Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
MPMAAILMA.FI
  • Kirsi Kainulaisen blogi: kaasukeulan ja tiedonkeruun haasteita Valencian testeissä
    Kirsi Kainulainen. Kuva: Ad Kievit Moi! Nyt on Valencian kolmen päivän setti paketissa, ja ehdin jo tuossa pyyhkäistä kotiin päin 300 kilometriä. Hollannin tukikohtaan varikolta on matkaa se sama 2012 kilometriä. Treenit loppui vähän kesken. Pari viimeistä settiä alkoi tuntua paremmalta, kun sellaista pakolla tekemistä oli kaikki kolme päivää. Vaikka kuinka yritti löytää rentoutta ajamiseen, niin jokin jäkitti vastaan. Pyörään teimme vasta tänään isompia muutoksia jousituksen suhteen ja paranihan tuntuman lisäksi se aikakin. Aikasemmin en halunnut muuttaa mitään, kun piti pystyä ajamaan ensin edes jonkin sortin aika. Nyt parin viikon huili ja työrupeama ennen kisoja, niin jos sieltä alkaisi vauhtia löytymään. Nyt on takki aika tyhjä viime ajoista, kun yötä päivää tuli ennen reissua sepitettyä, että saisi paletin kasaan. Kyllä se tällainen ADHD:kin hyytyy, kun tarpeeksi ruuvia kiristetään. Pyörä tuntui hyvältä. Ainut, että keula jäi edelleen kysymysmerkiksi, kun ensimmäistä kertaa on kaasukeula käytössä. Ei sellaista luottoa saanut siihen, on vain testattava lisää. Eikä saatu tiedonkeruuta hyödynnettyä, kun tietokone ei suostunut kommunikoimaan pyörän kanssa. Itselleni voisin antaa arvosanaksi näistä päivistä 7+. Toivotaan, että Assenissa alkaisi jo päästä enemmän kärryille tästä RR:sta Kiitos Hessel Vd Glind, kun teit hyvää työtä! Palataan taas. #31 Kirsi Lue lisää »
  • Koeajossa tehokkaiden seikkailupyörien uutuuskumi – Conti TrailAttack 3
    Continentalin uusi TrailAttack 3 on tarkoitettu pääosin asfaltilla ajaville seikkailupyöräilijöille mutta koeajon perusteella se sopii hämmästyttävän hyvin myös soratiesurffailuun. Alla BMW R1250GS, asfaltti päättyy ja alkaa karkea ja röykkyinen soratie. On aika ottaa luistonesto pois päältä ja pitää hauskaa. Istuva ajoasento vaihtuu samalla tapeilta ajamiseen ja katse siirtyy kauemmas eteenpäin. Muutaman kilometrin kuluttua edessä odottaa kuvaaja, jotta saamme koeajosta mukaan ajokuvia. Vasta kuvauspaikalle pysähdyttäessä havahdun, että alla ei olekaan soratielle tai maastoajoon tarkoitetut nappularenkaat, vaan lähes katurenkaan kuviolla varustetut Conti TrailAttack Kolmoset. Matkalle ehti osua kovapohjaista soratietä, karkeampaa mursketta ja myös pehmeitä hiekkakohtia. Bemari selvisi niistä kaikista ongelmitta, pyörä eteni vakaasti kaikilla alustoilla. TrailAttack 3 vakuutti ainakin allekirjoittaneen heti ensimmäisistä kilometreistä lähtien. Continental täydentää adventure-käyttöön suunnattujen renkaiden mallistoaan uudella TrailAttack 3 -renkaalla. Jo seitsemän vuoden ikään ehtinyt TrailAttack 2 jää edelleen tuotantoon edullisempana vaihtoehtona. Näiden pääasiassa asfalttikäyttöön suunnattujen vaihtoehtojen lisäksi Continentalilla on mallistossaan soratiekäyttöön suunnittellut TKC70 ja ContiEscape -mallit. Puhtaasti offroad-käyttöön Contin ase on TKC80. Uuden TrailAttack 3 -renkaan tunnistaa uudesta kuvioinnista, jossa edelleen on havaittavissa saksalaista suoraviivaisuutta. Kuvioinnin lisäksi myös renkaan rakenne ja kumiseos on uusittu. Eturenkaan kuvioinnissa on pääpaino ollut maksimaalisessa jarrutustehossa, takarenkaassa taas pidossa kiihdytyksissä. Valmistaja lupaa sekä kuivapidon että märkäpidon parantuneen kolme prosenttia. Renkaan luvataan lämpiävän optimaaliseen käyttölämpötilaansa 20 prosenttia nopeammin ja kulutuskestävyydelle luvataan jopa 25 prosentin parannus. Lisää renkaan ominaisuuksista ja koeajokokemuksista seuraavassa painetussa lehdessä, joka ilmestyy 18.4. Lue lisää »
  • Suomalaistiimi Kytönen Motorsport sittenkin mukaan enduron MM-sarjaan
    Kytönen Motorsport osallistuukin enduron MM-sarjaan ennakkotiedoista poiketen. Kytönen Motorsport tiedotti viime vuoden lopulla vetäytyvänsä enduron MM-sarjasta sen tulevaisuudennäkymien vuoksi ja ajavansa WESS-sarjan osakilpailusta kuljettajilleen sopivimmat kilpailut. Tilanne MM-sarjan osalta on kääntynyt huomattavasti positiivisempaan suuntaan, kun ensimmäiseen osakilpailuun on ilmoittautunut yli 160 kuljettajaa ja tilannetta on arvioitu tiimissä uudelleen. – Saamamme tiedon mukaan kansainvälinen moottoriliitto FIM sekä moottoripyörävalmistajat ovat sitoutuneet kehittämään sarjaa, mikä näkyy jo nyt kuljettajamäärien kasvuna, tiimipäällikkö Harri Leppälaakso kommentoi tilannetta. Leppälaakson mukaan MM-sarjan osakilpailut myös osuvat loogisesti nykyiseen kilpailukalenteriin. – Portugalin ja Espanjan MM-osakilpailut ajetaan kuukausi EM-sarjan alkamisen jälkeen, jolloin myös logistinen puoli on helppo hoitaa. Kytönen Motorsport kuljettajista Roni Kytönen on halukas osallistumaan enduron MM-sarjaan ja ajaa kaikki muut paitsi tänä viikonloppuna järjestettävän Saksan osakilpailun. Kytönen tulee avaamaan MM-kautensa toukokuun alussa Portugalin osakilpailussa Enduro Junior 1 -luokassa Husqvarna FE 250 -pyörällä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Kytönen Motorsport osallistuu myös suunniteltuihin WESS -sarjan osakilpailuihin EM-, MM- ja SM-sarjojen lisäksi. Teksti: Kytönen Motorsport -tiedotus Lue lisää »
  • Kuinka selvitä kuumuudesta?
    Kuumuus käy paitsi kuljettajan, myös kaluston päälle. Kuva: yamaha-racing.com.  Kahdenkymmenen kierroksen ajaminen mahdollisimman lujaa haalean saunan lämpötilassa asettaa kalustolle hurjan haasteen. Erityisen kovilla ovat jarrut ja moottori. Kuinka Pata Yamaha -tiimi valmisteli pyöränsä Thaimaan kilpailuun?  Thaimaan WSBK-kilpailu asettaa tiimit aina uskomattoman haasteen eteen. Ilman lämpötila huitelee 40 asteen ja radan pinta 60 asteen tietämissä, joten kilpailu on äärimmäisen raju paitsi kuljettajille, myös kalustolle. Pata Yamaha -tiimin tekninen koordinaattori Alberto Colombo kertoo, kuinka tiimi valmisteli pyörän lämpökriittisimpiä komponentteja tämän vuoden kilpailua varten. Jarrut: Jäähdytyskanava tuo ilmaa pyörän edestä jarrusatulalle. Kuva: yamaha-racing.com. ”Kuumuus ja erittäin lujat jarrutukset radan kahden suoran päässä vievät etujarrut äärirajoilleen ja jopa niiden yli. Tänä vuonna käytimme haarukan päissä hiilikuituisia jäähdytyskanavia, jotka johtavat ilmaa keulan patopainealueelta suoraan jarrusatuloille, jotka ovat tavallisesti pyörteilevän ilman taskussa haarukan takana. Aiemmin emme ole tarvinneet jäähdytyskanavia, mutta nyt nopeutemme ovat kasvaneet. Jäähdytyskanavien lisäksi käytimme tavallista paksumpia jarrulevyjä. Jarrujen kuumeneminen heikentää niiden tehoa ja lisääntynyt massa tarkoittaa hitaampaa kuumenemista. Suurempi paino on tietysti pieni haitta, mutta näissä olosuhteissa hyvä jarruteho ja sen johdonmukaisuus on kaikkein tärkeintä. Lämpöherkkä maali paljastaa, kuinka lämpimänä jarrulevyt ovat ajettaessa käyneet. Kuva: yamaha-racing.com. Seurasimme jarrulevyn lämpötilaa lämpöherkän maalin avulla. Käytimme kolmea erilaista maalia, jotka vaihtavat väriä eri lämpötiloissa. Vihreä reagoi 430 °C, oranssi 560 °C ja punainen 610 °C lämpötilassa. Kilpailun jälkeen jopa punainen maali oli reagoinut täysin, eli teräslevyjen lämpötila oli noussut yli 600 asteen! Mekaanikot saivatkin olla varovaisia pyörän saapuessa varikolle. Jarrujen huolto on myös tärkeää. Tiimi huolsi jarrusatulat ja vaihtoi jarrunesteen jokaisen ajokerran jälkeen. Samalla myös varmistettiin, että palat ja levyt olivat yhä kunnossa.”     Moottori: ”Jos jäähdytysnesteen – ja moottorin – lämpötilaa ei voi hallita, on riskinä tehohäviö ja mahdolliset luotettavuusongelmat. Ilman korkea lämpötila on ongelma jo itsessään, mutta sitä lisää kuljettajien hakeutuminen toistensa imuun suorilla. Tämä tarkoittaa, että pyörä ei saa puhdasta jäähdytysilmaa. Käytämme muutenkin parhaita saatavilla olevia jäähdyttimiä sekä jäähdytysnesteelle että öljylle, joten helppoja parannuskainoja ei ole. Olisimme voineet poistaa jäähdyttimen suojat ilman virtausta parantaaksemme, mutta jos lentävä kivi olisi rikkonut kumman tahansa jäähdyttimen, olisi se ollut vaaraksi kuljettajille. Se ei siis ollut vaihtoehto. Pyrimme siis saamaan mahdollisimman runsaasti ilmaa jäähdyttimelle ja sieltä pois muita keinoja käyttämällä. Kate oli mahdollisimman suljettu jäähdyttimen tulon ympärillä ja lisäksi teimme katteisiin sääntöjen sallimissa määrin muutoksia, jotta saamme ilmaa poistettua jäähdyttimeltä mahdollisimman tehokkaasti. Se ei ehkä ollut aerodynaamisesti kaikkein tehokkain ratkaisu, mutta jäähdytys oli tärkeämpää. Erityisesti Thaimaassa tiimin oli tärkeää huolehtia siitä, että jäähdytysjärjestelmä oli ilmattu huolellisesti, jotta jäähdytysneste olisi varmasti vapaa ilmakuplista. Lisäksi pyörien moottoriöljyjä vaihdettiin erittäin usein niiden kokemien korkeiden lämpötilojen vuoksi.” Lue lisää »
  • Uusi Husqvarna Svartpilen 701 nyt Suomessa
    Husqvarna ottaa askeleen eteenpäin Real Street -katupyörämalliston kanssa, kun Milanon EICMA -messuilla viime vuonna esitelty 2019 SVARTPILEN 701 saapuu valtuutetuille Husqvarna -jälleenmyyjille ympäri Suomen. Flat-track -tyylistä inspiroitunut SVARTPILEN 701 täydentää Husqvarnan uudenlaisen Real Street -katupyörämalliston. Flat-track -henkisen muotoilun omaava pyörä on varustettu yksi-sylinterisellä moottorilla, joka tuottaa 75 hevosvoimaa ja vääntää 72 Nm. Näillä lukemilla kyseessä on markkinoiden tehokkain yksisylinterinen tuotantomoottoripyörä. Varustukseen kuuluu mm. kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin sekä luistokytkin. Täysin säädettävä WP:n alusta yhdessä Brembon jarrujen ja Boschin viimeisimmän ABS -teknologian kanssa viimeistelee kokonaisuuden. Hinta: 13 354,79 € (sis. autoveron 2 754,79 €) Saatavilla on myös kattava valikoima Husqvarna Accessories -lisävarusteita modernin motoristin tarpeisiin ja tyyliin. Lue lisää »
MOTOUUTISET.FI