Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
MPMAAILMA.FI
  • MV Agusta, Ducati ja Aprilia Milanon näyttelyn yleisösuosikit


    Milanon kansainvälisessä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä järjestettiin yleisöäänestys näyttelyn kauneimmasta pyörästä. Isäntämaan pyöräuutuudet veivät äänestyksessä kolmoisvoiton.

    Italialaisen Motociclismo-lehden äänestykseen osallistui yli 16 000 messukävijää. Kolme yleisön mielestä messujen kauneinta moottoripyörää ovat kaikki italialaisia. Kolmikko sai kaikista äänistä 63 prosenttia.

    1. MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro, 35 % annetuista äänistä

    MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro – Maailman tehokkain ja nopein naku

    2. Ducati Hypermotard SP, 19 %

    3. Aprilia RSV4 1000 Factory

    217 hevosvoimaa – Aprilialta uusi RSV4 1100 Factory

    Read more »
  • MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro – Maailman tehokkain ja nopein naku


    212 hevosvoimaa ja yli 300 km/h. Vain nopeimmille, sillä näitä valmistetaan rajoitettu 300 kappaleen erä.

    Serie Oron 1000-kuutioinen rivinelosmoottori on lainattu suoraan tehokkaimmasta F4 RC-sporttimallista. RC on lyhenne sanoista Reparto Corse, joka puolestaan on MV Agustan kilpailuosasto. Se kertookin suoraan pelin hengen.

    Tällä kertaa nakumallin moottorista ei ole lähdetty hakemaan parempaa vääntöä keskialueelle huipputehon kustannuksella, vaan vakioputkistolla 208 hevosvoimaa tuottava voimanlähde on siirretty suoraan nakumalli Brutaleen. Kun siihen vaihdetaan SC Projectin putkisto ja ECU säädetään sille sopivaksi, lupaa tehdas 212 hv / 13 600 r/min. Vääntöä koneesta saadaan 115,5 newtonmetriä.

    Näillä lukemilla kyseessä on maailman tehokkain sarjavalmisteinen nakupyörä. Tehdas lupaa huippunopeudeksi yli 300 km/h. On todellinen huippunopeus sitten kolmen sadan kummalla puolella tahansa, niin pitelemistä Serie Orossa varmasti on.

    Kuljettajaa avustaa mm. kahdeksanasentoinen luistonesto, lähtöavustin sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Öhlinsin sähkösäätöinen jousitus ja Brembon Stylema-jarrut viimeistelevät ajonautinnon. Aerodynamiikkaan on suunnittelussa kiinnitetty huomiota, erityisesti siihen että keulassa olisi riittävästi painoa kiihdytyksissä ja suurissa nopeuksissa.

    Painoa on puristettu alas hiilikuituvanteilla ja litium-akulla. Painoksi tankattuna ilmoitetaan 184 kiloa.

    Read more »
  • Aprilia RS 660 Concept – Tässäkö moottoripyöräilyn tulevaisuus?


    Aprilia esitteli Milanon moottoripyöränäyttelyssä kaksisylinterisen sporttisen RS 660:n, tosin vasta konseptimallina.

    Vuosina 1995-2005 valmistetun RS250:n jälkeen ei Aprilialta ole nähty sporttista 125- ja 1000-kuutioisten väliin sopivaa mallia. Runko- jousitus- ja moottoriosaamista italialaisvalmistajalta varmasti löytyy, sen todistavat niin osallistuminen MotoGP:n ja Superbiken MM-sarjaan kuin tuotantomallit RSV4 ja Tuono V4.

    Nyt nähdyn konseptimallin moottorina on 660-kuutioinen rivikakkonen. Aprilialta kerrotaan, että kyseiseen konstruktioon päädyttiin siinä yhdistyvän keveyden ja tehokkuuden yhdistelmän takia. Uuden RS 660:n luvataan olevan hauska niin katuajossa kuin ratapäivilläkin. Kilpailuluokkaa kyseisen kokoisella moottorilla varustetulle tuotantopyörälle ratamoottoripyöräilyssä ei ole.

    Runko ja takasvingi on valmistettu alumiinista. Jarruina on Brembon radiaalisatulat, tietysti tuplalevyillä. Ulkonäkö on kopioitu suoraan Aprilian lippulaiva RSV4:stä, mikä on markkinoinnin kannalta ehdottoman hyvä asia. Aprilian mukaan 660-kuutioinen twini sopisi paitsi Euroopan, myös Amerikan ja Aasian markkinoille. (Kuvat: Janne Huhtala)

    Read more »
  • James Toseland ja Nick Sanders – Monitaiturit mannekiineina EICMAssa

    James Toseland

    Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä nähtiin estradilla tuttuja maailmantähtiä. Osa heistä yllätti monipuolisuudellaan.

    Vaikka MotoGP-kuljettajia ei kisa-kiireiden takia Milanossa nähty, niin ilman vetovoimaisia tähtiä ei näyttelyä silti tarvinnut viedä läpi.

    James Toseland

    Triumph yllätti yleisönsä uusien mallien julkistuksessa, kun tilaisuuden alussa brittivalmistajan Moto2-moottorilla varustetun Daytonan lauteille ajoi James Toseland, 38. Uransa jo lopettanut kaksinkertainen Superbiken maailmanmestari on Triumphin uusi lähettiläs ja ensimmäinen työtehtävä uuden työnantajan palveluksessa oli Milanon messuilla.
    Superbike-mestaruudet Toseland voitti 2004 Ducatilla ja 2007 Hondalla. Uransa ensimmäisessä MotoGP-luokan MM-osakilpailussa Qatarissa vuonna 2008 Toseland ajoi aika-ajoissa sensaatiomaisesti kakkoseksi ja kisassakin kuudenneksi. Yhtä yleisesti ei ole tiedossa, että britti Toseland on maailmanluokan pianisti, laulaja ja lauluntekijä, joka on kiertänyt maailmaa oman yhtyeensä kanssa. Hän aloitti jo 8-vuotiaana pianotunnit ammattilaisten opissa.

    Chaz Davies Ducati toimitusjohtaja Claudio Domenicalin haastattelussa.

    Ducatin World Superbike-tehdastiimissä kisaava britti Chaz Davies sai kunnian ajaa uusi Ducati Panigale V4R lavalle lehdistötilaisuudessa. Davies ehti AMA- ja MM-sarjojen Supersport-luokassa kilpailla Yamahalla, Kawasakilla, Aprilialla ja Triumphilla. Superbiken MM-sarjassakin alla on ollut kolme eri merkkiä, Aprilia (2012), BMW (2013) ja Ducati (2014-). Uran tähänastinen korkein kruunu on Supersportin maailmanmestaruus vuodelta 2011.

    Michael van der Mark.

    Rajoitettuna 20 kappaleen eränä valmistettavan Yamaha R1 GYTR -ratapyörän paikalle ajoi Yamahalla Superbiken MM-sarjassa kilpaileva Michael van der Mark. 26-vuotias hollantilainen on urallaan voittanut kaksi kertaa Suzukan kahdeksan tunnin kilpailun, vuosina 2013 ja 2014. Vuonna 2014 hän voitti myös Supersport-luokan maailmanmestaruuden. Nuoresta iästään huolimatta hän on ehtinyt kilpailla MM-tasolla niin Supersport- ja Superbike- kuin GP125-, Moto2- ja MotoGP-luokissa.

    Nick Sanders – maailmanympärimatkaaja ja kirjailija

    60-vuotias britti Nick Sanders on yksi Yamaha Ténéré 700:n kehitystyön aikaisista testikuljettajista. Aivan ilman meriittejä ei trasselitukkaista ja kirjailijanakin tunnettua britti Sandersia tähän tehtävään valittu, sillä hän on kiertänyt moottoripyörällä maapallon vaatimattomat seitsemän kertaa. Lisäksi hän on ajanut Alaskan ja Etelä-Amerikan eteläkärjen, Tulimaan, välisen matkan kahdeksan kertaa.

    Nick Sanders

    Ensimmäisen moottoripyörällä ajamansa maailmanympärimatkan Sanders teki Royal Enfieldillä. Useimmin alla on ollut pallonkiertäjille hieman harvinaisempi valinta, Yamaha R1. Vuoden 1997 maailmanympäriajossa hän teki maailmanennätyksen käyttämällä 32 070 kilometrin matkaan vain 31 päivää ja 20 tuntia. Ennen kuin Nick Sanders hurahti moottoripyöräilyyn, hän kiersi maapalloa polkupyörällä. Vuonna 1981 hän pyöräili 21 900 kilometrin matkan 138 päivässä. Kolme vuotta myöhemmin 22 000 kilometrin matka sujui vain 79 päivässä!

    Read more »
  • Kilpailijoita kevyempi – KTM:ltä uusi 790 Adventure kahtena versiona


    KTM ilmoittaa uuden 790 Adventuren perusmallin olevan maastokelpoinen matkapyörä ja R-version puolestaan olevan touring-kelpoinen offroad-pyörä.

    BMW F850GS ja Triumph Tiger 800 saavat kovan haastajan, kun KTM tuo markkinoille 790 Adventuren. Koko kolmikolle ilmoitetaan sama 95 hevosvoiman huipputeho mutta KTM erottuu kilpailijoistaan alhaisemmalla painolla.

    Dukesta tuttu kaksisylinterinen rivimoottori on muokattu adventure-käyttöön sopivaksi laskemalla huipputehoa 10 hevosvoimalla, ja samalla vääntökäyrää on saatu tasaisemmaksi. Vääntöä puolestaan on aavistus enemmän kuin Dukessa, 88 newtometriä. Painoksi ajokunnossa mutta ilman polttoainetta ilmoitetaan 189 kiloa.

    KTM 790 Adventure

    Perusmallissa WP:n jousituksen joustomatkat ovat 200 milliä sekä edessä että takana. Istuinkorkeutta on 850 milliä ja 20 litran tankillisen luvataan riittävän jopa 450 kilometrin matkalle. Tankki jatkuu perinteisen paikan lisäksi molemmille sivuille alaspäin, millä on parantava vaikutus painopisteeseen. Samalla tankki on kuljettajan polvien kohdalta kapea, jolloin tapeilta ajettaessa ajoasennon pitäisi olla parempi.

    Kolmen ajomoodin (Street, Offroad, Rain) lisäksi vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrut ja kallistuksen huomioiva luistonesto. Kahvan- ja satulanlämmittimet sekä vakionopeussäätimen voi hankkia lisähintaan. Tuulilasissa ei ole korkeussäätöä, mutta ohjaustanko on säädettävissä kuuteen eri asentoon säätövaran ollessa 30 milliä.

    790 Adventure R

    KTM 790 Adventure R

    Perusmallin 43-millinen WP-keula on R-versiossa vaihdettu järeämpään 48-milliseen ja joustomatkaa on kasvatettu 240 milliiin. Perusmallin kaksiosaisen ja korkeussäädettävän satulan sijaan istuin on yksiosainen ja tuulilasi matalampi. Vakiovarustukseen kuuluu myös neljäs Rally-ajomoodi. Ensiasennusrenkaina on perusmallin Avon Trailriderien sijaan karkeammat Metzeler Karoot.

    Maahantuojan mukaan 790 Adventuren hinnat vahvistetaan lähiviikkojen aikana.

    Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
    Teho: 95 hv / 8000 r/min
    Vääntö: 88 Nm / 6600 r/min
    Poraus x isku: 88 x 65,7
    Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

    Runko: Cromimolybdeeni-putkirunko, moottori osa kantavaa rakennetta
    Renkaat: 90/90-21 ja 150/70-18
    Jarrut: edessä 2 x 320 mm levyt ja 4-mäntäiset radiaalisatulat, takana 260 mm levy ja yksimäntäinen satula, kaarre-ABS-järjestelmä

    Akseliväli: 1509 mm
    Caster: 25,9 astetta
    Tankin tilavuus: 20 litraa
    Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 189 kiloa

    Read more »
MOTOUUTISET.FI
  • Moto Guzzi V85 TT - adventuremallin tarkemmat salat lopultakin julki
    Moto Guzzi teki, kuten Kölnissä Intermot-messuilla lupasi, ja paljasti uuden V85 TT -adventure- ja matkaenduromallin tekniset tiedot. Kiinnostava vaihtoehto keskikokoista seikkailupyörää etsivälle. Kaksisylinterisen V-koneen pitäisi tarjota mukavasti vääntöä jo pieniltä kierroksilta ja kardaanivedon huoletonta mukavuutta.
    Read more »
  • CrossHelmet: digiajan kypärässä kamera kuvaa taaksepäin, kuva näkyy heijastusnäytöllä
    Milanon Eicma-messuilla oli paikalla suurten jättien joukossa myös aloittava älykypärävalmistaja CrossHelmet. Sen kypärässä erikoista on taaksepäin kuvaavan kameran ja heijastusnäytön (HUD, Heads-up-display) lisäksi kypärän aktiivinen melunhallinta. Ekvalisaattorin avulla pystyt säätämään pienemmälle niitä äänitaajuuden alueita, jotka eniten häiritsevät ajokokemustasi, on se sitten ajoviiman pyörteet tai voimakas pakoääni. Testasimme myös kypärää käytännössä niissä puitteissa kuin se oli mahdollista.
    Read more »
  • MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro valittiin Eicma-messujen kauneimmaksi moottoripyöräksi
    Maailman suurimmat moottoripyörämessut päättyivät eilen Milanossa. Eicma-messuilla järjestetään vuosittain yleisöäänestys messujen kauneimmasta moottoripyörästä. MV Agusta katkaisi Ducatin monivuotisen voittoputken Brutale 1000 Serie Orollaan.
    Read more »
  • George Clooney lopettaa moottoripyöräilyn - huutokauppaa Harley-Davidsoninsa hyväntekeväisyyteen
    Hollywood-tähti George Clooney tunnetaan innokkaana moottoripyöräilijänä. Viime kesänä hän joutui kuitenkin Italiassa skootterionnettomuuteen, joka oli koitua kohtalokkaaksi. Nyt tähden edustaja on ilmoittanut, että Clooney luopuu moottoripyöräilystä kokonaan, ja on lahjoittanut 40 kilometriä ajetun Harley-Davidsoninsa hyväntekeväisyyshuutokauppaan.
    Read more »
  • Päivän video: Dubain poliisi treenaamassa lentävillä moottoripyörillä
    Dubain poliisi on hankkimassa itselleen leijumoottoripyöriä tai lentäviä moottoripyöriä, miten niitä halutaankaan nimittää. Pyörät tulevat käyttöön 2020 ja oheisella videolla näet dubailaisia poliiseja harjoittelemassa partiointia leijupyörillä.
    Read more »