Uutisarkisto

Lähetä SMOTOlle sähköpostia

Risuja, ruusuja, kysymyksiä, muuttuneet yhteystietosi ym – lähetä meille sähköpostia:

webmaster (ät) smoto.fi

Uutisia maailmalta

BIKE.FI
  • Marquez voittoon, Kallio kauden parhaaseensa Valenciassa – Ajon tiimin Binder Moto2-luokan ykkönen
    Marc Marquez tyylitteli ajamalla mestaruuskauden päätöskisan voittoon. Kuva: motogp.com. Vuoden 2019 MotoGP-sarja paketoitiin viileässä ja tuulisessa Valenciassa, jossa Mika Kallio ajoi kauden parhaan tuloksensa. Valencian viileä ja tuulinen sää toi omaa maustettaan MotoGP-kauden päätösosakilpailuun, jossa erityisesti Moto3-luokassa nähtiin poikkeuksellisen paljon kaatoja. Päivän onnistujiin kuului Mika Kallio, joka päätti urakkansa Red Bull KTM Factory Racing -tiimin väliaikaisena kuljettajana kauden parhaaseen tulokseensa. Moto3-luokan kilpailun lähtö siirtyi Aron Canetin (Sterilgarda Max Racing Team) pyörän valutettua öljyä radalle tutustumiskierroksella. Kun kilpailu saatiin viimein käyntiin, paalumies Andrea Migno (Mugen Race) sai surkean startin ja Marcos Ramirez (Leopard Racing) ampaisi kärkeen. Toisella sijalla ajaneen Jaume Masian (Mugen Race) kaaduttua Ramirez näytti pääsevän karkuun, mutta pian nousivat punaliput, kun Carlos Tatayn (Fundacion Andreas Perez 77) kaatuminen johti hurjaan joukkokolariin, jossa kaatuivat lisäksi Dennis Foggia (SKY Racing Team VR46), Niccolo Antonelli (SIC58 Squadra Corse), Jeremy Alcoba (Kömmerling Gresini Moto3) ja Makar Yurchenko (BOE Skull Rider Mugen Race). 15 kierroksen uusintalähdössä Migno irtosi viivalta parhaiten, mutta Ramirez ohitti tämän lähes välittömästi. Tatsuki Suzuki nousi ensin kolmanneksi ohi Canetin, pian jo toiseksi ja alkoi painostaa Ramirezia. Lisäksi kärkiryhmässä ajoivat Sergio Garcia (Estrella Galicia 0,0), Migno, Filip Salac (Redox PruestelGP) ja Canet. Suzuki ei painostuksesta huolimatta onnistunut ohittamaan Ramirezia. Kilpailussa nähtiin lisää draamaa, kun Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) kaatui, eivätkä John McPhee (Petronas Sprinta Racing), Alonso Lopez (Estrella Galicia 0,0) ja Tony Arbolino (VNE Snipers) onnistuneet väistämään, joten seurauksena oli toinen massiivinen joukkokolari. Xavier Artigas (Leopard Impala Junior Team) oli nousemassa mukaan kärkitaisteluun, samaan aikaan pitkään Ramirezin takarenkaassa kiinni ajanut Suzuki alkoi pudota kyydistä ja Garcia nousi kärkeen. Artigas näytti valmistelevan huikeaa yllätystä ja nousi kärkipaikalle. Hän kuitenkin lähes kaatui ja putosi neljänneksi Garcian ja Mignon aloittaessa huikean taistelun kärkipaikasta. Maaliin tultiin rinta rinnan Garcian viedessä voiton eturenkaan mitalla. Ensimmäistä kilpailuaan ajanut Artigas ajoi upeasti kolmanneksi. Red Bull KTM Ajon Can Öncün sijoitus oli 12. Moto2-luokan kilpailun lähdössä Jorge Martin (Red Bull KTM Ajo) ampaisi kakkosruudusta kärkeen, toisena ajoi Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) ja kolmantena paalulta lähtenyt Jorge Navarro (MB Conveyors Speed Up), perässään erittäin hyvän lähdön seitsemännestä ruudusta ottanut Brad Binder (Red Bull KTM Ajo). Martin ajoi kuitenkin kaarteen leveäksi ja putosi neljänneksi. Binder painosti Lüthia, mutta ei onnistunut löytämään ohituspaikkaa. Huikeaan vauhtiin yltynyt Stefano Manzi (MV Agusta Temporary Forward) kellotti todella kovia kierroksia ja ajoi Navarroa kiinni. Klipailun puolivälin jälkeen Binder nousi kärkeen, mutta teki käytännössä heti ajovirheen ja Lüthi palasi kärkeen. Binder haastoi Lüthia raivokkaasti ja onnistui ohittamaan toiseksi viimeisellä kierroksella. Manzi puolestaan ohitti Navarron, mutta Navarro vastasi välittömästi rohkealla ohituksella, eikä Manzilla ollut enää ässiä hihassaan. Maaliin ajettiin järjestyksessä Binder, Lüthi, Navarro. Jorge Martinin sijoitus oli viides. MotoGP-luokassa parhaan startin otti Jack Miller (Pramac Racing), mutta Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) nousi pian kärkeen. Loistavan startin 8. ruudusta ottanut Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) nousi kolmanneksi. Heikon lähdön ottanut Marc Marquez (Repsol Honda Team) nousi ohi Rinsin ja Andrea Dovizioson (Ducati Team) kolmanneksi. Pian Marquez ohitti tyylipuhtaasti myös Millerin ja alkoi ajaa Quartararoa kiinni. Jonkin aikaa Quartararoa tarkkailtuaan Marquez ohittikin Quartararon näyttävästi. Kärjen takana tähtiin erikoinen tilanne, kun neljännessä mutkassa kaatui kolme kuljettajaa peräkkäin. Ensin kaatui Danilo Petrucci (Ducati Team), hetken päästä Johann Zarco (LCR Honda IDEMITSU), jonka epäonneksi kaatuneen Iker Lecuonan (Red Bull KTM Tech 3) pyörä osuu rajusti radalta poispäin kävelevään ranskalaiseen, joka kuljetettiin paareilla pois radalta. Kärjessä asemat olivat suhteellisen vakiintuneet, ja sijoitukset pysyivät maaliin saakka samoina. Mika Kallio (Red Bull KTM Factory Racing) ajoi maaliin sijalla 12. Valencian GP:n täydelliset tulokset löytyvät MotoGP:n internet-sivuilta. Lue lisää »
  • Kirsi Kainulainen: Enemmän kisoja kuin koskaan, silti tuntui että kausi loppui kesken
    Kirsi Kainulainen sai huomata ottaneensa selviä kehitysaskeleita kuljettajana tämän kauden aikana. Kun vielä kilpailukalustokin on parasta A-luokkaa, niin kilpailu-uran jatkaminen ensi kaudella on selviö. Annetaan Kirsin kertoa itse tästä kaudesta ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Niin se vain taas yksi vuosi lähenee loppuaan ja samalla yksi ajokausi on tullut päätökseen. Tähän kauteen mahtui kyllä todella paljon ohjelmaa. Vuosi sitten alkoi pyörän ja auton rakentelu näihin aikoihin ja siitä sitten tultiin yhtä kyytiä lokakuun päätöskisaan.   Yleensä minulle syksyllä tulee fiilis, että onneksi kohta on edessä taas tauko. Tänä vuonna kaikki loppui ikään kuin kesken ja ajattelin, että nytkö jo on tauko ja pitää odottaa että pääsen taas ajamaan.   En muista edes milloin viimeksi olisin ajanut näin monta kisaa vuodessa. Kun ihmiset on paljon kyselleet jatkostani, niin on selvää että jatkan ajamista ensi vuonna. Olen hyvin motivoitunut jatkamaan, koska ilokseni sain huomata että kehityin vielä tämän kauden aikana kuljettajana paljon, ja minulla on nyt valmiina hyvä Suzuki ja lisäksi myös ihmisiä ympärillä auttamassa hyväntahtoisuuttaan etenemään urallani.  Olen hyvin kiitollinen siitä, että tarpeeksi kun yrittää tehdä asioita oikein ja onnistuu edes pienen askeleen verran menemään eteenpäin, niin muutkin ihmiset sen näkevät ja haluavat tulla mukaan ottamaan sen seuraavan askeleen yhdessä.  Hessel Vd Glind on lupautunut jatkamaan mekaanikkona ja kiitos hänelle suuremmoisesta työstä. Pyörä ja auto ovat talviunilla Hollannissa ja koko ajan sielläkin tapahtuu. Huoltohommat pyörään ja autoon ovat käynnissä par aikaa ja menen itsekin muutamaan otteeseen auttamaan tässä talven aikana, ettei Hessulle tule työleirin tunnetta tästä hommasta.  Kotona olen palannut arkeen. Töissä on pitänyt alkaa käydä joka päivä. Eipä sillä, kyllä sitä ihan mielellään töihin pinkaisee joka aamu. Laskuja on aikamoinen pinkka vielä tältä kaudelta maksettavana, ja kiitos teille jotka olette pankkinani kauden ajan toimineet ihan niinku ennen aikaakin.  -Lapsena hain ”Sellinbaarista” karamellejä piikkiin ja maksoin viikkorahoista sitten laskun pois perjantaisin. Sponsoriasioita olen myös hoitanut ja kiva nähdä että ensi vuonna mennään taas yhdessä kohti parempia sijoituksia. Yksi uusikin yhteistyökumppani on lupautunut lähtemään mukaan. Yritän tässä kuitenkin neuvottella vielä lisää uusia tukijoita, koska vielä ainakaan ei olla päästy tilanteeseen että voisi sanoa että nyt kiitos on riittävästi. Uusia yhteistyökumppaneita kaivataan aina ,kun yhdessä siitä yhdestäkin tulee aina vahvempi. Jos aikataulut natsaa, niin kyllä joku perinteikäs jääratakisakin ajetaan talven aikana. Helmi-maaliskuun aikana lähtee sitten RR-kausi käyntiin Espanjan ajoleirillä. Tarkempi ajankohta varmistuu tuonnenpana. Saan myös apua ns. ajo-opetukseen ja samalla käydään läpi datasta ihan perusjuttuja ja uuttakin asiaa. Mutta perusjutut on ensin oltava priimaa ihan kaikessa, ja niinpä olen päättänyt oppia ensin ajamaan oikein . Omasta ajotyylistä on pystyttävä hiomaan pari särmää pois, niin sitä kautta seuraavan stepin ottaminen vauhdillisesti olisi helpompaa ja ainakin turvallisempaa. Kaksitahtinen piikki elää voimakkaasti selkäytimessäni, mutta nyt se olisi pystyttävä painamaan muistojen joukkoon ja siirryttävä viimein tähän päivään. Laitan kalenterin tulevasta kaudesta kunhan se vahvistuu sarjan toimesta. Oikein hyvää talven odotusta kaikille, palataan taas. #31 Kirsi  Lue lisää »
  • Quartararo paalulle, Kallio 17:s
    Kauden kiistaton yllättäjä, Fabio Quartararo ajoi Valencian aika-ajossa omille sekuntiluvuilleen. Kuva: motogp.com. Fabio Quartararo ajoi paalulle MotoGP-kauden päättävän Valencian osakilpailun aika-ajossa. Mika Kallio lähtee toistaiseksi viimeiseen MotoGP-kilpailuunsa ruudusta 17. MotoGP-kauden päättävän Valencian osakilpailun aika-ajot järjestettiin lauantaina. Tuttuun tapaansa aika-ajot tarjoilivat jännittäviä käänteitä ja näyttäviä ajosuorituksia. Moto3-luokan ensimmäisen aika-ajon ensimmäisten kierrosten nopeimmat olivat Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), Darryn Binder (CIP Green Power), Albert Arenas (Valresa Angel Nieto Team) ja Kaito Toba (Honda Team Asia). Suuri osa kuljettajista epäonnistui taktikoinnissa, eikä ehtinyt ruutulipun alta nopealle kierrokselle. Toiseen aika-ajoon nousivat Suzuki, Carlos Tatay (Fundacion Andreas Perez 77), Alonso Lopez (Estrella Galicia 0,0) sekä Binder. Toisen aika-ajon alussa kärjen muodostivat Andrea Migno (Mugen Race), Suzuki, Tony Arbolino (VNE Snipers) sekä Jaume Masia (Mugen Race). Hyvin aloittanut Arbolino kaatui rajusti nopean kierroksen kellotettuaan. Varikkokäynnin jälkeen kärki laitettiin tuttuun tapaan täysin uusiksi. Migno onnistui palaamaan uudelleen kärkipaikalle ja lopulta muut eturivin kuljettajat ovat Marcos Ramirez (Leopard Racing) ja Masia. Red Bull KTM Ajon Can Öncün lähtöruutu on 27. Moto2-luokassa alussa kiinnityksen jatkopaikkaan ottivat Nicolo Bulega (SKY Racing Team VR46), Tetsuta Nagashima (ONEXOX TKKR SAG Team), Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) ja Enea Bastianini (Italtrans Racing Team). Varikkokäyntien jälkeen Schrötter nousi kärkeen, Dixon toiseksi ja Bastianini kolmanneksi. Neljäntenä toiseen aika-ajoon oikeuttavan ajan kellottanut Bulega kaatui ensimmäisen aika-ajon lopussa tuhoten pyöränsä. Toisen aika-ajon aloitti parhaiten Fabio di Giannantonio (MB Conveyors Speed Up), Jorge Martin (Red Bull KTM Ajo) ja Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP). Di Giannantonio kuitenkin kaatui kierrosaikansa ajettuaan, eikä päässyt jatkamaan. Bulegan mekaanikot sen sijaan olivat ahkeroineet siinä määrit, että mies pääsi osallistumaan myös toiseen aika-ajoon. Di Giannantonion session alkuvaiheessa ajama aika kesti melkein koko aika-ajon. Loppuvaiheessa kärkeen nousi Jorge Navarro, toiseksi hienolla viimeisellä kierroksella Martin ja kolmannen eturivin lähtöruudun miehittää huomenna Stefano Manzi (MV Agusta Temporary Forward). Red Bull KTM Ajon toinen kuljettaja Brad Binder starttaa lähtöruudusta 7. Johann Zarcon (LCR Honda IDEMITSU) alun hyvästä yrityksestä huolimatta MotoGP-luokan ensimmäistä aika-ajoa hallitsivat Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) ja Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing). Varikkokäynnin jälkeen toisille kierroksille lähdettäessä Espargaro oli huikeassa vauhdissa. Mies lähes kaatui, mutta kellotti silti johtopaikkaan oikeuttavan ajan. Rins palasi kuitenkin kärkeen niukalla erolla ennen Espargaroa, ja molemmat miehet saivat jatkaa toiseen aika-ajoon. Toisessa aika-ajossa parhaiten aloitti Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP), mutta Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) nousi hetken päästä kärkeen. Varikkokäynnin jälkeen parhaan ajan kellotti Jack Miller (Pramac Racing), jonka Quartararo pudotti melkein heti toiseksi. Hetken kuluttua Miller löysi itsensä kolmannelta sijalta Marc Marquezin (Repsol Honda Team) noustua toiseksi. Quartararo varmisteli vielä paalupaikkaansa ajamalla ainoana ajan 1.30 alittavan kierroksen. Mika Kallio (Red Bull KTM Factory Racing) starttaa huomiseen kilpailuun 17. lähtöruudusta. Kaikki tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-sivulta. Valencian GP ajetaan sunnuntaina, kilpailut aloittaa MotoE-luokka kello 11.05 toisella kilpailullaan, Moto3-luokka on vuorossa kello 12.00, Moto2-startti tapahtuu kello 13.20 ja MotoGP-luokka on vuorossa kello 15.00. Lue lisää »
  • Kostamo mukana joukkokolarissa Macaossa – loukkaantuneilla ei hengenvaaraa
    Erno Kostamo on viety sairaalaan Macau GP:ssä tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Onnettomuudeen joutuneilla kuljettajilla ei ole hengenvaaraa. Kuva: Diego Mola. Macau GP:n uusintalähdön alkuvaiheessa tapahtuneessa onnettomuudessa oli osallisena Erno Kostamon lisäksi viisi muuta kuljettajaa. Järjestäjän ilmoituksen mukaan moottoripyörät eivät aja enää viikonlopun aikana. Tänään ajetun Macau GP:n moottoripyöräluokan kilpailu ei sujunut suunnitellusti. Ensimmäinen lähtö keskeytettiin kolmannella kierroksella, kun Rob Hodson menetti pyöränsä hallinnan, eikä takaa tulleella Marek Cervenyllä ollut mitään mahdollisuutta väistää kaiteesta kimmonnutta pyörää. Kilpailun keskeytyshetkellä Peter Hickman oli ylivoimaisessa johdossa ja seitsemännestä ruudusta startanneen Erno Kostamon sijoitus oli yhdeksäs. Kun rata oli saatu siivottua, aloitettiin kilpailu uudelleen. Uusintalähdön alkuvaiheessa tapahtui onnettomuus, jossa osallisina olivat Dan Kruger, Didier Grams, Michael Sweeney, Phillip Crowe, Derek Shiels sekä Kostamo. Kilpailu keskeytettiin välittömästi onnettomuuden jälkeen. Kostamo, Kruger ja Shiels on järjestäjän ilmoituksen mukaan viety sairaalaan. Kuljettajista kaikki olivat tajuissaan, eivätkä heidän vammansa ole hengenvaarallisia. Moottoripyörillä ei ajeta viikonlopun aikana enää uutta lähtöä. Aiemmin ilmoitettiin, että kilpailusta ei julkaista tuloksia. Järjestäjä on kuitenkin päättänyt, että kilpailun tulokset perustuvat uusintalähdön ensimmäisen kierroksen sijoituksiin. Näin voittajaksi julistettiin Michael Rutter ennen Peter Hickmania ja David Johnsonia. Erno Kostamo on tuloslistan sijalla 9. (Muokattu klo 14.05: kilpailun tulokset) Lue lisää »
  • Kawasaki Z H2:n ja Ducati Streetfighter V4:n Suomi-hinnat vahvistettu
    Kawasaki H2:n 39 900 ja H2 SX:n 27 900 euron hintojen perusteella on yritelty arvuutella uuden Z H2:n hintaa heti mallin esittelystä lähtien. Kawasakin kauden 2020 kovin uutuus on ilman muuta  markkinoiden ainoa kompressoriahdettu nakupyörä Z H2. Tekniikka, teho ja suorituskyky kiinnostavat, mutta tähän asti on arveluttanut mitä kirjoitetaan hintalappuun. Nyt arvuuttelu loppui, sillä maahantuoja on vahvistanut ZH2:n hinnaksi 24 490 euroa. Se on iso pino euroja, mutta vertaamalla Kawasakin muihin H2-malleihin kukaan tuskin odotti paljon alhaisempaa hintaa. 200-hevosvoimainen Z H2 tarjoaa kuljettajan avuksi vakuuttavan paketin elektroniikkaa: kuljettajan valittavat ajomoodit, kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenestot sekä kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen. Jarruina on Brembon M4 -radiaalisatulat ja etujousituksena on vakuuttava Showa Big Piston USD-teleskooppi. Lähin kilpailija Ducati Streetfighter V4 on saanut hintalappuunsa lukeman 26 700 euroa, joten siitä vaan sitten tekemään valintaa näiden välillä, jos markkinoiden tehokkaimmat nakumallit kiinnostavat. Ducati Streetfighter V4 Lue lisää »
MPMAAILMA.FI
  • Marquez voittoon, Kallio kauden parhaaseensa Valenciassa – Ajon tiimin Binder Moto2-luokan ykkönen
    Marc Marquez tyylitteli ajamalla mestaruuskauden päätöskisan voittoon. Kuva: motogp.com. Vuoden 2019 MotoGP-sarja paketoitiin viileässä ja tuulisessa Valenciassa, jossa Mika Kallio ajoi kauden parhaan tuloksensa. Valencian viileä ja tuulinen sää toi omaa maustettaan MotoGP-kauden päätösosakilpailuun, jossa erityisesti Moto3-luokassa nähtiin poikkeuksellisen paljon kaatoja. Päivän onnistujiin kuului Mika Kallio, joka päätti urakkansa Red Bull KTM Factory Racing -tiimin väliaikaisena kuljettajana kauden parhaaseen tulokseensa. Moto3-luokan kilpailun lähtö siirtyi Aron Canetin (Sterilgarda Max Racing Team) pyörän valutettua öljyä radalle tutustumiskierroksella. Kun kilpailu saatiin viimein käyntiin, paalumies Andrea Migno (Mugen Race) sai surkean startin ja Marcos Ramirez (Leopard Racing) ampaisi kärkeen. Toisella sijalla ajaneen Jaume Masian (Mugen Race) kaaduttua Ramirez näytti pääsevän karkuun, mutta pian nousivat punaliput, kun Carlos Tatayn (Fundacion Andreas Perez 77) kaatuminen johti hurjaan joukkokolariin, jossa kaatuivat lisäksi Dennis Foggia (SKY Racing Team VR46), Niccolo Antonelli (SIC58 Squadra Corse), Jeremy Alcoba (Kömmerling Gresini Moto3) ja Makar Yurchenko (BOE Skull Rider Mugen Race). 15 kierroksen uusintalähdössä Migno irtosi viivalta parhaiten, mutta Ramirez ohitti tämän lähes välittömästi. Tatsuki Suzuki nousi ensin kolmanneksi ohi Canetin, pian jo toiseksi ja alkoi painostaa Ramirezia. Lisäksi kärkiryhmässä ajoivat Sergio Garcia (Estrella Galicia 0,0), Migno, Filip Salac (Redox PruestelGP) ja Canet. Suzuki ei painostuksesta huolimatta onnistunut ohittamaan Ramirezia. Kilpailussa nähtiin lisää draamaa, kun Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) kaatui, eivätkä John McPhee (Petronas Sprinta Racing), Alonso Lopez (Estrella Galicia 0,0) ja Tony Arbolino (VNE Snipers) onnistuneet väistämään, joten seurauksena oli toinen massiivinen joukkokolari. Xavier Artigas (Leopard Impala Junior Team) oli nousemassa mukaan kärkitaisteluun, samaan aikaan pitkään Ramirezin takarenkaassa kiinni ajanut Suzuki alkoi pudota kyydistä ja Garcia nousi kärkeen. Artigas näytti valmistelevan huikeaa yllätystä ja nousi kärkipaikalle. Hän kuitenkin lähes kaatui ja putosi neljänneksi Garcian ja Mignon aloittaessa huikean taistelun kärkipaikasta. Maaliin tultiin rinta rinnan Garcian viedessä voiton eturenkaan mitalla. Ensimmäistä kilpailuaan ajanut Artigas ajoi upeasti kolmanneksi. Red Bull KTM Ajon Can Öncün sijoitus oli 12. Moto2-luokan kilpailun lähdössä Jorge Martin (Red Bull KTM Ajo) ampaisi kakkosruudusta kärkeen, toisena ajoi Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP) ja kolmantena paalulta lähtenyt Jorge Navarro (MB Conveyors Speed Up), perässään erittäin hyvän lähdön seitsemännestä ruudusta ottanut Brad Binder (Red Bull KTM Ajo). Martin ajoi kuitenkin kaarteen leveäksi ja putosi neljänneksi. Binder painosti Lüthia, mutta ei onnistunut löytämään ohituspaikkaa. Huikeaan vauhtiin yltynyt Stefano Manzi (MV Agusta Temporary Forward) kellotti todella kovia kierroksia ja ajoi Navarroa kiinni. Klipailun puolivälin jälkeen Binder nousi kärkeen, mutta teki käytännössä heti ajovirheen ja Lüthi palasi kärkeen. Binder haastoi Lüthia raivokkaasti ja onnistui ohittamaan toiseksi viimeisellä kierroksella. Manzi puolestaan ohitti Navarron, mutta Navarro vastasi välittömästi rohkealla ohituksella, eikä Manzilla ollut enää ässiä hihassaan. Maaliin ajettiin järjestyksessä Binder, Lüthi, Navarro. Jorge Martinin sijoitus oli viides. MotoGP-luokassa parhaan startin otti Jack Miller (Pramac Racing), mutta Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) nousi pian kärkeen. Loistavan startin 8. ruudusta ottanut Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) nousi kolmanneksi. Heikon lähdön ottanut Marc Marquez (Repsol Honda Team) nousi ohi Rinsin ja Andrea Dovizioson (Ducati Team) kolmanneksi. Pian Marquez ohitti tyylipuhtaasti myös Millerin ja alkoi ajaa Quartararoa kiinni. Jonkin aikaa Quartararoa tarkkailtuaan Marquez ohittikin Quartararon näyttävästi. Kärjen takana tähtiin erikoinen tilanne, kun neljännessä mutkassa kaatui kolme kuljettajaa peräkkäin. Ensin kaatui Danilo Petrucci (Ducati Team), hetken päästä Johann Zarco (LCR Honda IDEMITSU), jonka epäonneksi kaatuneen Iker Lecuonan (Red Bull KTM Tech 3) pyörä osuu rajusti radalta poispäin kävelevään ranskalaiseen, joka kuljetettiin paareilla pois radalta. Kärjessä asemat olivat suhteellisen vakiintuneet, ja sijoitukset pysyivät maaliin saakka samoina. Mika Kallio (Red Bull KTM Factory Racing) ajoi maaliin sijalla 12. Valencian GP:n täydelliset tulokset löytyvät MotoGP:n internet-sivuilta. Lue lisää »
  • Kirsi Kainulainen: Enemmän kisoja kuin koskaan, silti tuntui että kausi loppui kesken
    Kirsi Kainulainen sai huomata ottaneensa selviä kehitysaskeleita kuljettajana tämän kauden aikana. Kun vielä kilpailukalustokin on parasta A-luokkaa, niin kilpailu-uran jatkaminen ensi kaudella on selviö. Annetaan Kirsin kertoa itse tästä kaudesta ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Niin se vain taas yksi vuosi lähenee loppuaan ja samalla yksi ajokausi on tullut päätökseen. Tähän kauteen mahtui kyllä todella paljon ohjelmaa. Vuosi sitten alkoi pyörän ja auton rakentelu näihin aikoihin ja siitä sitten tultiin yhtä kyytiä lokakuun päätöskisaan.   Yleensä minulle syksyllä tulee fiilis, että onneksi kohta on edessä taas tauko. Tänä vuonna kaikki loppui ikään kuin kesken ja ajattelin, että nytkö jo on tauko ja pitää odottaa että pääsen taas ajamaan.   En muista edes milloin viimeksi olisin ajanut näin monta kisaa vuodessa. Kun ihmiset on paljon kyselleet jatkostani, niin on selvää että jatkan ajamista ensi vuonna. Olen hyvin motivoitunut jatkamaan, koska ilokseni sain huomata että kehityin vielä tämän kauden aikana kuljettajana paljon, ja minulla on nyt valmiina hyvä Suzuki ja lisäksi myös ihmisiä ympärillä auttamassa hyväntahtoisuuttaan etenemään urallani.  Olen hyvin kiitollinen siitä, että tarpeeksi kun yrittää tehdä asioita oikein ja onnistuu edes pienen askeleen verran menemään eteenpäin, niin muutkin ihmiset sen näkevät ja haluavat tulla mukaan ottamaan sen seuraavan askeleen yhdessä.  Hessel Vd Glind on lupautunut jatkamaan mekaanikkona ja kiitos hänelle suuremmoisesta työstä. Pyörä ja auto ovat talviunilla Hollannissa ja koko ajan sielläkin tapahtuu. Huoltohommat pyörään ja autoon ovat käynnissä par aikaa ja menen itsekin muutamaan otteeseen auttamaan tässä talven aikana, ettei Hessulle tule työleirin tunnetta tästä hommasta.  Kotona olen palannut arkeen. Töissä on pitänyt alkaa käydä joka päivä. Eipä sillä, kyllä sitä ihan mielellään töihin pinkaisee joka aamu. Laskuja on aikamoinen pinkka vielä tältä kaudelta maksettavana, ja kiitos teille jotka olette pankkinani kauden ajan toimineet ihan niinku ennen aikaakin.  -Lapsena hain ”Sellinbaarista” karamellejä piikkiin ja maksoin viikkorahoista sitten laskun pois perjantaisin. Sponsoriasioita olen myös hoitanut ja kiva nähdä että ensi vuonna mennään taas yhdessä kohti parempia sijoituksia. Yksi uusikin yhteistyökumppani on lupautunut lähtemään mukaan. Yritän tässä kuitenkin neuvottella vielä lisää uusia tukijoita, koska vielä ainakaan ei olla päästy tilanteeseen että voisi sanoa että nyt kiitos on riittävästi. Uusia yhteistyökumppaneita kaivataan aina ,kun yhdessä siitä yhdestäkin tulee aina vahvempi. Jos aikataulut natsaa, niin kyllä joku perinteikäs jääratakisakin ajetaan talven aikana. Helmi-maaliskuun aikana lähtee sitten RR-kausi käyntiin Espanjan ajoleirillä. Tarkempi ajankohta varmistuu tuonnenpana. Saan myös apua ns. ajo-opetukseen ja samalla käydään läpi datasta ihan perusjuttuja ja uuttakin asiaa. Mutta perusjutut on ensin oltava priimaa ihan kaikessa, ja niinpä olen päättänyt oppia ensin ajamaan oikein . Omasta ajotyylistä on pystyttävä hiomaan pari särmää pois, niin sitä kautta seuraavan stepin ottaminen vauhdillisesti olisi helpompaa ja ainakin turvallisempaa. Kaksitahtinen piikki elää voimakkaasti selkäytimessäni, mutta nyt se olisi pystyttävä painamaan muistojen joukkoon ja siirryttävä viimein tähän päivään. Laitan kalenterin tulevasta kaudesta kunhan se vahvistuu sarjan toimesta. Oikein hyvää talven odotusta kaikille, palataan taas. #31 Kirsi  Lue lisää »
  • Quartararo paalulle, Kallio 17:s
    Kauden kiistaton yllättäjä, Fabio Quartararo ajoi Valencian aika-ajossa omille sekuntiluvuilleen. Kuva: motogp.com. Fabio Quartararo ajoi paalulle MotoGP-kauden päättävän Valencian osakilpailun aika-ajossa. Mika Kallio lähtee toistaiseksi viimeiseen MotoGP-kilpailuunsa ruudusta 17. MotoGP-kauden päättävän Valencian osakilpailun aika-ajot järjestettiin lauantaina. Tuttuun tapaansa aika-ajot tarjoilivat jännittäviä käänteitä ja näyttäviä ajosuorituksia. Moto3-luokan ensimmäisen aika-ajon ensimmäisten kierrosten nopeimmat olivat Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse), Darryn Binder (CIP Green Power), Albert Arenas (Valresa Angel Nieto Team) ja Kaito Toba (Honda Team Asia). Suuri osa kuljettajista epäonnistui taktikoinnissa, eikä ehtinyt ruutulipun alta nopealle kierrokselle. Toiseen aika-ajoon nousivat Suzuki, Carlos Tatay (Fundacion Andreas Perez 77), Alonso Lopez (Estrella Galicia 0,0) sekä Binder. Toisen aika-ajon alussa kärjen muodostivat Andrea Migno (Mugen Race), Suzuki, Tony Arbolino (VNE Snipers) sekä Jaume Masia (Mugen Race). Hyvin aloittanut Arbolino kaatui rajusti nopean kierroksen kellotettuaan. Varikkokäynnin jälkeen kärki laitettiin tuttuun tapaan täysin uusiksi. Migno onnistui palaamaan uudelleen kärkipaikalle ja lopulta muut eturivin kuljettajat ovat Marcos Ramirez (Leopard Racing) ja Masia. Red Bull KTM Ajon Can Öncün lähtöruutu on 27. Moto2-luokassa alussa kiinnityksen jatkopaikkaan ottivat Nicolo Bulega (SKY Racing Team VR46), Tetsuta Nagashima (ONEXOX TKKR SAG Team), Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP) ja Enea Bastianini (Italtrans Racing Team). Varikkokäyntien jälkeen Schrötter nousi kärkeen, Dixon toiseksi ja Bastianini kolmanneksi. Neljäntenä toiseen aika-ajoon oikeuttavan ajan kellottanut Bulega kaatui ensimmäisen aika-ajon lopussa tuhoten pyöränsä. Toisen aika-ajon aloitti parhaiten Fabio di Giannantonio (MB Conveyors Speed Up), Jorge Martin (Red Bull KTM Ajo) ja Thomas Lüthi (Dynavolt Intact GP). Di Giannantonio kuitenkin kaatui kierrosaikansa ajettuaan, eikä päässyt jatkamaan. Bulegan mekaanikot sen sijaan olivat ahkeroineet siinä määrit, että mies pääsi osallistumaan myös toiseen aika-ajoon. Di Giannantonion session alkuvaiheessa ajama aika kesti melkein koko aika-ajon. Loppuvaiheessa kärkeen nousi Jorge Navarro, toiseksi hienolla viimeisellä kierroksella Martin ja kolmannen eturivin lähtöruudun miehittää huomenna Stefano Manzi (MV Agusta Temporary Forward). Red Bull KTM Ajon toinen kuljettaja Brad Binder starttaa lähtöruudusta 7. Johann Zarcon (LCR Honda IDEMITSU) alun hyvästä yrityksestä huolimatta MotoGP-luokan ensimmäistä aika-ajoa hallitsivat Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) ja Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing). Varikkokäynnin jälkeen toisille kierroksille lähdettäessä Espargaro oli huikeassa vauhdissa. Mies lähes kaatui, mutta kellotti silti johtopaikkaan oikeuttavan ajan. Rins palasi kuitenkin kärkeen niukalla erolla ennen Espargaroa, ja molemmat miehet saivat jatkaa toiseen aika-ajoon. Toisessa aika-ajossa parhaiten aloitti Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP), mutta Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) nousi hetken päästä kärkeen. Varikkokäynnin jälkeen parhaan ajan kellotti Jack Miller (Pramac Racing), jonka Quartararo pudotti melkein heti toiseksi. Hetken kuluttua Miller löysi itsensä kolmannelta sijalta Marc Marquezin (Repsol Honda Team) noustua toiseksi. Quartararo varmisteli vielä paalupaikkaansa ajamalla ainoana ajan 1.30 alittavan kierroksen. Mika Kallio (Red Bull KTM Factory Racing) starttaa huomiseen kilpailuun 17. lähtöruudusta. Kaikki tulokset löytyvät MotoGP-sarjan internet-sivulta. Valencian GP ajetaan sunnuntaina, kilpailut aloittaa MotoE-luokka kello 11.05 toisella kilpailullaan, Moto3-luokka on vuorossa kello 12.00, Moto2-startti tapahtuu kello 13.20 ja MotoGP-luokka on vuorossa kello 15.00. Lue lisää »
  • Kostamo mukana joukkokolarissa Macaossa – loukkaantuneilla ei hengenvaaraa
    Erno Kostamo on viety sairaalaan Macau GP:ssä tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Onnettomuudeen joutuneilla kuljettajilla ei ole hengenvaaraa. Kuva: Diego Mola. Macau GP:n uusintalähdön alkuvaiheessa tapahtuneessa onnettomuudessa oli osallisena Erno Kostamon lisäksi viisi muuta kuljettajaa. Järjestäjän ilmoituksen mukaan moottoripyörät eivät aja enää viikonlopun aikana. Tänään ajetun Macau GP:n moottoripyöräluokan kilpailu ei sujunut suunnitellusti. Ensimmäinen lähtö keskeytettiin kolmannella kierroksella, kun Rob Hodson menetti pyöränsä hallinnan, eikä takaa tulleella Marek Cervenyllä ollut mitään mahdollisuutta väistää kaiteesta kimmonnutta pyörää. Kilpailun keskeytyshetkellä Peter Hickman oli ylivoimaisessa johdossa ja seitsemännestä ruudusta startanneen Erno Kostamon sijoitus oli yhdeksäs. Kun rata oli saatu siivottua, aloitettiin kilpailu uudelleen. Uusintalähdön alkuvaiheessa tapahtui onnettomuus, jossa osallisina olivat Dan Kruger, Didier Grams, Michael Sweeney, Phillip Crowe, Derek Shiels sekä Kostamo. Kilpailu keskeytettiin välittömästi onnettomuuden jälkeen. Kostamo, Kruger ja Shiels on järjestäjän ilmoituksen mukaan viety sairaalaan. Kuljettajista kaikki olivat tajuissaan, eivätkä heidän vammansa ole hengenvaarallisia. Moottoripyörillä ei ajeta viikonlopun aikana enää uutta lähtöä. Aiemmin ilmoitettiin, että kilpailusta ei julkaista tuloksia. Järjestäjä on kuitenkin päättänyt, että kilpailun tulokset perustuvat uusintalähdön ensimmäisen kierroksen sijoituksiin. Näin voittajaksi julistettiin Michael Rutter ennen Peter Hickmania ja David Johnsonia. Erno Kostamo on tuloslistan sijalla 9. (Muokattu klo 14.05: kilpailun tulokset) Lue lisää »
  • Kawasaki Z H2:n ja Ducati Streetfighter V4:n Suomi-hinnat vahvistettu
    Kawasaki H2:n 39 900 ja H2 SX:n 27 900 euron hintojen perusteella on yritelty arvuutella uuden Z H2:n hintaa heti mallin esittelystä lähtien. Kawasakin kauden 2020 kovin uutuus on ilman muuta  markkinoiden ainoa kompressoriahdettu nakupyörä Z H2. Tekniikka, teho ja suorituskyky kiinnostavat, mutta tähän asti on arveluttanut mitä kirjoitetaan hintalappuun. Nyt arvuuttelu loppui, sillä maahantuoja on vahvistanut ZH2:n hinnaksi 24 490 euroa. Se on iso pino euroja, mutta vertaamalla Kawasakin muihin H2-malleihin kukaan tuskin odotti paljon alhaisempaa hintaa. 200-hevosvoimainen Z H2 tarjoaa kuljettajan avuksi vakuuttavan paketin elektroniikkaa: kuljettajan valittavat ajomoodit, kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenestot sekä kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen. Jarruina on Brembon M4 -radiaalisatulat ja etujousituksena on vakuuttava Showa Big Piston USD-teleskooppi. Lähin kilpailija Ducati Streetfighter V4 on saanut hintalappuunsa lukeman 26 700 euroa, joten siitä vaan sitten tekemään valintaa näiden välillä, jos markkinoiden tehokkaimmat nakumallit kiinnostavat. Ducati Streetfighter V4 Lue lisää »
MOTOUUTISET.FI
  • Hondan CB4X sport touring -konsepti keräsi katseita Milanossa - katso kuvat
    (EICMA, Milano) Viidettä kertaa peräkkäin Hondan Rooman t&k-keskus esitteli konseptipyörän EICMA-messuilla. Tänä vuonna pyörän tekniikka perustui ilmeisesti CBR650R:n rivineloseen, mutta muotoilua oli pistetty radikaalisti uusiksi. Konseptin mallinimi on CB4X, ja design-tiimin vetäjä Valerio Aiello ja hänen tiiminsä kehittivät sen mielessään "hauskanpito 7 päivänä viikossa". He kuvasivat pyörää "sport toureriksi, jossa on rippunen crossoveria". Ja kieltämättä siinä on ulkonäöllistä yhtymäkohtaa myös merkin X-Adv-seikkailuskootteriin. Lue lisää »
  • MotoGP: Kallio keräämään mahdollisimman paljon pisteitä finaalista
    Mika Kallio lähtee hakemaan mahdollisimman paljon pisteitä KTM-tiimille sunnuntaina, jolloin ajetaan ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kauden viimeinen MM-osakilpailu Espanjan Valenciassa. Kallion aika-ajovauhti oli lauantaina aikalailla samalla tasolla kuin aiemmissa osakilpailuissa, kun hän kellotti 17:ksi nopeimman ajan. Lue lisää »
  • Hybridimuutossarjalla 300 hevosvoiman tehot Ducatin 205 hepan "nuhapumppuun"
    (Milano, EICMA) Ranskalainen, Pariisissa toimiva Efesto on kehittänyt 200 Novantenova-hybridimuutossarjan Ducatin 959-1199-1299-malleihin. Huippumallin bensiinimoottori antaa normaalisti 205 hevosvoiman tehon, ja sähkömoottori lisää siihen 95 hevosvoiman potkun, joten kulkua siivittää yhteensä jämäkät 300 hevosvoimaa. Lue lisää »
  • Kirsi Kainulaisen blogi: Vuosi lähenee loppuaan ja uutta ajokautta odottavan aika käy pitkäksi
    Kirsi Kainulaisen ajovuosi kului hänen mielestään aivan liian nopeasti, ja nyt nainen haluaisi nopeasti päästä kiinni uuteen kisakauteen. Tässä Kirsin kuulumisia. Lue lisää »
  • Sähkömoottoripyörät valtaavat ja pelastavat polttoainepulasta kärsivän Kuuban
    Ruuhka-aika Kuuban pääkaupungissa Havannassa jono bussipysäkillä on pidempi kuin koskaan. Sitten kokonainen laivasto sähköskoottereita ja moottoripyöriä ilmestyy paikalle torviaan toitottaen. Yllättyneinä ja helpottuneina matkustajat loikkaavat noin 50 sähköisen ajoneuvon kyytiin. Kyse on Yhdysvaltain tiukentuneiden öljyntuontipakotteiden aiheuttamasta polttoainepulasta kärsivän Kuuban uudesta ratkaisusta. Lue lisää »