Tämä on vapaa käännös FEMA:n (Euroopan Moottoripyöräilijöiden Liitto) 20.5.2025 julkaisemasta artikkelista. Voit lukea alkuperäisen artikkelin täältä: FEMA Artikkeli
Euroopan komissio ehdottaa romuajoneuvodirektiivin soveltamisalan laajentamista koskemaan myös moottoripyöriä. Tämä on osa EU:n laajempaa pyrkimystä edistää kiertotaloutta, mutta moottoripyöräilijöille ehdotuksessa on vakavia huolenaiheita.
Komissio haluaa laajentaa romuajoneuvodirektiivin soveltamista moottoripyöriin (L-luokan ajoneuvoihin) ja lisätä kierrätystavoitteita. Samalla pyritään tiukentamaan sääntöjä sähköajoneuvojen akkujen hävittämiselle ja siirtämään enemmän vastuuta valmistajille laajennetun tuottajavastuun (EPR) myötä. Tämä voi kuulostaa ympäristön kannalta järkevältä, mutta moottoripyörien osalta ehdotetut muutokset eivät tuo merkittäviä ympäristöhyötyjä. Moottoripyörät kuluttavat huomattavasti vähe mmän raaka-aineita ja tuottavat vähemmän jätettä kuin autot, joten niiden sisällyttäminen direktiiviin saattaa aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Moottoripyöräyhteisö on jo nyt erittäin hyvä osien kierrättäjä. Pohjoismaissa yli 60 prosenttia moottoripyörän osista käytetään uudelleen, kun autoissa vastaava luku on alle 15 prosenttia. Epävirallisissa verkostoissa ja työpajoissa komponenttien talteenotto ja uudelleenkäyttö kukoistavat. Ylisäätely voi kuitenkin uhata näitä onnistuneita käytäntöjä. Monet moottoripyöräilijät ajavat, korjaavat ja keräävät yli 30 vuotta vanhoja pyöriä. Ne eivät välttämättä ole ”historiallisesti merkittäviä”, mutta ne ovat kulttuurisesti tärkeitä. Ehdotetut säännöt eivät tunnista tätä erityispiirrettä, ja ilman muutoksia laki voisi pakottaa entisöijät romuttamaan pyöriä, joita pidetään taloudellisesti korjauskelvottomina, vaikka ne voitaisiin elvyttää. Ehkä kaikkein huolestuttavinta on se, että EU voisi päättää, milloin pyöräsi on romuajoneuvo. Jos se julistetaan korjauskelvottomaksi, omistajalla ei olisi oikeutta säilyttää tai kunnostaa sitä.
FEMA on pyytänyt jäsenjärjestöjään ottamaan yhteyttä oman maansa Euroopan parlamentin jäseniin ja hallituksensa vastuullisiin ministereihin ja ilmaisemaan huolensa.
Meidän on suojeltava oikeuttamme ajaa, korjata ja entisöidä moottoripyöriä
FEMA vaatii seuraavia muutoksia asetusehdotukseen:
- Moottoripyörät tulisi poistaa kokonaan esityksestä tai antaa jäsenvaltioille mahdollisuus säätää omat sääntönsä.
- Yli 30-vuotiaat harrastepyörät tulisi tunnistaa ja niiden keskeneräiset korjaushankkeet tulisi sallia ilman, että niitä pidetään jätteinä.
- Romuttamisen tulisi olla maksutonta.
- Omistajille tulisi antaa oikeus päättää, milloin heidän ajoneuvonsa on todella romuajoneuvo.
- Käytettyjen osien myynnin ja jälleenmyynnin tiukat vaatimukset tulisi poistaa, ja yksityishenkilöille tulisi sallia osien myynti ilman kohtuuttomia vaatimuksia.
- Rakenteluprojektien myynti ja vienti tulisi sallia.
- Romuajoneuvon määritelmää tulisi tarkentaa niin, että katsastamattomia tai paperittomia moottoripyöriä ei automaattisesti pidetä jätteenä.
Moottoripyöräilijät eivät ole vastusta ympäristönäkökohtia, mutta ehdotettu romuajoneuvoasetus ei ota huomioon moottoripyöräkulttuurin erityispiirteitä, käytännöllisyyttä ja jo nyt tehokkaita uudelleenkäyttöjärjestelmiä.
Kirjoittanut: Wim Taal & Jari Kielinen