Bull KTM Ajon Brad Binder ajoi kauden parhaimpansa sijoittuen neljänneksi. Varaslähdöstä varikon läpiajorangaistuksen kuitannut Jorge Martin oli lopputuloksissa sijalla 20. – Olipa vaikea kilpailu. Emme ehtineet tehdä käyttämillemme renkaille säätöjä ja erityisesti radan 8. mutka oli todella haastava, en meinannut millään saada pyörää pysähtymään siinä. Siihen nähden, kuinka vaikea viikonloppu oli, on toiseen sijaan oltava tyytyväinen, totesi Jorge Navarro kilpailu jälkeen. – Olen todella tyytyväinen voittaessani ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Warm upissa käytin pehmeää rengasta, mutta päätimme valita kilpailuun kovemman seoksen, mikä oli selvästi oikea päätös, iloitsi puolestaan Alex Marquez. Moto2-luokan top 10: 1. Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) 2. Jorge Navarro (Lightech Speed Up)  3. Augusto Fernandez (FlexBox HP 40) 4. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) 5. Xavi Vierge (EG 0,0 Marc VDS 6. Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) 7. Enea Bastianini (Italtrans Racing Team) 8. Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) 9. Iker Lecuona (American Racing KTM) 10. Nicolo Bulega (SKY Racing Team VR46) MotoGP-luokan kilpailun alla edellisen Moto2-luokan kisan aikana parantunut sää näytti jälleen erittäin sateiselta, mutta keli pysyi kuitenkin kuivana. Draamaa nähtiin jo ennen lähtövaloja, kun Joan Mir (Suzuki Ecstar) ja Karel Abraham (Reale Avintia Racing) jarruttivat eturenkaansa alta lämmittelykierroksella. Mir ehti varikolta mukaan kilpailuun, mutta Abraham ei kerennyt ulos varikolta ennen johtavan pyörän ensimmäisen kierroksen täyttymistä. Lähdössä näytti hetken siltä, että Danilo Petrucci (Ducati Team) onnistuisi ottamaan kärkipaikan, mutta lopulta Repsol Honda -tiimin Marc Marquez taisteli itsensä vastustamattomasti ykköseksi. Pramac Racingin Jack Miller oli lähdön jälkeen kolmannella ja Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha) neljännellä sijalla. Millerin nousu ohi Petruccin kolmanneksi ilmeisesti vaikutti italialaisen keskittymiseen, sillä tämä teki pian ajovirheen, jonka seurauksena myös Rossi nousi Ducati-kuljettajan ohi. Hetken päästä Jack Miller onnistui siinä, mikä on tällä kaudella tuntunut lähes ylitsepääsemättömältä, nimittäin Marquezin ohituksessa. Miller sai ajaa yllättävänkin rauhassa johtopaikalla, kunnes Andrea Dovizioso (Ducati Team) alkoi lähestyä kärkikaksikkoa. Seurauksena Marquez haastoi Millerin ja siirtyi näyttävän kamppailun päätteeksi kärkeen. Dovizioso pääsi aivan Millerin kantaan kiinni. Aavistuksen Milleriä nopeampi Marquez oli karkaamassa, ja Dovizioso etsi kuumeisesti ohituspaikkaa, mutta se löytyi vasta, kun australialainen teki ajovirheen. Marquezin johto oli tuolloin jo lähes 3 sekuntia, joten voitto oli turvallinen. Miller putosi vielä yhden sijan, kun Petrucci onnistui nousemaan kolmanneksi ohi Millerin. Marc Marquezin voitto Le Mansissa oli Hondan 300. voitto ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa. Huomionarvoinen oli myös Pol Espargaron (Red Bull KTM Factory Racing) ajama KTM:n paras kilpailu – kuudenneksi sijoittunut Espargaro jäi vajaat kuusi sekuntia Marquezista. – Mahtavaa olla takaisin podiumilla vuoden tauon jälkeen. Alussa tein pari virhettä ja putosin, mutta tuntuma pyörään oli hyvä, joten päätin yrittää parhaani. Seuraavaksi ajetaan kotikilpailuni Mugellossa, joten tunnelma on nyt todella korkealla, iloitsi Danilo Petrucci. – Tuntuma pyörään oli outo perjantaista asti. Kierrosaika oli ihan hyvä, mutta luottoa pyörään ei ollut. Marc oli hieman minua nopeampi, mutta en halunnut ottaa riskiä vastatakseen hänen vauhtiinsa. Siihen nähden toinen on oikein hyvä sijoitus, mutta haluamme parempaa, totesi Andrea Dovizioso. –  Le Mans on muutenkin vaikea, mutta kylmyys teki siitä erityisen vaikean. En yleensä käytä pehmeää eturengasta, mutta tänään se oli ainoa vaihtoehto. Onneksi kaikki meni hyvin, kertasi Marc Marquez. MotoGP-luokan top-10:1.  Marc Marquez (Repsol Honda Team) 2. Andrea Dovizioso (Ducati Team) 3. Danilo Petrucci (Ducati Team) 4. Jack Miller (Pramac Racing) 5. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) 6. Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing) 7. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) 8. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) 9. Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol 10. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) Le Mansin täyselliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-sivulta. Seuraava MotoGP-kilpailu järjestetään 31.5.-2.6. Italian Mugellossa.   Lue lisää »
  • Kostamo keskeytyksestä huolimatta tyytyväinen North West 200 -kilpailuviikon antiin
    Vaikka lauantai ei sujunutkaan toivotulla tavalla, on Erno Kostamo tyytyväinen suorituksiinsa North West 200:ssa.Kuva: Milan Kubin. Vaikka Erno Kostamo joutui lauantaina keskeyttämään Superbike-luokan ensimmäisen kilpailun ja toinen peruttiin sateen vuoksi, on kiteeläinen erittäin tyytyväinen suorituksiinsa kilpailuviikon aikana. North West 200 -kilpailuviikon oli määrä huipentua lauantaina, mutta Pohjois-Irlannin harmaa ja sateinen sää oli kaikkea muuta kuin suosiollinen road racingille.– Jo aamulla päätimme, että jätämme Superstock-luokan kilpailun väliin huonon kelin ja tiukan aikataulun vuoksi, Erno Kostamo toteaa.Kelin lisäksi North West 200:n aikataulua myöhästytti myös sähköjohtoihin osunut helikopteri. Superbike-luokan kilpailu pääsikin käynnistymään vasta noin 4 tuntia aikataulusta myöhässä.– Matkalla lähtöruutuun pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa sadekelin säädöillä. Ajamamme muutaman tutustumiskierroksen aikana huomasin, että luistonesto ei toimi oikein, sillä se rajoitti tehoja suorallakin, Kostamo kertoo.Kisastartissa Kostamo jäi luistonestovian vuoksi aina suorilla, mutta sai kaarteissa paikattua tilannetta.– Sain ohitettua muiden muassa John McGuinnessin ja Horst Saigerin. Olin 10. sijalla, kun pitkän suoran päässä pyörä meni vikatilaan ja sammui, joten edessä oli keskeytys, Kostamo kertoo. Superstock-luokan kilpailun aikana ilma oli jo melko suosiollinen, mutta säätila kääntyi jälleen heikompaan ennen toista Superbike-luokan kilpailua.– Kun olimme ajaneet lämmittelykierrokset, kilpailun johto päätti, että kilpailu perutaan huonon sään vuoksi. Päätös oli hyvä, sillä muutamassa kohdassa rataa ollut uusi asfaltti oli todella liukasta. Kaikkein vaarallisin kohta oli kierroksen loppuvaiheilla sijaitseva Black Hill, jossa kaatui useampia kuljettajia, Kostamo toteaa.Vaikka North West 200 -kilpailuviikko päättyikin pieneen pettymykseen, Kostamo näkee suoriutumisensa kokonaisuutena positiivisessa valossa.– Vaikka Superbike-lähdössä tuli keskeytys, olin nostanut itseni jo kymmenen parhaan joukkoon. Ilman teknisiä murheita olisin voinut taistella vielä korkeammistakin sijoista. Kuivalla kelillä saavutin 11. sijan Superstockeissa puhtaasti ajamalla. Kun muistaa, että viivalla olivat kaikki maailman parhaat katuratakuskit, jo 20:n kärjessä oleminen lämmittää mieltä, Kostamo hehkuttaa. Kostamo kertoo, että kokemuksena äärimmäisen kovavauhtinen North West 200 tarjoaa katuratakuljettajalle aivan uuden referenssipisteen.– Tämän jälkeen IRRC-kilpailuissa ei enää ole sellaista paikkaa, jossa ei uskaltaisi vetää kaasu pohjassa. Pohdinkin, että North West 200 on tavallaan verrattavissa Päijänneajoon. Kun sen on käynyt ajamassa, SM-endurokilpailut eivät tunnu juuri missään, moottoripyöräurheilun monilahjakkuus Kostamo toteaa.Kostamon hyvät suoritukset herättivät mielenkiintoa tiimeissä ja mieheltä tiedusteltiin kiinnostusta osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna.– Heti Superstock-kilpailun jälkeen alkoi puhe seuraavasta kaudesta. Osaltaan se kuvastaakin rata- ja katuratapuolen eroa. Jos täällä ajaa hyvän tuloksen, ovat kaikki heti kiinnostuneita, mutta ratapuolella ei tallipaikka tunnu olevan varma, vaikka ajaisi kuinka hyvin, Kostamo pohtii.– Jos tulen ensi vuonna tänne uudelleen, on varmaa, että saavun paljon valmiimpana. Ensi kauden pohtimisen sijaan nyt kuitenkin tärkeintä on keskittyä täysillä Imatranajoon ja IRRC-kauden jäljellä oleviin kilpailuihin, Kostamo toteaa. Seuraavaksi Kostamo nähdään tositoimissa 14.-16.6. Imatranajossa, jossa mies osallistuu IRRC Superbike ja Open 1000 -luokan kilpailuihin. Lue lisää »
  • Marquez tasoihin Rossin kanssa paalupaikkojen määrässä
    Hurjasta yrityksestä huolimatta Marc Marquez ei saanut pidettyä pyöräänsä pystyssä Le Mansin aika-ajossa. Kaatuminen ei miehen paalupaikkaa estänyt. Kuva: Hans Anbergen / motogp.com Marc Marquez lähtee Ranskan MotoGP-kilpailuun paalupaikalta. Pienemmissä luokissa paalupaikalle haettiin vauhtia ensimmäisestä aika-ajosta.   Le Mansin MotoGP-kilpailun aika-ajot saatiin ajaa sateisen harmaassa tihkusateessa. Vaihteleva keli aiheutti vaikeuksia rengasvalintoihin ja tarjosi yllättäviä tilanteita. Moto3-luokan aika-ajojen sankari oli John McPhee (Petronas Sprinta Racing), joka nousi viimeisellä kierroksellaan ensimmäisen aika-ajon kärkeen. Toisessa aika-ajossa hän onnistui myös nostamaan itsensä kärkeen, joten skotista tuli ensimmäinen paalupaikalle noussut kuljettaja, joka on hakenut vauhtia ensimmäisestä aika-ajosta. Eturivin täydentävät VNE Snipers -tiimin Tony Arbolino ja Honda Team Asian Ai Ogura, jolle eturivin lähtöpaikka on uran ensimmäinen. Red Bull KTM Ajon Can Öncü aloitti ensimmäisen aika-ajon hyvässä vauhdissa, mutta kaatui session loppuvaiheessa. Turkkilaisen lähtöpaikka on 27. Moto3-luokan aika-ajon top-10: 1. John McPhee (Petronas Sprinta Racing) 2. Tony Arbolino (VNE Snipers) 3. Ai Ogura (Honda Team Asia) 4. Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse) 5. Gabriel Rodrigo (Kömmering Gresini Moto3) 6. Marcos Ramirez (Leopard Racing) 7. Niccolo Antonelli (SIC58 Squadra Corse) 8. Raul Fernandez (Sama Qatar Angel Nieto Team)* 9. Kaito Toba (Honda Team Asia) 10. Sergio Garica (Estrella Galicia 0,0) * * 12 lähtöpaikan rangaistus Myös Moto2-luokassa nähdään paalulla ensimmäisestä aika-ajosta noussut kuljettaja. Ensimmäisestä aika-ajosta noussut Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) nousi toisen aika-ajon kärkeen ja kaatui seuraavan kierroksen alussa. Lüthin kärkipaikalta pudottanut, niinikään ensimmäisestä aika-ajosta noussut Jorge Navarro (Lightech Speed Up) kaatui rajusti. Muut eivät onnistuneet haastamaan Navarron tai Lüthin aikoja, joten kaadoista huolimatta he säilyttivät asemansa kärkikaksikkona. Kolmanneksi nopein oli Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS). Red Bull KTM Ajon Moto2-kuljettajat  Brad Binder ja Jorge Martin olivat lunastaneet harjoitusaikojensa perusteella paikat suoraan toiseen aika-ajoon, lähtöpaikat 8 ja 13. Moto2-luokan aika-ajon top-10:1. Jorge Navarro (Lightech Speed Up) 2. Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) 3. Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) 4. Mattia Pasini (Petronas Sprinta Racing) 5. Xavi Vierge (EG 0,0 Marc VDS) 6. Andrea Locatelli (Italtrans Racing Team) 7. Lorenzo Baldassarri (FlexBox HP40) 8. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) 9. Lukas Tulovic (Kiefer Racing) 10. Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) MotoGP-luokan ensimmäisessä aika-ajoissa Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha) otti riskin ja lähti slickseillä kostealle radalle. Seurauksena oli session selkeä kärkiaika. Toisessa aika-ajossa sama ei toiminutkaan, vaan Tohtorin, hänen tiimitoverinsa Maverick Viñalesin ja Fabio Quartararon (Petronas Yamaha SRT) oli vaihdettava sadekelin kumeihin. Kärkiajan kellottanut Marc Marquez (Repsol Honda) kaatui, mutta nosti pyöränsä pystyyn ja jatkoi ajamista käymättä varikolla. Toisena oli Danilo Petrucci (Ducati Team)  ja kolmantena Jack Miller (Pramac Racing), kun sade alkoi kiihtyä. Saderenkailla radalle viimein päässyt Rossi onnistui parantamaan sijoitustaan, mutta Tohtorin oli tyytyminen viidenteen sijaan. Sateen kiihtyessä nähtiin myös useita kaatumisia, mekaanikoille iltapuuhia järjesti muun muassa Miller. Sarjapisteissä toisena oleva Alex Rins jatkoi heikkoja aika-ajoesityksiään ja lähtee kilpailuun vasta 19. lähtöruudusta. – Tänään oli todella vaikea päivä. Olen tyytyväinen tulokseen, mutta pyörän kanssa on vielä muutamia ratkaistavia ongelmia, kertoi Marquez aika-ajon jälkeen. Paalipaikkansa myötä Marquez nousi Rossin kanssa jaetulle toiselle sijalle paalupaikkojen määrässä, molemmilla paaluja on 55. Listan kärjessä on Mick Doohan 58 paalullaan. MotoGP-luokan aika-ajon top-10: 1. Marc Marquez (Repsol Honda Team) 2. Danilo Petrucci (Ducati Team) 3. Jack Miller (Pramac Racing) 4. Andrea Dovizioso (Ducati Team) 5. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) 6. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) 7. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) 8. Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team) 9. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) 10. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) Aika-ajojen täydelliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internetsivulta. Moto3-luokka käynnistää kilpailut Ranskassa, Le Mansin Bugatti Circuitilla sunnuntaina kello 12 Suomen aikaa. Lue lisää »
  • Kostamo ylitti omat odotuksensa North West 200:n Superstock-luokan kilpailussa
    Erno Kostamo debytoi North West 200:ssa upeasti Superstock-luokan 11. sijalla.Kuva: Demon Teerink Photography. Erno Kostamo pitää upeasti sujunutta North West 200:n avauskilpailua uransa kohokohtana. Alkukankeudesta huolimatta Erno Kostamo aloitti North West 200:n kilpailut ylittämällä jopa omat odotuksensa. Kiteeläisen viikko Pohjois-Irlannissa alkoi mollivoittoisesti, kun tiistaina ajetussa ensimmäisessä oikeassa harjoitussessiossa miehen pyörän rataspakka halkesi täydessä laukassa. Noin 300 km/h nopeudesta huolimatta teknisestä viasta selvittiin säikähdyksellä, mutta tärkeitä harjoituskierroksia jäi ajamatta.– Pitkän radan varresta ei haeta pyöriä, eikä aina kuskejakaan, jos sinne jää, joten Superbike-luokan treenien arvokkaat kierrokset jäivät minulta väliin. Tiistaina ainoa kokonaan ajamani harjoitus oli pienissä ryhmissä johtopyörien perässä ajettu tulokkaiden harjoitussessio, Kostamo kertoo.Harjoitukset eivät ottanet sujuakseen torstainakaan, sillä nopeimmalla kierroksellaan Kostamon pyörästä loppui polttoaine.– Onneksi bensa loppui alamäkeen, joten rullailin radan varren bensa-asemalle, jossa eräs Horst Saigerin fani tarjosi minulle pari litraa ysivitosta, jotta pääsin takaisin varikolle, nauraa Kostamo. Epäonnisinakaan treenit eivät menneet hukkaan, vaan Kostamo kertoo pudottaneensa kierrosaikaansa pari sekuntia joka sessiolla. Sama tahti jatkui torstai-illan Superstock-luokan kilpailussa, jossa 22. ruudusta startannut Kostamo otti erinomaisen lähdön ja pääsi heti kiinni hyvään rytmiin.– Lähtö oli yksi urani parhaimmista ja sain poimittua heti alussa useita sijoja. Kun vielä takaa tulevat karisivat pois perästä, sain kasvatettua vauhtiani omassa rauhassa, Kostamo kuvailee.Maalissa erinomaisen kilpailun ajanut Kostamo oli jopa omia odotuksiaan paremmalla 11. sijalla.– Onhan tämä uskomaton tulos, Kostamo iloitsee.– Vielä kun pari sekuntia saa pois kierrosajasta, niin lauantaina on mahdollisuus jopa seitsemänteen sijaan. Sen jälkeen vauhti on jo niin kovaa, että siihen en varmaan vielä tulokkaana pysty, Kostamo pohtii. Kilpailuna Kostamo pitää North West 200:aa erittäin haastavana.– Tämä on todella miehekäs paikka. Nyt tiedän, mitä oikeasti tarkoittaa, kun tonarilla ajetaan kutosella täysiä. On erittäin rajua ajaa 200 mailia tunnissa minuutin ajan, kun pyörä käy välillä ilmassa, mutta meno vain jatkuu. Ajaminen on fyysisesti todella rankkaa, sillä rata on erittäin epätasainen ja jaloilla joutuu jännittämään koko ajan, sillä muuten peli lähtee lapasesta. Myös rintapanssariin pitää panostaa, sillä tankki hakkaa jatkuvasti ilmoja pihalle. Ennakkoon hieman ihmettelin kilpailuviikon välipäiviä, mutta nopeasti sitä sai huomata, että kolme kertaa päivässä radalla on aika lailla maksimi. Siinä väsyy mies sekä fyysisesti että henkisesti ja on se kova paikka kalustollekin, Kostamo kuvailee. Perjantaina North West 200:n kalenterissa onkin kuljettajien ja kaluston huoltoa mahdollistava välipäivä, mikä Kostamo aikoo käyttää hyödykseen lauantaihin valmistautuessaan.– Kilpailun järjestäjän kunniaksi täytyy sanoa, että täällä on asiat hoituvat todella hyvin, sillä käytettävissä on muun muassa fysioterapeutit, kehuu Kostamo.Palautuminen tuleekin tarpeeseen, sillä lauantaina on edessä kolme kilpailulähtöä. Aamulla ajetaan Superbike-luokan kilpailu ja iltapäivällä vuorossa on Superstock-luokan toinen lähtö, ja lähes heti sen perään pääkilpailu, NW200 Superbike.– Kyllä se miestä kysyy. Kahden viimeisen kilpailulähdön välillä on 20 minuuttia, jonka aikana tankataan kuski ja pyörä – eihän siinä paljoa ehdi palautua, Kostamo pohtii.– Toistaiseksi tämä on ollut urani hienoin kilpailu. Myös Macau GP on upea tapahtuma, mutta täällä pääsee nauttimaan ajamisesta aivan eri tavalla. North West 200:n kilpailut alkavat lauantaina 18.5. kello 12.00 Suomen aikaa Supersport-luokan kilpailulla. Erno Kostamo kilpailee Superbike, Superstock sekä NW200 Superbike -luokkien kilpailuissa. BBC näyttää kaikki kilpailut suorina internet-lähetyksinä. Lue lisää »
  • Ajon tiimissä Le Mansin alla positiivinen mieliala
    Can Öncü odottaa Ranskan GP:tä malttamattomana. Kuva: Red Bull KTM Ajo. Red Bull KTM Ajo -tiimin kuljettajat Jerezin testien jälkeen hyvillä mielin kohti Le Mansin viikonloppua.  Viikonloppuna vuorossa on MotoGP-kauden toinen Euroopan osakilpailu, joka ajetaan kuuluisalla Le Mansin radalla Ranskassa. Red Bull KTM Ajo -tiimin Moto2-kaksikko Brad Binder ja Jorge Martin saapuvat Ranskaan motivoituneina Espanjan GP:n jälkeen Jerezissä ajettujen, hyvin sujuneiden testien jälkeen. Binderin vaikea viikonloppu Jerezissä päättyi viidenteen sijaan, mikä olikin paras saavutettavissa ollut sijoitus. Le Mansissa Binder voitti vuonna 2016, Moto3-mestaruuskaudellaan. Nyt Binder haluaa näyttää sekä omat että tiimin kyvyt Moto2-luokassa. Brad Binder: – Olen todella tyytyväinen Jerezin testeihin. Se, mitä viikonloppuna tapahtuu, jää nähtäväksi, mutta mieli on positiivinen. Tavoitteeni on saavuttaa viikonloppuna jälleen hyvä tuntuma pyörään, nyt meillä on käytettävissämme paljon aiempaa enemmän mahdollisuuksia. Muutamassa viime kilpailussa olemme pyrkineet pysymään kärjessä ja toivon, että nyt voimme hyödyntää kaikkea oppimaamme ja suoriutua entistä paremmin.  Jorge Martin joutui keskeyttämään kaaduttuaan kotikilpailussaan Jerezissä viisi kierrosta ennen maalia. Martin pitää Le Mansin radasta, joka sopii hänen ajotyylilleen. Lisäksi muistot Le Mansista ovat hyviä: kahdella edellisellä visiitillään Martin on päässyt starttaamaan kilpailuun paalupaikalta. Jorge Martin: – Odotan Ranskan GP:tä todella innolla ja erittäin motivoituneena. Pidän Le Mansista ja olen aina ollut siellä nopea. Jerezissä löysimme ratkaisuja, jotka paransivat pitoa ja vähensivät chatteringia, joten fiilis on positiivinen. Uskon, että testien ansiosta olemme tänä viikonloppuna entistä vahvempia ja saavutamme parempia tuloksia. Myös Ajon tiimin Moto3-luokan kuljettaja, nuori turkkilainen Can Öncü odottaa Le Mansin kilpailua innolla. Espanjan GP:ssä Öncü onnistui nostamaan sijoitustaan kahdeksalla sijalla ja positiiviset GP:n jälkeiset testit motivoivat jatkamaan hyvää kehitystä. Can Öncü:– En malta odottaa, että pääsen jälleen pyörän päälle Le Mansissa, sillä Jerezistä lähdimme hyvillä mielin. Toivottavasti kehitys jatkuu myös Ranskassa. Tunnen itseni hyvin valmistautuneeksi ja annan kaikkeni ollakseni korkeammalla tuloksissa. Vaikka hyvä lähtöruutu on tärkeä, on päätavoitteeni jatkaa uuden oppimista. MotoGP-kauden viides osakilpailu, Shark Helmets Grand Prix de France ajetaan Le Mansin Bugatti Circuit -radalla tulevana viikonloppuna 17.-19. toukokuuta 2019. Lue lisää »
MOTOUUTISET.FI
  • Scrubba: onko tässä reissumiehen tai naisen ja motoristin superkevyt matkapesukone?
    Scrubba valmistaa Original-pesupussia, joka on varsinainen kevyesti reissaavan matkalaisen matkapesukone. Rinnalle on myös tulossa Mini-versio, johon yritys paraikaa hakee joukkorahoitusta. Lue lisää »
  • Motocross: Matikainen kolmanneksi SM-avauksessa
    Motocrossin SM-sarja käynnistyi sunnuntaina Hyvinkään vauhtipuistossa. Kytönen Motorsportilta kilpailussa oli mukana vain Juuso Matikainen, kun Ronit Kytönen ja Salin kilpailivat samaan aikaan enduron EM-sarjan osakilpailussa Slovakiassa. Matikainen avasi päivän vahvasti täräyttäen MX1-luokan aika-ajossa nopeimman kierrosajan ja pääsi siten valitsemaan lähtöpaikkansa ensimmäisenä. Lue lisää »
  • EM-enduro: Kytönen voittoon ja yleiskilpailun kakkoseksi
    Enduron EM-sarjan kauden neljäs kilpailupäivä on saatu kaasuteltua Slovakian Breznossa. Kytönen Motorsportin Roni Kytönen jatkoi hienoa voittokulkuaan Junior E1-luokassa voittaen Slovakiassa Portugalin tapaan molemmat päivät. Kytönen ajoi hienosti sunnuntaina myös yleiskilpailussa kakkoseksi. Kytösen tapaan hyvää vauhtiaan jatkoi myös Peetu Juupaluoma, joka jatkoi myös tasaista sarjaansa ja ajoi Breznossa myös kaksi kertaa kolmanneksi U21-luokassa. Peetun pikkuveli Pyry paranteli myös asemiaan ollen sunnuntaina U21-luokassa yhdeksäs. Neljäs Kytönen Motorsport kuljettaja Roni Salin joutui sunnuntaina valitettavasti keskeyttämään kaaduttuaan toisen kierroksen endurotestillä. Husqvarna-kuljettaja löi tilanteessa päätänsä sen verran kovasti, että ei olisi ollut järkevää jatkaa päivää. Lue lisää »
  • Kiihdytysajon ensimmäiset SM-pisteet jaettiin helteisellä Motoparkin radalla!
    Kiihdytysajon ensimmäinen osakilpailu ajettiin hyvän sään vallitessa legendaarisella Motoparkin radalla viikonloppuna. Kevään avauskisassa paikalla oli hieno määrä uusia kuljettajia, mikä on erittäin hieno asia lajin kannalta. Tulevaisuuden kiihdytystähtiä aloittivat kilpataipaleensa tänä viikonloppuna. Lue lisää »
  • Kostamo keskeytyksestä huolimatta tyytyväinen North West 200 -kilpailuviikon antiin
    Vaikka Erno Kostamo joutui lauantaina keskeyttämään Superbike-luokan ensimmäisen kilpailun ja toinen peruttiin sateen vuoksi, on kiteeläinen erittäin tyytyväinen suorituksiinsa kilpailuviikon aikana. Lue lisää »