Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
  • Peetu Paavilainen tiukasti taisteluun Aragonissa
    Peetu Paavilainen lähtee hakemaan kärkiryhmästä sijoituksia Red Bull Rookies Cup:n kauden viimeisessä kilpailussa Aragonin Motorlandin radalla. Read more »
  • Team Manning Bros Honda hakee juniorikuljettajaa Amerikan motocross-sarjoihin
    Kaksi Euroopan mestaruutta motocrossin EMX150-sarjassa Emil Weckmanin kanssa voittanut Team Manninen Bros Honda piti hiljaiseloa tällä kaudella, mutta ensi vuodeksi tiimi palaa jälleen kisatoimintaan. Tavoitteena on edelleen auttaa suomalaisjuniori ammattilaiseksi, mutta Euroopan sijaan suuntana on nyt Amerikan kilparadat. Read more »
  • Motocrossin kerhojoukkueiden SM-kilpailuihin historian ensimmäinen naisjoukkue
    Lappeenrannan Moottoripyöräilijöiden Ladyt valtaavat Sipoon Motocross-areenan tulevana viikonloppuna motocrossin kerhojoukkueiden SM-kilpailussa. Read more »
  • Motocrossin joukkueiden kuninkuudet ratkotaan Sipoossa
    Motocrossin henkilökohtainen kilpakausi on päättynyt, mutta joukkueet ratkaisevat vielä paremmuutensa Sipoossa viikonloppuna. Kerhojoukkueiden Suomen mestaruustaisto kerää kokoon kotimaista parhaimmistoa. Maineesta ajetaan myös lasten sekä veteraanien kesken. Read more »
  • Tanskanen tuplavoittoon Norjassa
    Viime viikonloppuna ajettiin Norjassa Rudskogenin radalla ratamoottoripyöräilyn SSP300-luokan toinen PM-viikonloppu. Pistejohdossa ollut Rockmotorsport-tiimin KTM-kuljettaja Niko Tanskanen osallistui ainoana suomalaisena kisoihin ja vei nimiinsä molemmat kilpailupäivät. Read more »
MPMAAILMA.FI
  • Paavilainen tiukasti taistelemaan kärkisijoituksista Red Bull Rookies Cupin päätöskisaan


    Peetu Paavilainen lähtee hakemaan kärkiryhmästä sijoituksia Red Bull Rookies Cup:n kauden viimeisessä kilpailussa Aragonin Motorlandin radalla.

    – Motorlandissa olen aina ollut kympin sakissa vaikka rata ei kuulukkaan suosikkeihini. Täällä on imuista hirmuinen hyöty ja en ole ollut koskaan oikein kyttääjätyyppiä. Radoilla joilla pystyy ajamaan yksin olen yleensä vahvempi. Tärkeää olisi onnistua nyt myös aika-ajossa jotta kärkiryhmä ei pääsisi kilpailun alussa karkuun, kertoo Peetu Paavilainen ennakkotunnelmistaan Aragonin kisan alla.

    Red Bull Rookies Cup kausi päättyy siis Aragoniin. Paavilainen on tällä hetkellä sarjassa sijalla 13.
    Aika-ajot ajetaan perjantaina klo 18:50 ja kilpailut lauantaina 17:30 ja sunnuntaina 16:30 suomen aikaa.
    Aika-ajoja voi seurata MotoGp: livetiming:sta ja kilpailuja suorana lähetyksenä
    redbull.tv :n kautta.
    RedBull TV

    Read more »
  • Triumph paljasti Moto2-moottorinsa yksityiskohtia


    Kolmisylinterisessa 765-kuutioisessa moottorissa käytetään yllättävän paljon vakio-osia kustannusten pitämiseksi kurissa. Muutoksia on tehty lähinnä sylinterikanteen, ja viimeiset testit on ajettu 135 hevosvoiman tehoilla.

    Ensi vuoden alusta Moto2-moottorien toimittajaksi tuleva Triumph on testannut huolella uusia moottoreita ja nyt se on myös paljastanut lisää yksityiskohtia Moto2-moottoreistaan. Moottori perustuu uudet Street Triple -nakumallin 765-kuutioiseen kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Street Triplestä on markkinoilla kolme tehoversiota, 113-118-123 hevosvoimaa, ja Moto2-moottorin lähtökohtana on RS-mallin 123-hevosvoimainen versio. Tuotantomallille luvataan 123 hevosvoiman huipputeho 11 700 kierroksella ja vääntöä 77 Nm / 10 800 r/min.

    Moto2-moottoria on testattu Daytona 675:n rungossa. Päävastuun testikierroksista on ajanut vuoden 2009 GP125-luokan maailmanmestari ja kokenut Moto2-testaaja Julian Simon. Hänen mukaansa Moto2-moottorilla varustetun Daytonan kiihtyvyys on upea, mutta suurimman vaikutuksen tekee moottorin joustavuus. Se ei ole yhtä tarkka oikeasta kierrosluvusta kuin vielä tänä vuonna Moto2-luokassa käytettävä Hondan nelisylinterinen 600-kuutioinen moottori.
    – Triumphin pitäisi ehdottomasti asentaa tämä Moto2-moottori sellaisenaan tuotantomoottoripyörään, totesivat testikuljettajat yhteisesti viimeisten testien jälkeen.

    Vakiomoottoriin verrattuna haluttiin lisää tehoa ja vääntöä. Suurimmat muutokset on sylinterikannen kanavien uudelleenmuotoilu virtausten parantamiseksi, venttiilien vaihto kevyempiin titaaniventtiileihin ja venttiilijousien vaihto kisakäyttöön tarkoitettuihin. Polttoainejärjestelmän ainoa muutos on isommiksi vaihdetut suuttimet. Starttimoottori on poistettu ja laturia muutettu, sillä kisakäytössä ei sähköä kuluttavia laitteita ole yhtä paljon kuin katupyörässä. Sylinterin halkaisijaksi ilmoitetaan 77,99 milliä ja iskunpituudeksi 53,38 milliä. Viimeisimmät testit on ajettu 135 hevosvoiman tehotasolla ja vääntöä on ollut käytössä noin 80 newtonmetriä.

    Triumphin edustajat kertoivat aikaisemmin MP Maailmalle, että testejä on ajettu myös huomattavasti korkeammilla teholukemilla. Tällöin testikuljettajien hymyt levenivät entisestään. Lopullinen tehotaso määräytyy paitsi sillä että moottoreista halutaan ehdottoman kestäviä, myös sen mukaan miten Dorna haluaa Moto2-luokan kierrosaikojen asettuvan MotoGP- ja Moto3-luokkien väliin.

    Säädettävä luistokytkin kuuluu pakettiin. Vaihteiston välityksiä on muutettu niin, että ykkönen ja kakkonen ovat pidempiä ja siten vaihdevälit pienempiä. Öljypohja on muotoiltu uudelleen, jotta pakoputkisto saadaan vietyä sen ohi niin että kallistuvaraa jää riittävästi. Moottorissa käytetään yllättävän paljon vakio-osia, sillä esimerkiksi männät, kiertokanget, kampiakseli ja nokka-akselit ovat vakioita. Tällä Triumph on tähdännyt siihen, että moottorien hinta pysyy aisoissa.

    Moottorien lopullisesta kasauksesta ja ylläpidosta vastaa ExternPro-yritys, sama joka on vastannut myös Hondan Moto2-moottoreista. Moottorit huolletaan kisakauden aikana aina kolmen kisan välein.

    Read more »
  • Mika Kallio allekirjoitti jatkosopimuksen KTM:n kanssa – Pedrosa ehdolla toiseksi testikuskiksi

    Mika Kallion sopimuksen allekirjoituksessa olivat paikalla vasemmalta: KTM:n motorsport-osaston johtaja Pit Beirer, MotoGP-tiimin tallipäällikkö Mike Leitner, KTM:n Heinz Kinigadner sekä KTM:n Motorports Road Racing -osaston varapuheenjohtaja Jens Hainbach. Kuva: KTM Motorsport

    Mika Kallio allekirjoitti tiistaina Itävallassa jatkosopimuksen KTM:n kanssa. Suomalainen tulee jatkamaan tiimin testikuljettajana kaudella 2019.

    Tämän viikon tiistaina KTM Motorsportin pääkonttorilla Itävallan Munderfingissä jatkosopimuksen allekirjoittanut Mika Kallio tulee aloittamaan ensi vuonna jo neljännen vuoden KTM:n MotoGP-projektin testikuljettajana.

    – Tietysti kaikki oli jo aika lailla pidemmän aikaa tiedossa, mutta nyt saatiin homma valmiiksi ja sopimus allekirjoitettua, Kallio iloitsee.

    Myös KTM:n motorsport-osaston johtaja Pit Beirer on tyytyväinen saadessaan pitää suomalaisen itävaltalaistiimissä myös jatkossa.

    – On hienoa nähdä Mika liikkeellä ja keskittyneenä pikaiseen toipumiseen. Oli positiivista, että hän pystyi jo matkustamaan Itävaltaan puhumaan tulevaisuuden suunnitelmista. Hän on ollut tärkeä osa työtämme projektin alusta saakka. Meille on erittäin järkevää jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan sekä hyödyntää hänen vauhtiaan, tietotaitoaan ja kokemustaan, Beirer toteaa.

    Kallio loukkasi polvensa heinäkuussa Sachsenringin MotoGP-osakilpailun vapaissa harjoituksissa. Suomalaisen piti allekirjoittaa jatkosopimus KTM:n kanssa juuri onnettomuuspäivänä, mutta tiimi halusi katsoa, miten suomalaisen toipuminen edistyy. Loukkaantumisen takia Kallio ei ole pystynyt osallistumaan villinkortin kilpailuihin tänä vuonna Jerezin ja Barcelonan osakilpailuja lukuun ottamatta.

    – Nyt on hyvä, kun tietää, mitä jatkossa on luvassa. Jo etukäteen oli tiedossa, että villinkortin kisoja ei tule niin paljon, koska KTM:llä tulee olemaan ensi vuonna myös satelliittitiimi ja sitä myötä neljä pyörää kilpailuissa. Laji on kuitenkin loukkaantumisherkkä, ja on sovittu, että minä tulen olemaan se tuuraajakuski kaikille näille neljälle kuljettajalle.

    Kymmenenneksi kauden ensimmäisessä villinkortin kilpailussaan sijoittunut Mika Kallio näytti KTM:n tehdaskuljettajille kaapin paikan Jerezissä lyömällä sekä Pol Espargaron että Bradley Smithin. Kuva: Markus Berger

    KTM suunnittelee ajattavansa ensi vuonna kahta testikuljettajaa juuri loukkaantumisriskin takia, sillä pian Kallion polvileikkauksen jälkeen tiimin tehdaskuljettaja Pol Espargaro jäi myös sairaslomalle kaaduttuaan Brnon osakilpailussa.

    – Tänä vuonna oli loukkaantumisten suhteen huono ajoitus, kun jäi tekemättä tärkeitä syksyn testejä, joissa olisi pitänyt kehittää ensi vuoden pyörää. Kesken kauden ei ole helppo löytää hyviä testikuljettajia ja sen takia KTM haluaa nyt kaksi testikuljettajaa.

    Vahvimpana ehdokkaana Kallion rinnalle on mietitty MotoGP-uransa tähän kauteen päättävää Hondan Dani Pedrosaa.

    – Pedrosa siinä on ollut tapetilla, mutta mitään sopimusta heillä ei vielä ole, vaikkakin neuvottelut ovat jo aika pitkällä. Jos Pedrosa siihen tulee, on se tietysti projektin kannalta kova juttu. Hän tuo paljon kokemusta ja tietotaitoa Hondalta. Ilman muuta haluan, että siihen tulee sellainen kaveri, jolla on vauhtia ja kokemusta, ja joka pystyy haastamaan myös minun tekemistä. Hän tulee olemaan hyvä mittari siinä, missä mennään. Pedrosallakin on varmasti kova työmoraali, joten se nostaa entisestään testitiimin arvoa.

    Kallion polvileikkauksesta on nyt seitsemän viikkoa aikaa ja mies tekee kovasti työtä päästäkseen pian takaisin sorvin ääreen.

    – Paljon on koko ajan polvea kuntoutettu, mutta älytön työ on vielä edessä. Sanotaan, että vajaassa puolessa välissä ollaan kuntoutumisen suhteen. Pyörän päällä otin hiljattain vähän kylmätyyppejä, mutta vielä on pitkä matka, että saadaan polveen se liikerata, mitä esimerkiksi keskellä mutkaa pyörän päällä roikkuessa tarvitaan.

    – Lääkärit aikanaan asettivat tavoitteeksi ensi vuoden, mutta itse lähden siitä, että loppuvuodesta ennen kuin testit loppuvat, pyörää ajetaan. On hyvä asettaa välietappeja, niin tietää, minkä takia työtä tehdään, toteaa Kallio ja suuntaa fysikaaliseen hoitoon.

    Teksti: Mika Kallion Tiedotus

    Read more »
  • Uusien moottoripyörien rekisteröinti 9,4 prosentin kasvussa


    Rekisteröintitilastojen mukaan Suomessa rekisteröitiin tammi-elokuussa uusia moottoripyöriä 9,4 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän. Elokuussa rekisteröintimäärät olivat jopa 40,7 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

    Kärjessä jatkaa KTM, vaikkakin KTM:n ja Yamahan kaula takana seuraaviin merkkeihin on kaventunut selvästi vuoden takaisesta. Suurimman nousun on tehnyt Honda, jonka markkinaosuus on noussut vajaasta kahdeksasta prosentista yli 13 prosentin, osaksi uuden Monkey 125:n hyvän menekin ansiosta. Myös Harley-Davidson, Kawasaki, Suzuki ja Husqvarna ovat kasvattaneet markkinaosuuksiaan tänä vuonna.

    Sijoitus/Merkki/Markkinaosuus 1-8 2018/(Markkinaosuus 1-8 2017)
    1. KTM 16,3 % (20,2 %)
    2. Yamaha 14 (20,5)
    3. Honda 13,4 (7,8)
    4. BMW 10,8 (11,4)
    5. Harley-Davidson 9,1 (7,2)
    6. Kawasaki 7,8 (6,9)
    7. Suzuki 3,7 (3,4)
    8. Triumph 3,7 (3,7)
    9. Husqvarna 3,3 (2,7)
    10. Piaggio 3,0 (3,5)

    Read more »
  • BMW:n uudet R1250GS ja R1250RT – lisää kuutioita ja tehoa sekä muuttuva venttiiliajoitus

    BMW julkisti jo ennen Kölnin Intermot-messuja, että ensi kaudeksi se uusii R1200GS- ja R1200RT-mallit ja samalla molemmat mallit saavat uuden tehokkaamman ja iskutilavuudeltaan kasvaneen moottorin. Mallimerkinnän numerot muuttuvat kasvaneen iskutilavuuden myötä lukemaan 1250.

    Perinteisestä boxerista BMW ei luovu, mutta ensimmäistä kertaa BMW-moottoripyörien historiassa nähdään nyt muuttuva venttiilinajoitus tuotantomallissa. Saksalaisvalmistaja on luottanut jo yli 35 vuoden ajan GS- ja RT-malleissa kaksisylinteriseen boxer-moottoriin, ja neliventtiilitekniikkakin on ollut käytössä jo yli 25 vuotta. Iskutilavuus on nyt kasvatettu 1254 kuutiosenttimetriin kasvattamalla porausta 1,5 milliä (102,5 mm) ja iskua kolme milliä (76 mm).

    BMW R 1250 GS

    Huipputehoksi ilmoitetaan 136 hevosvoimaa 7750 kierroksella (ennen 125 hv) ja vääntölukemaksi 143 newtonmetriä 6250 kierroksella (ennen 125 Nm). Iskutilavuus on kasvanut seitsemän prosenttia, maksimiteho yhdeksän prosenttia ja vääntölukema peräti 14 prosenttia. Muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta kulutuksen luvataan samaan aikaan laskeneen neljä prosenttia ja samalla päästöt ovat vähentyneet ja moottorin luvataan olevan toiminnaltaan pehmeämpi. Samasta syystä moottorin kerrotaan olevan erityisen tasainen ominaisuuksiltaan: vähintään 110 newtonmetriä on käytössä kierroslukualueella 2000-8250 ja 120 newtonmetriäkin välillä 3500-7750. Muutoksena mainitaan myös tyhjäkäyntikierrosten aleneminen 100 kierroksella. Aiempaan tapaan moottorin jatkeena on kuusilovinen vaihteisto ja kardaaniveto. Märkä monilevykytkin pitää sisällään myös luistokytkintoiminnon. Painoksi ajokunnossa ilmoitetaan 249 kiloa.

    BMW R 1250 RT

    Vakiovarustukseen kuuluu GS-mallissa 6,5-tuumainen väri-TFT-näyttö, kun taas RT-mallissa se on aavistuksen pienempi, kooltaan 5,7 tuumaa. Perushintaan kuuluu kaksi ajomoodia, ASC-luistonesto sekä mäkilähtöavustin. LED-ajovalot kuuluvat vakiovarustukseen, LED-päiväajovalot puolestaan on hankittava lisähintaan. Lisävarusteina GS:ään on saatavilla ajomoodit dynamic, dynamic pro, enduro ja enduro pro. Myös monipuolisempi DTC-luistonesto on mahdollista saada lisähintaan, samoin kehittyneempi ABS-pro -jarrujärjestelmä sekä mäkilähtöavustimen pro-versio. Elektronisesti säätyvää ESA-jousitusta on jälleen kehitetty, ja uusin versio säätää vaimennuksia automaattisesti ajo-olosuhteiden mukaan ja jousen esijännitystä kuormituksen mukaan. Uusi varuste lisävarusteluettelossa on DBC, dynamic brake assistant.

    Molemmille malleille myönnetään kolmen vuoden tehdastakuu.
    Hinnat:
    BMW R 1250 GS 23 300 eur
    BMW R 1250 RT 25 200 eur

    Read more »
MOTOUUTISET.FI
  • Erno Kostamo ja Juha Kallio hyvin valmistautuneina IRRC-sarjan päätösosakilpailuun
    IRRC-kausi huipentuu viikonloppuna ajettavaan Frohburgin kilpailuun. Markka Racingin Erno Kostamon tähtäimessä on IRRC Superbike -luokan kakkospaikka ja Juha Kallio pyrkii päättämään kilpauransa onnistuneeseen viikonloppuun.
    Read more »
  • Elvington Speed Week: Tässä ovat maailman nopeimmat WC-istuin, liiteri ja suihkumoottorilla varustettu ostoskärry
    Straightliners järjesti Pohjois-Englannissa Elvingtonin lentokentällä 15. - 16. syyskuuta jälleen kisan nopeimpien moottoripyörien ja hieman erikoisempienkin ajoneuvojen ennätysten murskaamiseksi. Tässä muutamia uusia maailmanennätyksiä ehkä hieman epätavanomaisemmista luokista.
    Read more »
  • Suzuki jakoi 13 000 kypärää tarvitseville
    Intiassa on eniten moottoripyöriä maailmassa, ja liikennekulttuuri vasta kehittymässä. Kypärän käyttö on ilmeisesti melko satunnaista, joten Suzuki Intia jakoi vajaat 13 000 kypärää tarvitseville.
    Read more »
  • Mika Kallion pesti jatkuu KTM:llä: ”Hyvä, että kuviot ovat nyt selvät”
    Mika Kallio allekirjoitti tiistaina Itävallassa jatkosopimuksen KTM:n kanssa. Suomalainen tulee jatkamaan tiimin testikuljettajana kaudella 2019.
    Read more »
  • Testissä Tentsile puumajoite - elämyksellinen yöpyminen ilmassa pitää suun messingillä
    Erilaiset puumajoitteet ovat näköjään tulleet jäädäkseen. Tentsile on yksi esimerkki, toinen norjalainen Amok. Siinä missä Amok on yhden henkilön tarpilla sekä hyönteisverkolla varustettu katettu riippumatto, Tentsile puolestaan on telttamaisempi puitten väliin ripustettava majoite. Kuvat puhuvat varmaan parhaiten puolestaan. Tentsile asennetaan siten, että ensin etsitään loistava näköala, sitten kolme sopivalla etäisyydellä sijaitsevaa puunrunkoa ja ripustetaan se sitten niitten varaan halutulle korkeudelle. Puista ja ripustajista riippuen korkeus voi olla mitä tahansa puolen metrin ja kymmenen metrin välillä. Tosin sellainen korkeus edellyttää nuoratikkaiden mukaanottoa, että kulkeminen maasta majoitteeseen sujuu sutjakasti. Tentsilen maahantuoja halusi muistaa Motouutisten lukijoita alennuskoodilla: luvassa on 15 % alennus normihinnoista.
    Read more »