Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
  • 100 000 Multistradaa
    Ducati Multistrada numero 100 000 on 1260 Pikes Peak, jonka onnelliselle omistajalleen luovutti Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali. Kuva: Ducati. Ducati saavutti vakuuttavan virstanpylvään, kun sadastuhannes Multistrada rullasi ulos bolognalaistehtaan tuotantolinjalta. Ducati on valmistanut kuudentoista vuoden aikana 100 000 Multistradaa. Sadastuhannes Multistrada oli saksalaisen Dave Hayardin 1260 Pikes Peak, jonka onnelliselle omistajalleen luovutti Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali. Ensiesittelynsä aikana Multistrada oli yksi ensimmäisistä sporttisista adventure-pyöristä, joka yhdisti pitkät joustomatkat, ajomukavuuden ja hyvän kuormauskapasiteetin sporttipyöristä poimittuihin rengaskokoihin ja jarruihin. Tällä hetkellä Multistradasta on saatavilla yhteensä seitsemän versiota, joista kahdessa käytetään 950- ja viidessä 1260-kuutioista moottoria. Lisäksi Ducati laajentaa Multistrada-mallistoa vuonna 2021 uudella, V4-moottorilla varustetulla mallilla. Multistradan evoluutio vuodesta 2003 tähän päivään. Kuva: Ducati. Lue lisää »
  • Mika Kallio kilpailemaan KTM MotoGP -tehdastiimiin loppukauden ajaksi
    Mika Kallio ajaa KTM:n MotoGP-tehdastiimissä kauden 2019 jäljellä olevat kuusi MM-osakilpailua. KTM ja Johann Zarco ovat sopineet, ettei Zarco enää kilpaile kauden jäljellä olevissa MM-osakilpailuissa, vaan hänet korvaa KTM:n testikuljettajana tällä kaudella toimiva Mika Kallio. Kallio osallistui kauden 2016 Valencian MM-osakilpailuun KTM:llä, joka oli samalla itävaltalaismerkin debyyttikilpailu MotoGP-sarjan kuninkuusluokassa. Yhteensä Kallio on kilpaillut kausien 2016-2018 aikana villillä kortilla seitsemässä MM-osakilpailussa. Samaan aikaan hän on koko ajan ollut päävastuussa KTM:n testaamisesta. Kuninkuusluokassa Kallio on tähän mennessä ajanut KTM:llä kaksi kertaa TOP10-sijoituksen. Urallaan hänellä on alemmista luokista 16 MM-osakilpailuvoittoa ja 49 podiumsijoitusta. KTM:n Pit Beirer kommentoi kuljettajavaihdosta sanomalla, että tehtaan täytyy tehdä päätöksiä varmistaakseen parhaan mahdollisen resurssien käytön MotoGP-luokassa. Beirer uskoo, että Mika pystyy tietotaitonsa ja kokemuksensa ansiosta auttamaan tiimiä ja varmistamaan samalla, että KTM lähtee parhaista mahdollisista asetelmista kilpailukauteen 2020. Lue lisää »
  • Kaito Toba Red Bull KTM Ajo Moto3 -tiimiin
    Kaito Toba kilpailee kaudella 2020 Red Bull KTM Ajo moto3-tiimissä. Kuva: Red Bull KTM Ajo. Red Bull KTM Ajo ja Kaito Toba ovat solmineet sopimuksen kilpailemisesta Moto3-luokassa kaudella 2020. Japanilaiskuljettaja Kaito Toba, 19, liittyy Red Bull KTM Ajo Moto3 -tiimiin kaudella 2020. Vuoden 2014 Asia Talent Cupin voittaja on kilpaillut menestyksellä sekä Red Bull Rookies Cupissa että FIM CEV -sarjassa ennen siirtymistään Moto3-luokan MM-sarjaan. Tänä vuonna kolmatta kauttaan luokassa ajava Toba kilpailee Honda Team Asian riveissä. Toban alkukauden tulokset olivat positiivisia, ja hän ajoi kauden avanneen Qatarin osakilpailun voittoon. Mallikkaasti sujuneen alkukauden jälkeen Toba on kunnostautunut lähinnä keskeytysten määrässä. Tällä hetkellä Toba on sarjan pisteissä sijalla 16. Aki Ajo:On hienoa saada Kaito tiimiimme ensi kaudeksi. Hän on nuori ja lahjakas, minkä olemme saaneet todeta Red Bull MotoGP Rookies Cupin ja Asia Talen Cupin suoritusten perusteella. MM-sarjassa hän on osoittanut omaavansa potentiaalia ja päässyt tällä kaudella nousemaan palkintokorokkeelle. Moto3-luokassa kilpailu on kovaa, joten tarvitsemme kokeneen ja kilpailuhenkisen kuljettajan. Uskon hänen voivan taistella luokan kärkisijoista. Kaito Toba:Olen iloinen voidessani liittyä Red Bull KTM Ajo -tiimiin kaudella 2020. Tiimillä on aiemmin ollut todella hyviä kuljettajia ja he ovat voittaneet useita maailmanmestaruuksia, joten on kunnia päästä osaksi tätä perhettä. Odotan todella saavani aloittaa työskentelyn heidän kanssaan. Tavoitteeni ensi kaudelle on olla kilpailukykyinen jokaisessa kilpailussa ja sessiossa ja saavuttaa parhaita mahdollisia tuloksia. Lue lisää »
  • Kurvinen podiumille – FIM Flat Track World Cup päätöksen Misanossa
    Lasse Kurvinen oli hyvässä iskussa kauden päätöskilpailussa Italiassa. Kuva: Roberto Tomba Flat Trackin World Cupin kolmas osakilpailu ajettiin lauantaina Italian Misanossa. Lasse Kurvinen valmistautui kilpailuun testaamalla erittäin kovapintaisella radalla erilaisia säätöjä sekä osia, jotta kilpailumatkoilta saadaan kaikki hyöty irti. Testipäivänä harjoiteltiin italialaisten, itävaltalaisten sekä Puolan kärkikuskien kanssa. Misanon 210 metrin short track on teknisesti erittäin haastava rata, joka on aivan betonikova, ja päällä on irtoainesta ennen kuin erän aikana radan ajolinjat puhdistuvat. Tällä kaudella on kiinnitetty juuri tähän asiaan erityisesti huomiota, koska rata ei ole samanlaisessa kunnossa yhtään erää. Lauantaiaamuna vaihdettiin pyörään edelleen erilaisia säätöjä, jotka olivat ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa haastavat. – Alkuerissä ajoin sijat 4, 2 ja 3. Viimeinen erä vielä uusittiin, mutta samalla sijalla tultiin maaliin ja suora semifinaalipaikka oli eturivissä hoidettu. Semifinaalissa onnistuin kahden kuljettajan ohituksessa toisessa kaarteessa ja voitin semifinaalin. Finaaliin lähdin eturivistä ensimmäistä kertaa. Päivän kaikki startit sujuivat hyvin, jonka lisäksi ensimmäisen päädyn ajaminen oli selvä vahvuus. Finaalissa haastoin viisinkertaisen mestarin ja ajoin erän keskeytykseen saakka toisena. Uusinnassa toinen sija pysyi maaliin saakka ja ensimmäinen podium-sija tuli viidennessä kisassa, Kurvinen iloitsi. Kurvinen sivusi Herman Kenkkilän tähän saakka parasta Flat Track -tulosta. Fransesco Cecchini voitti kuudennen mestaruuden ja Kurvinen nousi sarjan lopputuloksissa sijalle 8. Piste-ero hopea- ja pronssimitaleille jäi vain 18 pisteen päähän, koska sarja oli erittäin tasainen. Pisteille kaudella ajoi sarjassa 25 kuskia. – Kaudesta jäi erittäin hyvä maku uusien ulkomaalaisten kilpakaverien sekä ystävien kautta, ja viimeiseen kilpailuun tehdyn työmäärän ansiosta. Ajaminen selkeästi kehittyi kaudella paljon. Mikään ei nähtävästi estä ensi kauden suunnitelmia, joita pienen huilin jälkeen lähdetään kasaamaan omien yhteistyökumppaneiden kautta. Kurvinen jatkaa yhteistyötä Euroopan kärkikuskien kanssa, koska mikään ei viittaa siihen, että Suomessa lajilla olisi tulevaisuutta. Tshekissä, Italiassa, Espanjassa sekä Itävallassa laji on suosittu. Kilpailumatkojen onnistumisesta Kurvinen haluaa kiittää Vikke Tompuria, Juha-Pekka Purtiloa, Pekka Töhöstä sekä pyörän kehitystyöstä Ari Nurmelaa erityisesti. Flat Track -kisat olivat tapahtumia täynnä, ja kilpailuissa oli runsaasti katsojia sekä kilpailut huipentuivat näyttäviin ilotulituksiin. Teksti: Lasse Kurvisen tiedotus Lue lisää »
  • Marquez voittoon Misanossa
    Vaikka Fabio Quartararo johtikin suurimman osan kilpailusta, oli Misanon GP täysin Marc Marquezin hallinnassa. Kuva: motogp.com. San Marinon ja Riviera di Riminin GP:n valtias oli viimeisellä kierroksella kilpailun ratkaisut Marc Marquez. MotoGP:n lisäksi myös pienemmissä luokissa nähtiin jännittäviä viimeisen kierroksen ratkaisuja. MotoGP-sarjan kolmastoista osakilpailu, San Marinon ja Riviera di Riminin GP, järjestettiin Misanon Marco Simoncelli -radalla. Erityisesti pienemmistä luokista ei tilanteita jäänyt puuttumaan, mutta tarjolla oli myös huikeita viimeisen kierroksen kamppailuja. Kilpailut Misanossa aloitti MotoE-luokka, jonka ensimmäinen kilpailu ajettiin lauantaipäivän päätteeksi. Paalulta startannut Alex de Angelis (OCTO Pramac MotoE) irtosi viivalta parhaiten. Hänen perässään Matteo Ferrari (TRENTINO Gresini MotoE) ja Xavier Simeon (Avintia Esponsorama Racing) kävivät hyvää kamppailua toisesta sijasta. E-polessa kaatunut Ajo MotoE -tiimin Niki Tuuli starttasi kilpailuun 15. sijalta ja hyvän alun jälkeen suomalaiskuljettaja oli noussut toisella kierroksella ja kymmenenneksi. Kolmannella kierroksella Tuuli yritti ohitusta, mutta kaatui, samassa tilanteessa hiekalta löysivät itsensä myös Bradley Smith (One Energy Racing) ja Mattia Casadei (Ongetta SIC58 Squadracorse). Valitettavasti Tuuli mursi tilanteessa reitensä ja ranteensa. Kärjessä De Angelis ja Simeon kävivät kovaa kamppailua, johon lusikkansa iski myös Ferrari ohittamalla de Angelisin, jonka kilpailu päättyi hieman tämän jälkeen hurjaan highsideriin. Kilpailun kovin nousija oli 16. ruudusta startannut Eric Granado (Avintia Esponsorama Racing), joka oli onnistunut nousemaan jo neljänneksi. Hyvä nousu kuitenkin päättyi kaatumiseen, mutta Granado onnistui jatkamaan kilpailua ja ajoi maaliin sijalla 13. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin tyylikkäällä ohituksella itsensä kärkeen nostaneen Ferrarin johtaessa, mutta Simeon ja Hector Garzo (Tech 3 E-Racing) olivat aivan tämän tuntumassa. Garzo nosti itsensä toiseksi hienolla ohituksella, mutta ei onnistunut saamaan voittoon ajanutta Ferraria kiinni. Sunnuntain MotoE-kilpailussa de Angelis pääsi jälleen lähdöstä kärkeen. Toisesta sijasta kamppaillut Simeon kaatui ensimmäisellä kierroksella. Ferrari nosti toisella kierroksella itsensä kärkeen ohi de Angelisin upealla ohituksella. Kukaan ei kyennyt vastaamaan Ferrarin vauhtiin, mutta sijoista 2.-6. käytiin kovaa taistelua. Ferrari ajoi tyylipuhtaan kilpailun jälkeen ensimmäisenä MotoE-kuljettajana toiseen voittoon. Huikean viimeisen kierroksen jälkeen Garzo sijoittui toiseksi ja Mattia Cassadei kolmanneksi. Moto3-luokan kilpailuun paalulta starttasi Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), jonka lisäksi eturivistä löytyivät Aron Canet (Sterilgarda Max Racing Team) ja Tony Arbolino (VNE Snipers). Kärkeen ampaissut Suzuki sai peräänsä toiset eturivin miehet, mutta lähtöpaikkoihin nähden käänteisessä järjestyksessä. Arbolino ohitti japanilaisen ja samalla ohi livahti myös Canet. Suzuki kuitenkin kamppaili itsensä takaisin toiseksi ja pian takaisin kärkeen. Kärkikolmikko muuttui kaksikoksi, kun Canet joutui kaartamaan varikolle teknisten ongelmien vuoksi. Canet palasi hetken päästä takaisin radalle, mutta joutui kuitenkin pian keskeyttämään. WWR-tiimin Jaume Masia ja Andrea Migno sekä Leopard Racingin Lorenzo Dalla Porta ajoivat kärjen kiinni, mutta Suzuki pääsi karkuun muiden kuljettajien keskittyessä kamppailemaan toisesta sijasta. Masian noustua toiseksi, hän karkasi muulta ryhmältä, ajoi Suzukin kiinni ja nousi johtoon tyylikkäällä ohituksella. Kärkiryhmään itsensä nostivat myös Ai Ogura (Honda Team Asia) ja John McPhee (Petronas Sprinta Racing). Kun kilpailua oli jäljellä pari kierrosta, alkoi jälleen tapahtua. Suzuki nousi kärkeen ja Arbolino toiseksi. Arbolino kävi hetken johdossakin, mutta Suzuki palasi pian omalle paikalleen. Myös Migno haastoi Arbolinoa, mutta viimeiselle kierrokselle lähdettiin järjestyksessä Suzuki, Arbolino, Migno. Migno ja Ogura osuivat viimeisellä kierroksella yhteen ja kaatuivat. Tilanteen jälkeen McPhee nousi toiseksi ja haastoi sijoitustaan erinomaisesti puolustanutta Suzukia, joka ajoi virheettömän kilpailun jälkeen uransa ensimmäiseen voittoon. Perjantaina loukkaantunutta Red Bull KTM Ajo -tiimin Can Öncüa tuuraamaan kutsuttu velimies Deniz Öncü sijoittui kuudenneksitoista. Moto2-luokan kilpailun kärkeen ampaisi paalulta startannut Fabio di Giannantinio (+Ego Speed Up), joka sai peräänsä Augusto Fernandezin (FLEXBOX HP 40) ja Thomas Lüthin (Dynavolt Intact GP). Toisesta ruudusta lähtenyt Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) epäonnistui startissa ja putosi sijalle seitsemän. Marquez nosti kuitenkin jo parin kierroksen jälkeen itsensä kolmanneksi ohi Lüthin. Fernandez nousi hetkeksi kärkeen ohi di Giannantonion, mutta italialainen kuittasi johtopaikan lähes välittömästi uudelleen. Myös Marquez nousi ohi Fernandezin ja Lüthin ero edellä ajaviin alkoi kasvaa hieman. Hetken näytti siltä, että di Giannantonio pääsisi hieman karkuun, mutta Fernandezin ohitettua Marquezin, alkoi tämä kelata eroa di Giannantonioon kiinni. Kaksi kärkikuljettajaa ajoivat pitkään erittäin lähellä toisiaan, mutta Fernandez ei yrittänyt haastaa di Giannantoniota ennen aivan kilpailun loppua. Kilpailu huipentui huikeaan viimeisen kierroksen taisteluun, jossa Fernandez nousi aggressiivisella ohituksella kärkeen ja voittoon. Red Bull KTM Ajo -tiimin Brad Binderin sijoitus oli kuudes ja myös Jorge Martin kartutti pistetiliään 12. sijallaan. MotoGP-luokan kilpailussa parhaiten starttasi kärkeen paalulta ampaissut Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) perässään Petronas Yamaha SRT tiimin Fabio Quartararo ja Franco Morbidelli. Modbidelli tosin joutui Marc Marquezin ohittamaksi jo ensimmäisen kierroksen puolessa välissä. Quartararo nousi kärkeen rohkealla ohituksella ja seuraavaksi Viñales joutui perässä seuraavan Marquezin hiillostamaksi. Marquez iski heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja alkoi hiillostaa Quartararoa. Tilannetta täysin hallinnut Marquez ajoi jatkuvasti aivan Quartararon takarenkaassa, mutta ei ohittanut tilaisuuksista huolimatta. Marquezin iskua saatiin odottaa viimeisen kierroksen alkuun, mutta Quartararo ei antautunut ilman taistelua. Kärkeen noussut Marquez ratkaisi kilpailun pudottamalla kylmäpäisesti vauhtia keskellä kaarretta, joten Quartararo joutui nostamaan välttääkseen törmäyksen. Kilpailua täysin dominoinut Marquez ajoi siis voittoon ennen Quartararoa ja Viñalesia. San Marinon ja Riviera di Riminin GP:n täydelliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-palvelusta. Seuraavan kerran MotoGP:tä ajetaan jo viikon päästä Motorland Aragonin radalla. Lue lisää »
MPMAAILMA.FI
  • 100 000 Multistradaa
    Ducati Multistrada numero 100 000 on 1260 Pikes Peak, jonka onnelliselle omistajalleen luovutti Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali. Kuva: Ducati. Ducati saavutti vakuuttavan virstanpylvään, kun sadastuhannes Multistrada rullasi ulos bolognalaistehtaan tuotantolinjalta. Ducati on valmistanut kuudentoista vuoden aikana 100 000 Multistradaa. Sadastuhannes Multistrada oli saksalaisen Dave Hayardin 1260 Pikes Peak, jonka onnelliselle omistajalleen luovutti Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali. Ensiesittelynsä aikana Multistrada oli yksi ensimmäisistä sporttisista adventure-pyöristä, joka yhdisti pitkät joustomatkat, ajomukavuuden ja hyvän kuormauskapasiteetin sporttipyöristä poimittuihin rengaskokoihin ja jarruihin. Tällä hetkellä Multistradasta on saatavilla yhteensä seitsemän versiota, joista kahdessa käytetään 950- ja viidessä 1260-kuutioista moottoria. Lisäksi Ducati laajentaa Multistrada-mallistoa vuonna 2021 uudella, V4-moottorilla varustetulla mallilla. Multistradan evoluutio vuodesta 2003 tähän päivään. Kuva: Ducati. Lue lisää »
  • Mika Kallio kilpailemaan KTM MotoGP -tehdastiimiin loppukauden ajaksi
    Mika Kallio ajaa KTM:n MotoGP-tehdastiimissä kauden 2019 jäljellä olevat kuusi MM-osakilpailua. KTM ja Johann Zarco ovat sopineet, ettei Zarco enää kilpaile kauden jäljellä olevissa MM-osakilpailuissa, vaan hänet korvaa KTM:n testikuljettajana tällä kaudella toimiva Mika Kallio. Kallio osallistui kauden 2016 Valencian MM-osakilpailuun KTM:llä, joka oli samalla itävaltalaismerkin debyyttikilpailu MotoGP-sarjan kuninkuusluokassa. Yhteensä Kallio on kilpaillut kausien 2016-2018 aikana villillä kortilla seitsemässä MM-osakilpailussa. Samaan aikaan hän on koko ajan ollut päävastuussa KTM:n testaamisesta. Kuninkuusluokassa Kallio on tähän mennessä ajanut KTM:llä kaksi kertaa TOP10-sijoituksen. Urallaan hänellä on alemmista luokista 16 MM-osakilpailuvoittoa ja 49 podiumsijoitusta. KTM:n Pit Beirer kommentoi kuljettajavaihdosta sanomalla, että tehtaan täytyy tehdä päätöksiä varmistaakseen parhaan mahdollisen resurssien käytön MotoGP-luokassa. Beirer uskoo, että Mika pystyy tietotaitonsa ja kokemuksensa ansiosta auttamaan tiimiä ja varmistamaan samalla, että KTM lähtee parhaista mahdollisista asetelmista kilpailukauteen 2020. Lue lisää »
  • Kaito Toba Red Bull KTM Ajo Moto3 -tiimiin
    Kaito Toba kilpailee kaudella 2020 Red Bull KTM Ajo moto3-tiimissä. Kuva: Red Bull KTM Ajo. Red Bull KTM Ajo ja Kaito Toba ovat solmineet sopimuksen kilpailemisesta Moto3-luokassa kaudella 2020. Japanilaiskuljettaja Kaito Toba, 19, liittyy Red Bull KTM Ajo Moto3 -tiimiin kaudella 2020. Vuoden 2014 Asia Talent Cupin voittaja on kilpaillut menestyksellä sekä Red Bull Rookies Cupissa että FIM CEV -sarjassa ennen siirtymistään Moto3-luokan MM-sarjaan. Tänä vuonna kolmatta kauttaan luokassa ajava Toba kilpailee Honda Team Asian riveissä. Toban alkukauden tulokset olivat positiivisia, ja hän ajoi kauden avanneen Qatarin osakilpailun voittoon. Mallikkaasti sujuneen alkukauden jälkeen Toba on kunnostautunut lähinnä keskeytysten määrässä. Tällä hetkellä Toba on sarjan pisteissä sijalla 16. Aki Ajo:On hienoa saada Kaito tiimiimme ensi kaudeksi. Hän on nuori ja lahjakas, minkä olemme saaneet todeta Red Bull MotoGP Rookies Cupin ja Asia Talen Cupin suoritusten perusteella. MM-sarjassa hän on osoittanut omaavansa potentiaalia ja päässyt tällä kaudella nousemaan palkintokorokkeelle. Moto3-luokassa kilpailu on kovaa, joten tarvitsemme kokeneen ja kilpailuhenkisen kuljettajan. Uskon hänen voivan taistella luokan kärkisijoista. Kaito Toba:Olen iloinen voidessani liittyä Red Bull KTM Ajo -tiimiin kaudella 2020. Tiimillä on aiemmin ollut todella hyviä kuljettajia ja he ovat voittaneet useita maailmanmestaruuksia, joten on kunnia päästä osaksi tätä perhettä. Odotan todella saavani aloittaa työskentelyn heidän kanssaan. Tavoitteeni ensi kaudelle on olla kilpailukykyinen jokaisessa kilpailussa ja sessiossa ja saavuttaa parhaita mahdollisia tuloksia. Lue lisää »
  • Kurvinen podiumille – FIM Flat Track World Cup päätöksen Misanossa
    Lasse Kurvinen oli hyvässä iskussa kauden päätöskilpailussa Italiassa. Kuva: Roberto Tomba Flat Trackin World Cupin kolmas osakilpailu ajettiin lauantaina Italian Misanossa. Lasse Kurvinen valmistautui kilpailuun testaamalla erittäin kovapintaisella radalla erilaisia säätöjä sekä osia, jotta kilpailumatkoilta saadaan kaikki hyöty irti. Testipäivänä harjoiteltiin italialaisten, itävaltalaisten sekä Puolan kärkikuskien kanssa. Misanon 210 metrin short track on teknisesti erittäin haastava rata, joka on aivan betonikova, ja päällä on irtoainesta ennen kuin erän aikana radan ajolinjat puhdistuvat. Tällä kaudella on kiinnitetty juuri tähän asiaan erityisesti huomiota, koska rata ei ole samanlaisessa kunnossa yhtään erää. Lauantaiaamuna vaihdettiin pyörään edelleen erilaisia säätöjä, jotka olivat ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa haastavat. – Alkuerissä ajoin sijat 4, 2 ja 3. Viimeinen erä vielä uusittiin, mutta samalla sijalla tultiin maaliin ja suora semifinaalipaikka oli eturivissä hoidettu. Semifinaalissa onnistuin kahden kuljettajan ohituksessa toisessa kaarteessa ja voitin semifinaalin. Finaaliin lähdin eturivistä ensimmäistä kertaa. Päivän kaikki startit sujuivat hyvin, jonka lisäksi ensimmäisen päädyn ajaminen oli selvä vahvuus. Finaalissa haastoin viisinkertaisen mestarin ja ajoin erän keskeytykseen saakka toisena. Uusinnassa toinen sija pysyi maaliin saakka ja ensimmäinen podium-sija tuli viidennessä kisassa, Kurvinen iloitsi. Kurvinen sivusi Herman Kenkkilän tähän saakka parasta Flat Track -tulosta. Fransesco Cecchini voitti kuudennen mestaruuden ja Kurvinen nousi sarjan lopputuloksissa sijalle 8. Piste-ero hopea- ja pronssimitaleille jäi vain 18 pisteen päähän, koska sarja oli erittäin tasainen. Pisteille kaudella ajoi sarjassa 25 kuskia. – Kaudesta jäi erittäin hyvä maku uusien ulkomaalaisten kilpakaverien sekä ystävien kautta, ja viimeiseen kilpailuun tehdyn työmäärän ansiosta. Ajaminen selkeästi kehittyi kaudella paljon. Mikään ei nähtävästi estä ensi kauden suunnitelmia, joita pienen huilin jälkeen lähdetään kasaamaan omien yhteistyökumppaneiden kautta. Kurvinen jatkaa yhteistyötä Euroopan kärkikuskien kanssa, koska mikään ei viittaa siihen, että Suomessa lajilla olisi tulevaisuutta. Tshekissä, Italiassa, Espanjassa sekä Itävallassa laji on suosittu. Kilpailumatkojen onnistumisesta Kurvinen haluaa kiittää Vikke Tompuria, Juha-Pekka Purtiloa, Pekka Töhöstä sekä pyörän kehitystyöstä Ari Nurmelaa erityisesti. Flat Track -kisat olivat tapahtumia täynnä, ja kilpailuissa oli runsaasti katsojia sekä kilpailut huipentuivat näyttäviin ilotulituksiin. Teksti: Lasse Kurvisen tiedotus Lue lisää »
  • Marquez voittoon Misanossa
    Vaikka Fabio Quartararo johtikin suurimman osan kilpailusta, oli Misanon GP täysin Marc Marquezin hallinnassa. Kuva: motogp.com. San Marinon ja Riviera di Riminin GP:n valtias oli viimeisellä kierroksella kilpailun ratkaisut Marc Marquez. MotoGP:n lisäksi myös pienemmissä luokissa nähtiin jännittäviä viimeisen kierroksen ratkaisuja. MotoGP-sarjan kolmastoista osakilpailu, San Marinon ja Riviera di Riminin GP, järjestettiin Misanon Marco Simoncelli -radalla. Erityisesti pienemmistä luokista ei tilanteita jäänyt puuttumaan, mutta tarjolla oli myös huikeita viimeisen kierroksen kamppailuja. Kilpailut Misanossa aloitti MotoE-luokka, jonka ensimmäinen kilpailu ajettiin lauantaipäivän päätteeksi. Paalulta startannut Alex de Angelis (OCTO Pramac MotoE) irtosi viivalta parhaiten. Hänen perässään Matteo Ferrari (TRENTINO Gresini MotoE) ja Xavier Simeon (Avintia Esponsorama Racing) kävivät hyvää kamppailua toisesta sijasta. E-polessa kaatunut Ajo MotoE -tiimin Niki Tuuli starttasi kilpailuun 15. sijalta ja hyvän alun jälkeen suomalaiskuljettaja oli noussut toisella kierroksella ja kymmenenneksi. Kolmannella kierroksella Tuuli yritti ohitusta, mutta kaatui, samassa tilanteessa hiekalta löysivät itsensä myös Bradley Smith (One Energy Racing) ja Mattia Casadei (Ongetta SIC58 Squadracorse). Valitettavasti Tuuli mursi tilanteessa reitensä ja ranteensa. Kärjessä De Angelis ja Simeon kävivät kovaa kamppailua, johon lusikkansa iski myös Ferrari ohittamalla de Angelisin, jonka kilpailu päättyi hieman tämän jälkeen hurjaan highsideriin. Kilpailun kovin nousija oli 16. ruudusta startannut Eric Granado (Avintia Esponsorama Racing), joka oli onnistunut nousemaan jo neljänneksi. Hyvä nousu kuitenkin päättyi kaatumiseen, mutta Granado onnistui jatkamaan kilpailua ja ajoi maaliin sijalla 13. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin tyylikkäällä ohituksella itsensä kärkeen nostaneen Ferrarin johtaessa, mutta Simeon ja Hector Garzo (Tech 3 E-Racing) olivat aivan tämän tuntumassa. Garzo nosti itsensä toiseksi hienolla ohituksella, mutta ei onnistunut saamaan voittoon ajanutta Ferraria kiinni. Sunnuntain MotoE-kilpailussa de Angelis pääsi jälleen lähdöstä kärkeen. Toisesta sijasta kamppaillut Simeon kaatui ensimmäisellä kierroksella. Ferrari nosti toisella kierroksella itsensä kärkeen ohi de Angelisin upealla ohituksella. Kukaan ei kyennyt vastaamaan Ferrarin vauhtiin, mutta sijoista 2.-6. käytiin kovaa taistelua. Ferrari ajoi tyylipuhtaan kilpailun jälkeen ensimmäisenä MotoE-kuljettajana toiseen voittoon. Huikean viimeisen kierroksen jälkeen Garzo sijoittui toiseksi ja Mattia Cassadei kolmanneksi. Moto3-luokan kilpailuun paalulta starttasi Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), jonka lisäksi eturivistä löytyivät Aron Canet (Sterilgarda Max Racing Team) ja Tony Arbolino (VNE Snipers). Kärkeen ampaissut Suzuki sai peräänsä toiset eturivin miehet, mutta lähtöpaikkoihin nähden käänteisessä järjestyksessä. Arbolino ohitti japanilaisen ja samalla ohi livahti myös Canet. Suzuki kuitenkin kamppaili itsensä takaisin toiseksi ja pian takaisin kärkeen. Kärkikolmikko muuttui kaksikoksi, kun Canet joutui kaartamaan varikolle teknisten ongelmien vuoksi. Canet palasi hetken päästä takaisin radalle, mutta joutui kuitenkin pian keskeyttämään. WWR-tiimin Jaume Masia ja Andrea Migno sekä Leopard Racingin Lorenzo Dalla Porta ajoivat kärjen kiinni, mutta Suzuki pääsi karkuun muiden kuljettajien keskittyessä kamppailemaan toisesta sijasta. Masian noustua toiseksi, hän karkasi muulta ryhmältä, ajoi Suzukin kiinni ja nousi johtoon tyylikkäällä ohituksella. Kärkiryhmään itsensä nostivat myös Ai Ogura (Honda Team Asia) ja John McPhee (Petronas Sprinta Racing). Kun kilpailua oli jäljellä pari kierrosta, alkoi jälleen tapahtua. Suzuki nousi kärkeen ja Arbolino toiseksi. Arbolino kävi hetken johdossakin, mutta Suzuki palasi pian omalle paikalleen. Myös Migno haastoi Arbolinoa, mutta viimeiselle kierrokselle lähdettiin järjestyksessä Suzuki, Arbolino, Migno. Migno ja Ogura osuivat viimeisellä kierroksella yhteen ja kaatuivat. Tilanteen jälkeen McPhee nousi toiseksi ja haastoi sijoitustaan erinomaisesti puolustanutta Suzukia, joka ajoi virheettömän kilpailun jälkeen uransa ensimmäiseen voittoon. Perjantaina loukkaantunutta Red Bull KTM Ajo -tiimin Can Öncüa tuuraamaan kutsuttu velimies Deniz Öncü sijoittui kuudenneksitoista. Moto2-luokan kilpailun kärkeen ampaisi paalulta startannut Fabio di Giannantinio (+Ego Speed Up), joka sai peräänsä Augusto Fernandezin (FLEXBOX HP 40) ja Thomas Lüthin (Dynavolt Intact GP). Toisesta ruudusta lähtenyt Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) epäonnistui startissa ja putosi sijalle seitsemän. Marquez nosti kuitenkin jo parin kierroksen jälkeen itsensä kolmanneksi ohi Lüthin. Fernandez nousi hetkeksi kärkeen ohi di Giannantonion, mutta italialainen kuittasi johtopaikan lähes välittömästi uudelleen. Myös Marquez nousi ohi Fernandezin ja Lüthin ero edellä ajaviin alkoi kasvaa hieman. Hetken näytti siltä, että di Giannantonio pääsisi hieman karkuun, mutta Fernandezin ohitettua Marquezin, alkoi tämä kelata eroa di Giannantonioon kiinni. Kaksi kärkikuljettajaa ajoivat pitkään erittäin lähellä toisiaan, mutta Fernandez ei yrittänyt haastaa di Giannantoniota ennen aivan kilpailun loppua. Kilpailu huipentui huikeaan viimeisen kierroksen taisteluun, jossa Fernandez nousi aggressiivisella ohituksella kärkeen ja voittoon. Red Bull KTM Ajo -tiimin Brad Binderin sijoitus oli kuudes ja myös Jorge Martin kartutti pistetiliään 12. sijallaan. MotoGP-luokan kilpailussa parhaiten starttasi kärkeen paalulta ampaissut Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) perässään Petronas Yamaha SRT tiimin Fabio Quartararo ja Franco Morbidelli. Modbidelli tosin joutui Marc Marquezin ohittamaksi jo ensimmäisen kierroksen puolessa välissä. Quartararo nousi kärkeen rohkealla ohituksella ja seuraavaksi Viñales joutui perässä seuraavan Marquezin hiillostamaksi. Marquez iski heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja alkoi hiillostaa Quartararoa. Tilannetta täysin hallinnut Marquez ajoi jatkuvasti aivan Quartararon takarenkaassa, mutta ei ohittanut tilaisuuksista huolimatta. Marquezin iskua saatiin odottaa viimeisen kierroksen alkuun, mutta Quartararo ei antautunut ilman taistelua. Kärkeen noussut Marquez ratkaisi kilpailun pudottamalla kylmäpäisesti vauhtia keskellä kaarretta, joten Quartararo joutui nostamaan välttääkseen törmäyksen. Kilpailua täysin dominoinut Marquez ajoi siis voittoon ennen Quartararoa ja Viñalesia. San Marinon ja Riviera di Riminin GP:n täydelliset tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-palvelusta. Seuraavan kerran MotoGP:tä ajetaan jo viikon päästä Motorland Aragonin radalla. Lue lisää »
MOTOUUTISET.FI